2000 πΧ - 1700 πΧ, από την υστερομινωική/πρωτοελλαδική φρυκτωρία, ή το μυθικό (;) “Ομφάλιο Πεδίο”, στην Κρήτη, στις ομιλούμενες γλώσσες, τον 5ο αιώνα μΧ, στο Βυζάντιο και από εκεί, στην πανοραμική άποψη της Αθήνας το 1898, στο Σύνταγμα του 1920, στην πλατεία Βικτωρίας, το 1930, στην Λ. Συγγρού της Κατοχής, το 1941 και στους λαϊκατζήδες της περιοχής Μιχελή στο Ίλιον, στις 15-6-2024 και μετέπειτα : Η μεταμόρφωση της Αθήνας και του Λεκανοπεδίου της Αττικής, μέσα από το φωτογραφικό υλικό του 19ου και του 20ου αιώνα. (41).





500 μΧ. Εδαφικός χάρτης των ομιλούμενων γλωσσών, στο Βυζάντιο των ύστερων αρχαίων χρόνων. 
 
Συμβατικά, οι ιστορικοί θεωρούν ότι η, σήμερα, αποκαλούμενη, ως Αρχαιότητα, δηλαδή η περίοδος των αρχαίων χρόνων, λήγει, το 650 μΧ, για να ακολουθήσει η μεσαιωνική περίοδος.






2000 πΧ - 1700 πΧ. Μνημειακό αρχιτεκτονικό σύνολο, μινωική φρυκτωρία, ή το “Ομφάλιο Πεδίο”, σε κυκλικό σχήμα, μοναδικό, για την μινωική αρχαιολογία, διαμέτρου, περίπου, 48 μέτρων,  καλύπτοντας  επιφάνεια, περίπου, 1800 τμ, στο Καστέλλι Πεδιάδας Ηρακλείου Κρήτης.

Οι ανασκαφικές έρευνες, που είναι σε εξέλιξη, στην κορυφή του λόφου Παπούρα, σε υψόμετρο 494 μ. ΒΔ της κωμόπολης Καστελλίου και του, υπό κατασκευή, αεροδιαδρόμου, απέδωσαν μνημειακό αρχιτεκτονικό σύνολο, σε κυκλικό σχήμα, μοναδικό, για την μινωική αρχαιολογία, διαμέτρου, περίπου 48μ. καλύπτοντας  επιφάνεια, περίπου, 1800 τμ. Βρίσκεται, στο πιο ψηλό σημείο του λόφου, σε τμήμα της κορυφής, που είχε απαλλοτριωθεί, για την τοποθέτηση Συστημάτων Επιτήρησης (ραντάρ) του νέου αερολιμένα. Η μνημειώδης αυτή κατασκευή αποτελείται, από 8 επάλληλους λιθόκτιστους δακτυλίους - μέσου πάχους 1,40 μ., και μέγιστου εκτιμώμενου σωζόμενου ύψος 1,7 μ.- αναπτυγμένους, σε διαφορετικά υψομετρικά επίπεδα. Οι δακτύλιοι διαμορφώνουν, στο κέντρο, ένα κυκλικό κτίσμα (ζώνη Α), διαμέτρου 15 μ., με εκφορική δόμηση, το εσωτερικό του οποίου (διαμέτρου 9 μ.) χωρίζεται, σε 4 τεταρτημόρια. Η ζώνη Α περιβάλλεται, από μία δεύτερη κύρια ζώνη (ζώνη Β, μεγάρου πλάτους  6,9), στην οποία ακτινωτοί τοίχοι τέμνουν, κάθετα, τους δακτύλιους των χαμηλότερων επιπέδων, διαμορφώνοντας μικρότερους χώρους. Με την πρόοδο της ανασκαφής, αποκαλύπτεται μια, σχεδόν, δαιδαλώδης διάρθρωση, καθώς οι χώροι επικοινωνούν, μεταξύ τους, με στενά ανοίγματα.  Στην ΝΔ και ΒΔ παρειά, αποκαλύφθηκαν δύο πιθανές κύριες είσοδοι, προς τις κεντρικές ζώνες. Η κύρια περίοδος χρήσης φαίνεται πως ήταν μεταξύ, 2000-1700π.Χ., δηλαδή, πιθανώς, θεμελιώθηκε, λίγο πριν, ή στην αρχή της παλαιοανακτορικής περιόδου (ΜΜΙ – ΙΙ), ενώ η παρουσία νεοανακτορικής κεραμικής, στο στρώμα καταστροφής, δηλώνει ότι η χρήση του μνημείου συνεχίστηκε και την περίοδο των νέων ανακτόρων. Προκειμένου να αξιολογηθεί το εύρημα και να προγραμματιστεί η συνέχεια του έργου της κατασκευής του αεροδρομίου, πραγματοποιήθηκε ευρεία σύσκεψη, στο εργοτάξιο του, υπό κατασκευή, αεροδρομίου και αυτοψία, στον λόφο, με την συμμετοχή όλων των εμπλεκομένων μερών, υπό την Υπουργό Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη και τον Υφυπουργό Υποδομών και Μεταφορών Νίκο Ταχιάο. Κατά την διάρκεια της σύσκεψης, η Λίνα Μενδώνη τοποθετήθηκε, με απόλυτη σαφήνεια, ότι η ανασκαφική έρευνα του ευρήματος πρέπει να συνεχιστεί, ώστε να μπορέσουν οι ανασκαφείς να το ερμηνεύσουν και φυσικά, να διασωθεί, δεδομένης της μοναδικότητάς του. Όπως τόνισε η Υπουργός Πολιτισμού, προφανώς, το έργο της κατασκευής του αεροδρομίου πρέπει να συνεχιστεί, απρόσκοπτα, αλλά και το εύρημα να προστατευθεί. Αυτό έχει, ως αποτέλεσμα, την αναζήτηση άλλης κατάλληλης θέσης, για την τοποθέτηση του ραντάρ. Οι δύο υπουργοί συμφώνησαν το, αμέσως, επόμενο διάστημα η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας θα εκπονήσει και θα καταθέσει, στο ΥΠΠΟ, νέα μελέτη, για την θέση του ραντάρ. Με την ολοκλήρωση και της αυτοψίας, η Υπουργός Πολιτισμού δήλωσε τα εξής: 

«Πρόκειται για ένα μοναδικό εύρημα με εξαιρετικό ενδιαφέρον. Υπάρχουν λύσεις, ώστε το ολοκληρωθεί η αρχαιολογική έρευνα του μνημείου και το ίδιο να προστατευθεί, απολύτως. Έχουμε εξαιρετικά καλή συνεργασία, με το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και με τον αρμόδιο Υφυπουργό Νίκο Ταχιάο. Ολοκληρώσαμε μια ευρεία σύσκεψη, με παρόντες όλους τους εμπλεκόμενους - την αρμόδια Εφορεία Αρχαιοτήτων Ηρακλείου και τις αρμόδιες Διευθύνσεις Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων και Αναστήλωσης Αρχαίων Μνημείων, από πλευράς ΥΠΠΟ, και τις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Υποδομών, την Πολιτική Αεροπορία και τον ανάδοχο - και διενεργήσαμε κοινή αυτοψία, στον αρχαιολογικό χώρο. Προτεραιότητα όλων μας είναι η προστασία του μνημείου, αυτού του μοναδικού ευρήματος.  Όλοι κατανοούμε την σημασία και την αξία της πολιτιστικής κληρονομιάς. Όλοι κατανοούμε το αναπτυξιακό μέγεθος του συγκεκριμένου έργου, το οποίο γίνεται, στο Καστέλλι. Το έργο του νέου αεροδρομίου μπορεί να προχωρήσει και οι αρχαιότητες να προστατευθούν, όπως πρέπει».



“Καθώς, σε αυτή την φάση, η ανασκαφική έρευνα είναι, ακόμη, σε εξέλιξη, δεν είναι δυνατόν, προς το παρόν, να προσδιοριστεί, η αρχική μορφή, ή και το συνολικό ύψος της κατασκευής. Η στέγασή της κεντρικής ζώνης, όπως υποδεικνύει το εκφορικό σύστημα δόμησης, πιθανώς, ήταν, είτε, σε σχήμα κόλουρου κώνου, είτε και θολωτή. Οι δύο ζώνες Α και Β, που σχηματίζουν οι ανώτεροι δακτύλιοι φαίνεται να αποτελούν την κύρια εστία δραστηριοτήτων. Η ποσότητα και το είδος των ευρημάτων, καθώς και η παρουσία μεγάλης ποσότητας ζωικών οστών, δεν υποδηλώνει - έως σήμερα - διαρκή οικιστική χρήση, αλλά πιθανόν περιοδική χρήση, εν είδει τελετουργικών, πιθανώς, δρώμενων, που αφορούσαν κατανάλωση τροφής, οίνου, ίσως και προσφορών. Πρόκειται, για το πρώτο μνημείο αυτού του τύπου, που έχει εντοπιστεί και ανασκάπτεται στην Κρήτη. Το μέγεθος, η αρχιτεκτονική του διάρθρωση και η επιμελημένη κατασκευή προϋποθέτει σημαντική εργασία, εξειδικευμένη εμπειρία και μια ισχυρή κεντρική διοίκηση, που οργάνωσε την κατασκευή του. Το βέβαιο είναι ότι πρόκειται, για, κάποιου τύπου, κοινοτικό κτίριο - ορόσημο, για την ευρύτερη περιοχή της Πεδιάδας. Το γεγονός ότι η κατασκευή είναι μνημειακή και περίοπτη, πιθανόν δείχνει την σημασία της θέσης, αλλά και το εύρος του πληθυσμού, που θα εξυπηρετούσε. Η κάτοψη του μνημείου και η διάρθρωση των ζωνών και χώρων, όπως έχει αποκαλυφθεί, έως σήμερα, αλλά και η όλη κατασκευή δεν έχει ακριβή παράλληλα, με άλλα κτίσματα της ίδιας περιόδου, στην Κρήτη, αν και ως σχήμα, δεν μας είναι άγνωστο, από αρχιτεκτονικά σύνολα της πρώιμης Εποχής του Χαλκού, στην Εγγύς Ανατολή. Μπορεί, ίσως, να παραλληλιστεί, με το  ελλειπτικό ΜΜ κτίριο του Χαμαιζίου, καθώς και με το λεγόμενο κυκλικό πρωτοελλαδικό κυκλώπειο κτίριο της Τίρυνθας. Κατασκευαστικές ομοιότητες, ωστόσο, διαπιστώνονται και με τους λεγόμενους θολωτούς τάφους της προανακτορικής και παλαιοανακτορικής περιόδου της νότιας Κρήτης, στους οποίους ο κεντρικός χώρος έχει κατασκευασθεί, με εκφορική δόμηση, ενώ η όλη κατασκευή παραπέμπει, σε πρωτοελλαδικούς, αλλά και μεταγενέστερους τύμβους της, κυρίως, Ελλάδας, ή και σε μεταγενέστερα κυκλικά ιερά, π.χ. θεσμοφόρια. Η ολοκλήρωση της ανασκαφικής έρευνας κρίνεται απαραίτητη, ώστε να διασαφηνιστεί ο χαρακτήρας του μνημείου και η σχέση του, με τα οικιστικά και λατρευτικά κέντρα της ίδιας περιόδου, στην περιοχή της Πεδιάδας. Η μνημειακότητα της κατασκευής, καθώς και το γεγονός ότι δεν έχει ανασκαφεί, έως τώρα, όμοιό του, το καθιστούν τοπόσημο του νέου Αερολιμένα του Ηρακλείου. Οι ανασκαφικές έρευνες, για την κατασκευή του Νέου Διεθνούς Αερολιμένα Ηρακλείου Κρήτης, στο Καστέλλι του Δήμου Μινώα Πεδιάδος, καθώς και των οδών διασύνδεσής του, με τους κύριους οδικούς άξονες της Περιφέρειας Ηρακλείου, διενεργούνται, από την Εφορεία Αρχαιοτήτων Ηρακλείου, στο πλαίσιο Μνημονίου Συνεργασίας του Υπουργείου Πολιτισμού, με το Υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών και έχουν σωστικό χαρακτήρα. Στο πλαίσιο των εργασιών αυτών, έχουν, ήδη, διερευνηθεί, ανασκαφικά και έχουν παραδοθεί, για την συνέχιση του έργου, περισσότερες, από 35 αρχαιολογικές θέσεις, σύμφωνα, με το ισχύον θεσμικό πλαίσιο."

Η κατασκευή, που βρέθηκε, στον λόφο Παπούρα, στο Καστέλλι και αποτελείται, από έκκεντρους κύκλους, ίσως, είναι μέρος ιερού, που θα μπορούσε να είναι αφιερωμένο, στην λατρεία του Δία. Ήδη, ο αρχαιολογικός κόσμος κάνει λόγο, για το “Ομφάλιο Πεδίο”, που, κατά την μυθολογία, όταν η Ρέα μετέφερε, από το σπήλαιο της Δίκτης, στο σπήλαιο της Ίδης, τον νεογέννητο Δία, σε ένα σημείο της Πεδιάδας, έπεσε ο ομφαλός του. Στο σημείο, που υποτίθεται ότι έπεσε ο ομφαλός του νεογέννητου Δία, κτίστηκε ένα ιερό και αποτελεί το λεγόμενο, κατά την μυθολογία, Ομφάλιο Πεδίο. Κατά μια εκδοχή, ο ομφαλός του Δία υποτίθεται ότι έπεσε, στον λόφο Παπούρα, και εκεί, κτίστηκε το ιερό, το οποίο, σήμερα, αποκαλύπτεται. Φυσικά μπορεί να είναι υστερομινωική φρυκτωρία, ή κάτι άλλο, όμως η κατασκευή αυτή, που βρέθηκε, στο Καστέλλι, αποτελεί μία σπουδαία ανακάλυψη.





1898. Πανοραμική άποψη της Αθήνας από τον Λυκαβηττό.






1920. Σύνταγμα. Τραπεζάκια και πελάτες, στην πλατεία.










15/6/1994. Τριάντα χρόνια, χωρίς τον Μανό Χατζηδάκι (23/10/1925 - 15/6/1994).






1930 (δεκαετία). Πλατεία Βικτωρίας.

Άποψη της Πλατείας, από την οδό Χέϋδεν (κατεβαίνοντας, από την Πατησίων). Ο υπόγειος σταθμός του τραίνου βρίσκεται, υπό κατασκευή, όπως φαίνεται και στο βάθος της φωτογραφίας. Το κτίριο, αριστερά, υπάρχει και σήμερα.






1941. Λεωφόρος Συγγρού διασταύρωση με την οδό Φραντζή. Κατοχή.

Δεξιά, το εργοστάσιο «Φιξ», που ανεγέρθηκε, το 1893.
Το εργοστάσιο ΦΙΞ μεταφέρθηκε, τότε, από το Κολωνάκι, σε ιδιόκτητο κτίριο, στην Λεωφόρο Συγγρού.
Το κτίριο κατεδαφίστηκε, το 1957 και στην θέση του, οικοδομήθηκε το γνωστό κτίριο του αρχιτέκτονα Τάκη Ζενέτου, το οποίο στέγασε το εργοστάσιο ζυθοποιίας,,μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του 1970, που μεταφέρθηκε, έξω από την Αθήνα.
Σήμερα, στεγάζει το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης.







1952. Βασίλης Λογοθετίδης (1898 - 20/2/1960) και Ίλυα Λιβυκού (1919 - 6/9/2002).

Σκηνή, από την κινηματογραφική ταινία “Ένα βότσαλο, στην λίμνη”. Οι δυο πρωταγωνιστές, στην ταινία, ήσαν σύζυγοι, όπως και στην ζωή, αν και ο Λογοθετίδης πέθανε νωρίς.




1959. Αλίκη Βουγιουκλάκη - Κώστας Μουσούρης. 

Στο θεατρικό έργο του Λαντίσλας Φόντορ «Τόπο, στα νειάτα», θίασος και θέατρο Κώστα Μουσούρη.










15/6/2024 και ώρα, περίπου, 9:44 πμ. Χάος στα πεζοδρόμια της Λεωφόρου Πετρουπόλεως, με τα, ατάκτως, παρκαρισμένα αυτοκίνητα και φορτηγά, εξ αιτίας των εμπόρων της λαϊκής αγοράς, στην περιοχή Μιχελή του Ιλίου.






15/6/2024 και ώρα, περίπου, 13:50 πμ. Σχετικώς βελτιωμένη η κατάσταση, αλλά κακή, στα πεζοδρόμια της Λεωφόρου Πετρουπόλεως, με τα, ατάκτως, παρκαρισμένα αυτοκίνητα και φορτηγά, εξ αιτίας των εμπόρων της λαϊκής αγοράς, στην περιοχή Μιχελή του Ιλίου.

Υπήρξαν τρεις καταγγελίες, στο ΑΤ Ιλίου και στα Κεντρικά, για αυτήν την οικτρή κατάσταση.


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Βουλευτικές εκλογές 25/6/2023 : Ο Αλέξης Τσίπρας, που, στις 8/6/2016, πούλησε, στον Λάτση, την έκταση στο Ελληνικό, με 92 € το τμ, ενώ το 2014 έλεγε ότι “αν υπογράψω ιδιωτικοποιήσεις στο Ελληνικό, τότε καλύτερα να ψηφίσετε Σαμάρα”, δεν δικαιούνται αυτός και η ηγετική ομάδα του ψευδεπώνυμου ΣΥΡΙΖΑ να ομιλούν, για την τωρινή εκλογική καταστροφή του κόμματος, που, φυσικά, πρόκειται να έχει και συνέχεια…

Αλέξης Τσίπρας και ΣΥΡΙΖΑ : “Τους ζυγούς λύσατε”! Πήραν, χεράκι-χεράκι, την ελληνική κοινωνία και την παρέδωσαν, στην δεξιά. Το χειρότερο, όμως, είναι ότι την έβγαλαν, από την προεπαναστατική κατάσταση, στον οποία βρισκόταν, κατά την περίοδο 2011-2015 και την οδήγησαν, στην υποταγή, στην ολιγαρχία. (Η δεξιά και η ολιγαρχία, τελικά, τους χρωστούν μεγάλη χάρη. Πολύ μεγάλη χάρη)…

Οκτώβριος/Νοέμβριος 1917 : Η Οκτωβριανή εξέγερση, στην Ρωσία 106 χρόνια μετά. Έπρεπε να γίνει η αποφασισμένη, από τον Λένιν και τους Μπολσεβίκους, εξέγερση των συμβουλίων εργατών και στρατιωτών, στην επαναστατημένη χώρα; Ανεπιφύλακτα, ναι. Το μειοψηφικό, κοινωνικά, κίνημα της πλειοψηφίας της αριθμητικά, ισχνής, αλλά ισχυρής ρωσικής εργατικής τάξης, έστω και υπό γραφειοκρατική καθοδήγηση, είναι, ιστορικά, ένα γεγονός πολύτιμο και προωθητικό, που άλλαξε, αλλάζει και θα αλλάζει τον ρου της παγκόσμιας Ιστορίας.