1640. Χάρτης της Χερσονήσου του Αίμου. 1850-1944. Θεσσαλονίκη. 1903. Η εξέγερση του Ίλιντεν και ο Χρίστο Τατάρτσεφ. 1927. Η Frida Kahlo. 1926-1937. Καστελλόριζο και Ρόδος. 1932-1996. Ελληνικά χαρτονομίσματα (50-200-5000 δραχμών). 1937. Το αρχαίο στάδιο των Δελφών. 1941. Βίλνιους, Λιθουανία. Οι μαζικές εκτελέσεις των Εβραιών. Λίντιτσε, Τσεχοσλοβακία. Ο επιλεκτικός και βίαιος εκγερμανισμός και η, μετέπειτα εκτέλεση των μη επιλεγέντων παιδιών. 12/1944. Λέσβος. Η εκδίωξη των βρετανικών αποικιακών στρατευμάτων. 1947. Ο Михаил Калашников, πατέρας του AK-47. 1950-2025. Αθήνα. 1980. Αλβανία και μετέπειτα. (202).
1927. Coyoacan, Μεξικό. Η ζωγράφος Φρίντα Κάλο (Magdalena Carmen Frida Kahlo Calderón 6/7/1907 - 13/7/1954), φορώντας κοστούμι, στο οικογενειακό της πορτραίτο, σε ηλικία, σχεδόν, 20 ετών. Υπήρξε σύζυγος του Diego Rivera και είχε ερωτική σχέση, με τον Λέοντα Τρότσκυ (και πολλούς άλλους, όπως, επίσης και με άλλες).
1640. Χάρτης της Χερσονήσου του Αίμου (των Βαλκανίων).
1850. Οθωμανική Θεσσαλονίκη. Χάνι έξω, από τα δυτικά τείχη. Ζωγραφική αναπαράσταση (χαρακτικό), όπως το περιέγραψε ο Vladimir Zittelbach. Συλλογή Γ. Πατιερίδη, Κ. Σταμάτη.
1903. Η εξέγερση του Ίλιντεν. Ο Χρίστο Τατάρτσεφ (Христо Николов Татарчев, 16 Δεκεμβρίου 1869 - 5 Ιανουαρίου 1952), άλλος ένας Βούλγαρος εθνικός ήρωας της “Βόρειας Μακεδονίας”, ως χειρουργός του βουλγαρικού στρατού, κατά την διάρκεια του Α' Παγκοσμίου Πολέμου.
Ο Χρίστο Τατάρτσεφ ήταν ένα, από τα ιδρυτικά μέλη της IMRO, μιας βουλγαρικής οργάνωσης, που υποστήριζε, δημοσίως, ότι στόχος της ήταν η ανατροπή του οθωμανικού ζυγού και η δημιουργία μιας αυτόνομης Μακεδονίας, αλλά πραγματικός της στόχος ήταν η προσάρτηση της Μακεδονίας, στην Βουλγαρία, ή, αν αυτό δεν ήταν δυνατόν, να την κάνει υποτελή.
Ο Χρίστο Τατάρτσεφ έγραψε, τα εξής, στα απομνημονεύματά του :
"Συζητήσαμε, επί μακρόν, τους στόχους αυτής της οργάνωσης και αργότερα, διευθετήσαμε την αυτονομία της Μακεδονίας, με την κυριαρχία του βουλγαρικού στοιχείου. Δεν μπορέσαμε να αποδεχθούμε την αρχή της άμεσης ενοποίησης της Μακεδονίας, με την Βουλγαρία, γιατί διαπιστώσαμε ότι, σε αυτό θα αντιταχθούν οι Μεγάλες Δυνάμεις και οι φιλοδοξίες των μικρών γειτονικών κρατών και της Τουρκίας. Μας ήρθε, στο μυαλό, ότι μια αυτόνομη Μακεδονία θα μπορούσε, αργότερα, να ενωθεί πιο εύκολα, με την Βουλγαρία, ή, εάν αυτό δεν μπορούσε να επιτευχθεί, θα μπορούσε να αποτελέσει τον ενωτικό κρίκο μιας ομοσπονδίας των βαλκανικών λαών".
Denis Š. Ljuljanović (2023). Φανταζόμενοι την Μακεδονία, στην εποχή της Αυτοκρατορίας : Κρατικές Πολιτικές, Δίκτυα και Βία (1878-1912). Lit Verlag. pp. 211–212.
Από το διαδίκτυο :
George Papapolychroniou.
1925. Θεσσαλονίκη. Η αψίδα του Γαλέριου. Η γνωστή, ως Καμάρα.
Μάρτιος 1926. Καστελλόριζο. Από τις επισκευές των ζημιών του σεισμού της 18ης Μαρτίου του 1926 στο Καστελόριζο, από τους Ιταλούς και τους κατοίκους, σε φωτογραφία της εποχής επί Ιταλικής Διοίκησης, εξ ου και ο φασιστικός τρόπος χαιρετισμού.
Η φωτογραφία είναι από πλοίο, το οποίο χαιρετάνε όλοι.
1932. Ελληνικό χαρτονόμισμα των 5.000 δραχμών.
28/10/1937. Ρόδος. Φασιστική φιέστα, στο Μανδράκι, επί Διοίκησης De Vecchi, για τις γιορτές της επετείου της φασιστικής πορείας, προς την Ρώμη.
Αφίσες, με τον Benito Mussolini, αναρτημένες, στο Διοικητήριο.
1937. Δελφοί. Μια, απίστευτα, σπάνια λήψη του αρχαίου Σταδίου των Δελφών. Το στάδιο κτίστηκε, αρχικά, τον 5ο αἰῶνα και ανακαινίστηκε, µε την πάροδο των ετών. Η τρέχουσα μορφή του αποκτήθηκε τον 2ο αιώνα μ.Χ. Εκτιμώμενη χωρητικότητα 6.500 θεατών. Υψόμετρο : 653 μέτρα.
Martin Hürlimann / Getty
1930 (δεκαετία). Θεσσαλονίκη. Στην οδό Βασιλίσσης Σοφίας, νυν Εθνικής Αμύνης.
Ιούλιος 1941. Βίλνιους. Λίγες εβδομάδες. μετά την γερμανική κατοχή του Βίλνιους, ξεκίνησαν μαζικές εκτελέσεις, στο Δάσος Ποναρίου (Πανέριαι), που βρίσκεται, περίπου, 10 χιλιόμετρα νοτιοδυτικά της πόλης. Οι Γερμανόι Einsatzgruppen, βοηθούμενος, από Λιθουανούς συνεργάτες, πραγματοποίησε τις δολοφονίες.
Οι Εβραίοι, συχνά, συλλαμβάνονται, με ψευδή προσχήματα, ενώ τους έλεγαν ότι τους στέλνουν, σε στρατόπεδα εργασίας. Αντ' αυτού, μεταφέρθηκαν, στο Δάσος, αναγκάστηκαν να γδυθούν, για να ριφθούν, κατόπιν, σε μεγάλους λάκκους, που είχαν σκάψει οι Σοβιετικοί, για αποθήκευση καυσίμων. Ολόκληρες οικογένειες δολοφονήθηκαν, αμέσως και παιδιά σκοτώθηκαν, μαζί με τους γονείς τους.
Μεταξύ Ιουλίου 1941 και Αυγούστου 1944, περίπου, 70.000-100.000 άνθρωποι εκτελέστηκαν, στο Δάσος, συμπεριλαμβανομένων, περίπου, 50.000 Εβραίων, από το Βίλνιους. Η τοποθεσία έγινε το κύριο έδαφος δολοφονίας, για τους Εβραίους της Λιθουανίας και μία, από τις μεγαλύτερες τοποθεσίες μαζικών δολοφονιών, στην Ανατολική Ευρώπη. Σήμερα, το Δάσος στέκεται ως τόπος μνήμης και πένθους, τιμώντας τα θύματα αυτής της θηριωδίας και διατηρώντας την μνήμη όσων χάθηκαν.
1941 - 1942. Θεσσαλονίκη, Κατοχή. Η πρώτη προβλήτα του λιμανιού της Θεσσαλονίκης. Στο βάθος, η πύλη εισόδου και τα σημερινά νο 19 και 21 της Κουντουριώτου. Δεξιά τους, διακρίνεται το κτίριο της Ιονικής και Λαϊκής Τράπεζας και πίσω, το ψηλό κτίριο της Εθνικής. Αριστερά, η βομβαρδισμένη από τους Ιταλούς, το 1941, σημερινή αποθήκη Ζ, και πίσω της, το κτίριο διοίκησης του Ο.Λ.Θ.
1941 - 1944. Θεσσαλονίκη. Ημέρες Κατοχής, στο Καπάνι, ο φωτογραφος, στην οδο Μενεξέ, εκεί, που συναντά την Ασκητού. Στο βάθος, η Ερμού.
1941 - 1944. Θεσσαλονίκη, Κατοχή. Στην παραλία - Λεωφόρο Νίκης. Λήψη, από βάρκα, δίπλα, από την αποβάθρα της πλατείας Ελευθερίας.
Βαρκάρηδες και λούστροι, στον αγώνα, για το μεροκάματο, περιμένουν τους Γερμανούς πελάτες. Αριστερά, στο ισόγειο, που είχε απομένει, από το κτίριο της λέσχης, ένα καφέζυθοπωλείο, με το όνομα Ποσειδών, έχει πάρει την θέση του Κρυστάλ. Δίπλα, το κτήριο της Messageries Maritimes εγκατελειμμένο, με σπασμένα τα τζάμια, και ένα, μόνο, καφενείο να λειτουργεί, στο ισόγειο. Δεξιά, διακρίνουμε τα κτίρια του Ολύμπος Νάουσα, με διαφορετικό μπαλκόνι και του Mediterranean.
10/7/1942. Lidice, Τσεχοσλοβακία. Κατοχή. Μια εξαφανισμένη γενιά.
Ένα, από τα πιο σπαρακτικά κεφάλαια της τραγωδίας Lidice, είναι η τύχη των παιδιών της. Πριν τον Ιούνιο του 1942, το Lidice ήταν ένα ήσυχο χωριό, όπου τα παιδιά έπαιζαν, σε κήπους, πήγαιναν, σε ένα μικρό σχολείο και μαζεύονταν για κυριακάτικα πικνίκ, με τις οικογένειές τους. Το γέλιο τους ήταν μέρος της ταυτότητας του χωριού.
Αλλά, μετά την δολοφονία του gauleiter Reinhard Heydrich, οι Γερμανοί εξαπέλυσαν ένα κύμα τρόμου, που έφθασε, ακόμη και στις νεότερες ψυχές. Μετά την εκτέλεση των ανδρών και την φυλάκιση των γυναικών, οι γερμανικές αρχές χώρισαν τα παιδιά, από τις μητέρες τους. Οι γυναίκες ούρλιαζαν και ικέτευαν, αλλά οι ικεσίες τους αντηχούσαν, μόνο, στους κατεστραμμένους δρόμους.
Ακολούθησε μια ψυχρή, γραφειοκρατική διαδικασία. Οι φυλετικοί «ειδικοί» των SS εξέτασαν, κάθε παιδί, αποφασίζοντας ποιο είναι «κατάλληλο», για εκγερμανισμό. Μόνο λίγοι - αυτοί με ξανθά μαλλιά, ανοιχτά μάτια και συγκεκριμένα χαρακτηριστικά του προσώπου - πήγαν μακριά, για να μεγαλώσουν, ως Γερμανοί, χωρίς, ποτέ ξανά, να μάθουν τα πραγματικά τους ονόματα, ή τις οικογένειές τους.
Τα υπόλοιπα, περισσότερα, από 80 παιδιά, στάλθηκαν, στο στρατόπεδο εξόντωσης του Χέλμνο. Εκεί, δολοφονήθηκαν, σε φορτηγά αερίου - μία, από τις πρώτες μορφές βιομηχανικής δολοφονίας. Τα πτώματά τους πετάχτηκαν, σε μαζικούς τάφους, ανώνυμα και χωρίς σήμανση.
Σήμερα, την μνήμη τους τιμά το στοιχειωμένο Μνημείο Παιδιών Lidice, όπου χάλκινα αγάλματα 82 παιδιών στέκονται ενωμένα, ατενίζοντας τον ορίζοντα. Η σιωπή τους μιλάει, πιο δυνατά, από κάθε λέξη : μια υπενθύμιση της αθωότητας, που καταστράφηκε και μια γενιά, που σβήστηκε.
Ιούνιος 1944. Πολτάβα. Μαχητικά Yak-9D, από το 802ο Σύνταγμα Αεροπορίας Μαχητικών της 310ης Μεραρχίας Αεροπορίας Μαχητικών, επιφορτίστηκαν, με αεράμυνα στο αεροδρόμιο κατά την διάρκεια της επιχείρησης Frantic.
1946. Καμαρούλα, κοντά, στο Αγρίνιο. Δημοτικό σχολείο του χωριού. Φωτογραφία της Βούλας Θεοχάρη - Παπαϊωάννου. Αρχείο Μουσείο Μπενάκη.
1960 - 1962. Αθήνα. Ο Γεώργιος Παπανδρέου, σε μια λογομαχία τους, προφανώς, στο εντευκτήριο της βουλής.
1964. Αθήνα.
1970 (αρχές δεκαετίας). Αθήνα.
1976. Πειραιάς. Στον σταθμό του ηλεκτρικού τραίνου.
1980. Άγιοι Σαράντα. Αλβανία.
«ΓΙΑ ΠΑΝΤΑ ΠΙΣΤΟΙ ΣΤΟΝ ΔΡΟΜΟ ΤΟΥ ENVER»
Το σύνθημα, στο κτίριο του μουσείου "Naim Frashëri".
1982. Ο πολιτικός χάρτης της Ευρώπης, εκείνη την εποχή.
ΠΗΓΗ:Elena's Diary
1980 (τέλη δεκαετίας). Αλβανία. «Η ψευδαίσθηση της εξουσίας και η πτώση του Κράτους».
Πρέπει να έχουν περάσει δύο, ή τρία χρόνια, από την περίφημη παρέλαση πιστών, στην πλατεία του σχολείου μας. Η Πολιτεία του Χρόνου, με όλες της τις δυνάμεις,, είχε δείξει την δύναμη, ή, τουλάχιστον, έτσι μας φάνηκε, οι μικροί μαθητές, που είχαν παρακολουθήσει εκείνη την εντυπωσιακή παρέλαση, από τα παράθυρα του Ηνωμένου Σχολείου. Οι στολές, ο ρυθμός, οι κλήσεις και η πορεία, είχαν δημιουργήσει την πεποίθηση ότι αντιμετωπίζουμε κάτι αδιάσπαστο.
Πρέπει να ήταν μια ανοιξιάτικη ημέρα, από τα τέλη της δεκαετίας του 1980, όταν, με τον συμμαθητή μου, Fadil Veliu, ήμασταν ξαπλωμένοι ξυπόλητοι, σε ένα γρασίδι, κάπου, πίσω από το νεκροταφείο της Tufina. Ήταν το μέρος όπου, μία φορά την εβδομάδα, η τάξη μας, ή πιο ακριβή, η Πέμπτη Διμοιρία διεξήγαγε αμυντικές ασκήσεις, εναντίον των αλεξιπτωτιστών, οι οποίοι παρακολουθούσαν τους λόφους Tufina, για να τους κατακτήσουν, πάση θυσία.
Περπατώντας, από το Ηνωμένο Σχολείο και γυρίζοντας, πίσω, παλεύοντας, σε ένα σουρεαλιστικό γκρίζο τοπίο, αλλά, πάντα, χαρούμενος που τα βήματά μας, τελικά, μας οδήγησαν, στο τραπέζι.
Αλλά εκείνη η ημέρα, που κόλλησε, στην μνήμη μου, ήταν διαφορετική. Μου φάνηκε, σαν πρόωρη άνοιξη. Το γρασίδι μύριζε μέλι και ο ουρανός ήταν βαθύ μπλε. Ο Fadil και εγώ ήμασταν ξαπλωμένοι, στο γρασίδι, περιμένοντας το σήμα, για την ομάδα μας, να πηδήξει στη φανταστική επίθεση, εναντίον αλεξιπτωτιστών, που θα αποβιβαστούν, από εχθρικά αεροπλάνα.
Περιμένοντας το σφύριγμα του διοικητή, γυρίσαμε όλοι ανάσκελα, με μάτια, από τον ουρανό και φανταστικά αεροπλάνα. Ξαφνικά, ίσως, από την ζεστασιά του ήλιου, από την γλύκα της μυρωδιάς του γρασιδιού, από τα λουλούδια, που είχαν αρχίσει να ανθίζουν, ή, απλά, από τον παραλογισμό όλης της σκηνής, πήραμε έναν παράξενο υπνάκο. Και με αυτό, ξεχάσαμε τους εχθρικούς αλεξιπτωτιστές.
Δεν ξέρω, γιατί, ο Fadil, ο φίλος μου, κάθε εξέγερσης, στο σχολείο, με μάτια, από τον ουρανό, ονειρευόταν πολύχρωμα αλεξίπτωτα, που μετέφεραν μεγάλα, βαριά σακιά κρέατος, γεμάτα μαλακό κρέας. Κρέας, που θα μπορούσαμε να βάλουμε, σε μαύρο ψωμί, ή καλαμποκόψωμο, που μερικές φορές αγοράζαμε, στον φούρνο της γειτονιάς. Ή, για να πετάξουμε τα καθημερινά μας φασόλια.
"Φαντάσου", είπε ο Fadil, "αλεξίπτωτα, με κιμά, σκορπισμένα, στο γρασίδι”.
"Εσύ, τί γίνεται;”, με ρώτησε, βγάζοντάς με, από την φωτογραφία, το πώς μπορούν να ανοιχτούν αυτά τα κουτιά, με ξιφολόγχες, ή φτυάρια τζίνι.
"Σοκολάτα, Fadil", του είπα. "Μεγάλες σοκολάτες, σαν τα τούβλα των παλατιών, που περιβάλλουν το σχολείο μας. Χοντρά, βαριά, χειροποίητα τούβλα”.
"Υπάρχουν τόσο μεγάλες σοκολάτες;" ρώτησε, ένας αμφισβητίας.
"Υπάρχουν", είπα, στην αρχή εκείνου, που είχε δει τις διαφημίσεις της RAI, κάθε φορά, που πήγαινε σπίτι. "Υπάρχουν και διαφορετικές γεύσεις”.
Ο Romeo, ένα αδύναμο, αγόρι, από την Πρεμετή, που, ίσα, που είχε όπλο, στην πλάτη του, μας διέκοψε, με την λεπτή φωνή του και είπε :
"Κι αν πέταξαν πίτα, από τα αεροπλάνα;”
Έκλεισε τα μάτια του, καθώς φαινόταν να ονειρεύεται τις πίτες των γέρων της γειτονιάς του.
«Άσε τα όνειρα, με κουτί κρέας», συνέχισε. "Κρέας, ή κρεμμυδόπιτα, θα ήταν τέλεια”.
Στοιχειωμένοι, στις επιθυμίες μας, ξαπλωμένοι, στην κοιλάδα της Tufina, δεν ακούσαμε, ούτε το σφύριγμα του διοικητή, ούτε την φωνή του Λευκού, του διοικητή της τάξης (ενός μελλοντικού στρατηγού) να μας καλεί να σηκωθούμε, να επιτεθούμε, στις θέσεις του "εχθρού" και να ρίξουμε τις σανίδες, με την καρικατούρα.
Η τάξη μας, κρυμμένη, στο χαράκωμα, φαίνεται να έχει τελειώσει τον ρόλο της. Όλοι, απλά, περίμεναν να τελειώσει η προπόνηση, για να προλάβουν την στροφή των ανδρών.
Θυμάμαι τις ευγενικές εκκλήσεις του Διοικητή να ζητούν εξηγήσεις, για το γιατί ξεχάσαμε, ξαφνικά, την φανταστική μας επίθεση. Δεν θυμάμαι, πια, τις λεπτομέρειες επιστροφής. Ίσως, κουρασμένοι και πεινασμένοι, όλοι ξέχασαν αυτή την σκηνή.
Αλλά ξέρω, σίγουρα, ότι εκείνη την ημέρα, όταν καθόμασταν, στο κρύο τραπέζι, μπροστά σε μονότονο φαγητό, με τα μάτια μισοκλειστά και το μυαλό, ακόμη, σε αεροπλάνα, ρίχνοντας κουτιά, με κρέας, σοκολάτες και πίτες, κατάλαβα κάτι ξεκάθαρα :
«Το κράτος είχε πέσει».
Θυμήθηκα αυτό το κομμάτι ιστορίας, σήμερα, ενώ άκουγα την μεγάλη συζήτηση, στην Αλβανία, για το AKSHI και την «πτώση του κράτους».
2/8/1996. Κέρκυρα. Ο Τόλης Βοσκόπουλος και η Άντζελα Γκερέκου την ημέρα του γάμου τους. Ο Τόλης Βοσκόπουλος και η Άντζελα Γκερέκου είχαν παντρευτεί στο δημαρχείο της Κέρκυρας, με κουμπάρους τον δημοσιογράφο Τέρενς Κουίκ και τον επιχειρηματία Στέργιο Βρούσγο. Η νύφη φορούσε νυφικό του σχεδιαστικού διδύμου Χάρης Άγγελος. Το ζευγάρι είχε γνωριστεί έναν χρόνο, νωρίτερα, όταν η ηθοποιός είχε επισκεφθεί το On the Rocks, όπου εμφανίζονταν, τότε, ο Τόλης Βοσκόπουλος. Πέντε χρόνια, αργότερα, στις 15/8/2001, ήλθε η γέννηση της κόρης τους, Μαρίας. Από τα πιο αγαπημένα ζευγάρια, έμειναν, μαζί, μέχρι το τέλος της ζωής του τραγουδιστή (και ηθοποιού), το 2021.
«Η δική μου ζωή μαζί του ήταν ανεπανάληπτη, όπως ανεπανάληπτος ήταν κι εκείνος» θα έλεγε σε συνέντευξή της η Άντζελα Γκερέκου.
Πάντως, η αλήθεια είναι ότι η Γκερέκου, από μικρή, ελκυόταν, από την παρουσία του Βοσκόπουλου.
1996. Ελληνικό χαρτονόμισμα των 200 δραχμών.
2025. Αθήνα. Η Ξένια Καλογεροπούλου, στο σπίτι της.
1974-1977. Η Σύλβα Γιαβάσογλου-Ακρίτα, βουλευτίνα του ΠΑΣΟΚ, τότε, στην βουλή, με τον Ανδρέα Παπανδρέου. Γεννήθηκε, στην Θεσσαλονίκη, το 1928 και πέθανε, στην Αθήνα, στις 24/12/2025, σε ηλικία 97 ετών. Υπήρξε σύζυγος του Ελληνοκύπριου Λουκή Ακρίτα, που πέθανε, στις 7/2/1965 και υπήρξε βουλευτής της Ένωσης Κέντρου και υφυπουργός Εθνικής Παιδείας, στην κυβέρνηση του Γεωργίου Παπανδρέου. Αντιστάθηκε, στην δικτατορία της 21ης Απριλίου 1967 και φυλακίστηκε, για χρόνια, ενώ η μικρή κόρη της, η Έλενα Άκριτα, μεγάλωνε, με την γιαγιά της. Ο πατέρας της Σύλβα Ακρίτα, διατέλεσε υπουργός της κυβέρνησης του Ελευθέριου Βενιζέλου, το 1932 και η ίδια διετέλεσε και υφυπουργός Υγείας, Πρόνοιας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων, στις κυβερνήσεις του Ανδρέα Παπανδρέου. Το 1996, όταν ο Κώστας Σημίτης ανέλαβε την πρωθυπουργία και την προεδρία, του ΠΑΣΟΚ, αποσύρθηκε, από την ενεργό πολιτική.
23/12/2025. «ΕΣΤΙΑ»
1968. Σκίτσο του Αρχέλαου.
1968. «ΡΟΜΑΝΤΣΟ». Σκίτσο του Κ. Βλάχου.
16/12/2025. Σκίτσο του Στάθη Σταυρόπουλου.
18/12/2025. Σκίτσο του Γιώργου Μικάλεφ.
18/12/2025. Σκίτσο του Στάθη Σταυρόπουλου.
19/12/2025. Σκίτσο του Ηλία Μακρή.
21/12/2025. Σκίτσο του Στάθη Σταυρόπουλου.
22/12/2025. Σκίτσο του Ηλία Μακρή.
22/12/2025. Σκίτσο του Ιάκωβου Βάη.
23/12/2025. Σκίτσο του Κώστα Σκλαβενίτη.
23/12/2025. Σκίτσο του Γιώργου Μικάλεφ.
24/12/2025. Σκίτσο του Δημήτρη Χαντζόπουλου.








































































Σχόλια