Μάιος - Ιούλιος 2022 : Η περαιτέρω οικονομική κατάρρευση και η εμβάθυνση της κρατικής χρεωκοπίας έρχονται. Στα 397.000.000.000,00 ευρώ και στο 198,5% του ΑΕΠ, σκαρφάλωσε το ελληνικό δημόσιο χρέος. (Αν δεν συνεχιστεί, επ’ άπειρον, η στήριξη της ΕΚΤ, στα ελληνικά κρατικά ομόλογα, οι εξελίξεις πρόκειται να είναι δραματικές).

 






Παρά το γεγονός ότι η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα αποφάσισε να στηρίξει, πάση δυνάμει, τα κρατικά ομόλογα των χωρών της περιφέρειας της ευρωζώνης - ανάμεσα σε αυτά και τα ελληνικά, όπως και τα ιταλικά - η αλήθεια είναι ότι μία κατάρρευση, άνευ προηγουμένου και πολύ χειρότερη από αυτή του 1010, επικρατεί, στην ελληνική οικονομία, δημιουργώντας έναν βασικό κίνδυνο κατάρρευσης, ο οποίος θέτει ζητήματα, για την ίδια την συνέχεια του ελληνικού κράτους, με δεδομένο το γεγονός ότι το δημόσιο χρέος είναι αυξημένο, κατά 20% και επί του ΑΕΠ, είναι αυξημένο, κατά 80%. 

Έτσι, το ελληνικό δημόσιο χρέος, από το 126% του ΑΕΠ, έχει φθάσει, τον Μάιο του 2022, στο 198,5% και σε απόλυτο αριθμό, είναι, πλέον, στα 397 δισεκ. ευρώ και τα χειρότερα είναι μπροστά, παρά το ότι τα διαφορικά επιτόκια του ελληνικού κρατικού δανεισμού υποχώρησαν, κατά μια ποσοστιαία μονάδα και βρίσκονται, στα επίπεδα του 3,28%.

Ουσιαστικά, το δημόσιο χρέος έφθασε, σε αυτά τα επίπεδα, εξ αιτίας του υπερδανεισμού της κυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη, για να μπορέσει να καλύψει τα ελλείμματα του κρατικού προϋπολογισμού. Έτσι, το δημόσιο χρέος αυξήθηκε, από τον Δεκέμβριο του 2021, μέχρι τον περασμένο Μάιο, κατά 8,5 δισεκ. ευρώ και κατά 13,5 δισεκ. ευρώ, σε σχέση, με τον Μάιο του 2021.

Αλλά, εκτός από το άμεσο δημόσιο χρέος της κεντρικής διοίκησης, υπάρχει και το κρυφό χρέος, το οποίο αποτελείται, από τις κρατικές εγγυήσεις, σε δημόσιες και ιδιωτικές επιχειρήσεις, φυσικά πρόσωπα και τράπεζες. Στις 31/3/2022, το ποσόν των εγγυήσεων αυτών ανήλθε στα 28,86 δισ. ευρώ και δεν περιλαμβάνεται στο δημόσιο χρέος, στο οποίο καταγράφονται οι καταπτώσεις των εγγυήσεων, δηλαδή το ποσό που δεν πληρώθηκε η όποια κρατική εγγύηση και έτσι, οι κρατικές εγγυήσεις αποτελούν ένα, εν δυνάμει, δημόσιο χρέος, εκ του οποίου η μεγάλη πλειοψηφία αφορά την ελληνικη μπατιροτραπεζοκρατία, αφού τα 18,56 δισ. ευρώ, αφορούν στις εγγυήσεις που δόθηκαν στο ελληνικό τραπεζικό σύστημα, βάσει  του προγράμματος “Ηρακλής”. 

Εδώ, πρέπει να διευκρινίσω ότι το ακαθάριστο δημόσιο χρέος, το οποίο είναι το χρέος της Κεντρικής Διοίκησης, που, όπως προανέφερα, ανέρχεται, στα 397 δισεκ. ευρώ, διαφέρει, από το Χρέος της Γενικής Κυβέρνησης, αφού, από το συνολικό ακαθάριστο χρέος αφαιρούνται τα κρατικά ομόλογα που κατέχουν τα ασφαλιστικά ταμεία, οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης και άλλοι δημόσιοι φορείς, Αυτό είναι το ενδοκυβερνητικό χρέος, το οποίο, το 2022, θα ανέλθει σε 20 δισ. ευρώ. Επίσης, αφαιρούνται τα κέρματα και οι επενδύσεις, σε κρατικά ομόλογα των Νομικών Προσώπων Δημοσιου Δικαίου, που θα φθάσουν, το 2022, στα 16,2 δισ. ευρώ. Έτσι, από το συνολικό χρέος αφαιρούνται, κάπου, 36,2 δισ. ευρώ και με την αφαίρεση του ενδοκυβερνητικού χρέους, το χρέος της Γενικής Κυβέρνησης διαμορφώθηκε, στις 31-3/2022, στο ποσόν των 358,35 δισ. ευρώ.

Αλλά, παρά την ευνοϊκή παρέμβαση της ΕΚΤ και την στήριξη, που διαβεβαίωσε ότι θα παράσχει, στα ελληνικά κρατικά ομόλογα, οι απαιτήσεις των κεντροτραπεζιτών της Φραγκφούρτης, για να παρέμβουν και να σταματήσουν την άνοδο των spreads μίας χώρας, είναι πολύ βαριές, αφού περιλαμβάνουν την συμμόρφωση, με το δημοσιονομικό πλαίσιο της ευρωζώνης, κάτι το οποίο σημαίνει ότι μία χώρα - και εν προκειμένω, η Ελλάδα - πρέπει να μην είναι, σε διαδικασία υπερβολικού ελλείμματος, να μην υπάρχουν σοβαρές μακροοικονομικές ανισορροπίες, να είναι καλή και βιώσιμη η τροχιά του δημόσιου χρέους και να είναι υγιής και επίσης. βιώσιμη η μακροοικονομική πολιτική, η οποία πρέπει να συμμορφώνεται, με αυτές τις δεσμεύσεις.

Όπως γίνεται κατανοητό, αυτά τα προαπαιτούμενα, προκειμένου να παρέμβει η ΕΚΤ και να δώσει στήριξη, στα ελληνικά κρατικά ομόλογα προφανώς δεν υφίστανται. Έτσι, η αποφυγή της άμεσης ελληνικής κρατικής χρεωκοπίας προϋποθέτει την διαρκή χρεωκοπία της ελληνικής οικονομίας και κοινωνίας, αφού τα μέτρα λιτότητας, προφανώς, θα πρέπει να ενταθούν, στο έπακρο και να κρατήσουν, σε μια μακριά και ουσιαστικά, ατελεύτητη διάρκεια χρόνου, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι και πάλι, η πλήρης εκπλήρωση των όρων, που απαιτεί η ΕΚΤ, θα επιτευχθεί.

Ως εκ τούτου, αγαπητοί αναγνώστες χρήσιμο είναι να προσδεθούμε όλοι καλά, διότι η προσγείωση πρόκειται να είναι απότομη, οδυνηρή και με αβέβαια και άδηλα αποτελέσματα.

Σχόλια

Ο χρήστης GEORGE είπε…
Ενω η ελληνικη οικονομια ειχε τα γνωστα θεματα με το χρεος, ο Μητσοτακης προχωρησε σε ακατανοητα και πολυ σκληρα lockdown καταστρεφοντας πολλες απο τις μικρο-μεσαιες επιχειρησεις ειδικα σε εστιαση, λιανεμποριο, διασκεδαση, τουρισμο & αναψυχη που ειναι βασικος τομεας σε οτι εχει απομεινει στην ελληνικη οικονομια. θα μπορουσε καλλιστα να κρατησει ανοιχτη την ελληνικη οικονομια το 2020-21 χωρις εφαρμογη lockdown ωστε να μην υπαρχει ιδιαιτερα σημαντικη πτωση του ΑΕΠ την εποχη του Κοβιντ.

Μεγαλα ποσα δαπανηθηκαν σε επιχορηγησεις και βοηθηματα για να παραμενουν οι επιχειρησεις κλειστες ενω πολυ απλα θα μπορουσαν να δωθουν χρηματα στην ενισχυση του συστηματος υγειας με την οικονομια ομως ανοιχτη. Οχι μονο δεν δωθηκαν χρηματα στην υγεια, αλλα απελυσε και μεγαλο μετος του ιατρικου και νοσηλευτικου προσωπικου ξεκινωντας κυνηγι μαγισσων ως προς το καθεστως εμβολιασμου.

Ειναι ενα ερωτημα γιατι ακολουθησε τις χειροτερες πρακτικες δυτικων κρατων ως προς το κοβιντ ριχνωντας και αλλο λαδι στη φωτια. Ειναι γνωστο οτι αρκετα κρατη οπως Αγγλια, Καναδας, Αυστραλια κλπ επεβαλλαν σκληρα μετρα lockdown και μεγαλη βλαβη στις οικονομιες τους αυξανωντας ραγδαια χρεος και ελλειμματα, ομως αυτες ειναι αρκετα μεγαλυτερες οικονομιες απο την ελληνικη οικονομια, δεν βρισκονταν στο ιδιο χαλι, και εχουν μεγαλυτερους βαθμους ελευθεριας αφου ειχαν δικο τους νομισμα και μεγαλυτερα περιθωρια να αντιδρασουν.

Μετα ακολουθησε η ενεργειακη πολιτικη Μητσοτακη με το κλεισιμο της παραγωγης λιγνιτη και την εμμονη σε "πρασινη" ενεργεια και ανεμογεννητριες, σε μια Ελλαδα που ειναι αποβιομηχανοποιημενη και ασημαντο τμημα ως προς τη εκπομπη ρυπων κλπ. Αυτη η πολιτικη
συνεπεσε και με τη κριση στην Ουκρανια οπου η Ελλαδα πηρε σκληρη αντι-ρωσικη σταση με αυξηση του κοστους εισαγωγων πετρελαιου και φυσικου αεριου.

Το ενεργειακο κοστος λοιπον εγινε τεραστια πληγη για την οικονομια και κοινωνια ενω πολυ απλα θα μπορουσε η Ελλαδα να εχει ενεργειακη επαρκεια για φθηνη παραγωγη ρευματος μονο χαρη στο λιγνιτη (και καποιες αλλες διαθεσιμες πηγες ενεργειας). Αλλα αντι γιαυτο, πληρωνουν αδρα για εισαγωγες ρευματος και εχουν παραλυσει οι μεταφορες με το κοστος της βενζινης ενω οι πολιτες βιωνουν μια απελπιστικη κατασταση που θα γινει ακομα χειροτερη το επερχομενο χειμωνα ......
Ο χρήστης TassosAnastassopoulos είπε…
Απλώς, ο Κυριάκος Μητσοτάκης και ολόκληρο το υπουργικό συμβούλιο, δεν ξέρουν τί τους γίνεται. Κυβερνούν - υποτίθεται - την χώρα, ενώ, στην πραγματικότητα, το ελληνικό “καράβι” ταξιδεύει ακυβέρνητο.

Το ουσιαστικό πρόβλημα είναι ότι ο Κυριάκος Μητσοτάκης και η παρέα του, παίζουν, χωρίς αντίπαλους.

Ο χρήστης akrat είπε…
Ευχαριστούμε για την ενημέρωση και την τεκμηρίωση. Πολύ κατατοπιστικά όλα. Έχουμε πολλά να δούμε μάλλον
Ο χρήστης ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ είπε…
Έχουν αντιπάλους αλλά στο εξωτερικό, ένα πολεμικό επεισόδιο με τους Τούρκους που θα κατέληγε σε ήττα της Ελλάδας θα μπορούσε να ανατρέψει το υπάρχον διεφθαρμένο πολιτικό σύστημα για να βγει η χώρα από το βυθό
Ο χρήστης TassosAnastassopoulos είπε…
Ή να πάει, ακόμη βαθύτερα, Γιώργο. Η χώρα μπορεί να πέσει, στην άβυσσο…

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Παρουσιάζοντας, τμηματικά, το περιεχόμενο του σχεδιάσματος της μήνυσης, για τις παρανομίες, σχετικά, με την “ληστεία” των, υπερβαλλόντως, των ασφαλιστικών κατηγοριών ποσών, που κατέβαλαν οι “νέοι ασφαλισμένοι” και οι ασφαλισμένοι των λεγόμενων “νέων περιοχών” βενζινοπώλες και τις παράνομες επικουρικές συντάξεις των πρατηριούχων υγρών καυσίμων του e-ΕΦΚΑ, λόγω μη συμπλήρωσης των ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης (1).

Άρθρο 16 Συντάγματος : Τα ιδιωτικά πανεπιστήμια απαγορεύονται, χωρίς περιστροφές και “δια ροπάλου”, ενώ το άρθρο 28 του Συντάγματος, είναι άσχετο, με το θέμα. Μνήμες δικτατορίας του 1973, αστυνομοκρατία και συνταγματική εκτροπή και ανωμαλία φέρνει ο Κυριάκος Μητσοτάκης, που κάνει τεράστια μαλακία, καταργώντας, κάθε, έστω και τυπική, έννοια της εθνικής κυριαρχίας, γι’ αυτό και τα δικαστήρια - παρά τις μπουρδολογίες του Βαγγέλη Βενιζέλου - οφείλουν να κρίνουν τις διατάξεις αυτού του νομοσχεδίου, όταν ψηφιστεί, ως αντισυνταγματικές.

2/2024 Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο : Κατεξευτελιστικό ψήφισμα καταδίκης του αυταρχικού καθεστώτος φυλαρχίας κράτους της υποσαχάριας Αφρικής του - κατά τους αφελείς χριστιανούς, εκφραστή των “Γωγ και Μαγώγ” - και κατά τον ορθό λόγο, δυνάμενου να αποκληθεί και ως «disordered» Κυριάκου Μητσοτάκη, που έχει αποθρασυνθεί και “έγινε ρόμπα”, για την ανυπαρξία κράτους δικαίου, την αστυνομοκρατία, την ανελευθερία των ΜΜΕ, την κατασκοπεία με το σύστημα “Predator”, τον έλεγχο της ΕΥΠ, από τον ίδιο και την ανισορροπία της κατανομής των εξουσιών, με τον κυβερνητικό έλεγχο, στο δικαστικό σύστημα. (Καιρός ήταν. Άργησε. Πολύ άργησε)…