«Ο αποκεφαλισμός του Ιωάννη του Βαπτιστή» του Gentile Bellini (1458-1464) και η εικαστική διαφωνία, το 1480, του Σουλτάνου Μεχμέτ Β’ του Πορθητή, με τον Ιταλό ζωγράφο, η Αθήνα (1855-1975), η Θεσσαλονίκη (1916-2024), η Μεγάλη του Γένους Σχολή, στην Πόλη (1881-1883), η βομβαρδισμένη Αλεξάνδρεια, από βρετανικά και ελληνικά πλοία, το 1882, η Λαγκάδα, το 1903, η Μεσσήνη, το 1907, οι Δελφοί (1908-1915), το ελληνικό εκστρατευτικό σώμα, στην Κριμαία, το 1919, ο πύραυλος V2, το 1940, η κατεστραμμένη Γερμανία, το 1945, τα φέρετρα με τους νεκρούς Έλληνες του εκστρατευτικού σώματος, στην Κορέα, το 1953, στον Πειραιά, η DDR (1970-1980), οι αφίσες της ΚΝΕ, για τους πολέμους, σε Γιουγκοσλαβία, Αφγανιστάν, Ιράκ και Ουκρανία και μετέπειτα. (157).
1458 - 1464. Gentile Bellini : Ο αποκεφαλισμός του Ιωάννη.
1480 Gentile Bellini : Μεχμέτ Β’ ο Πορθητής.
Υπάρχει μια ενδιαφέρουσα ιστορία, που ενώνει τα δύο εξαιρετικά ρεαλιστικά ζωγραφικά έργα του Gentile Bellini. Ο σουλτάνος Μεχμέτ Β’ ζήτησε, από την Γερουσία της Βενετίας να του σταλεί ένας «καλός ζωγράφος» για να φτιάξει το πορτραίτο του, με βάση τα αναγεννησιακά πρότυπα. Το αίτημα ήταν ασυνήθιστο. Στην ισλαμική πίστη, απαγορεύεται η απεικόνιση των προσώπων και κανένας Οθωμανός σουλτάνος δεν είχε ζητήσει, μέχρι τότε, να γίνει το πορτραίτο του, από δυτικό καλλιτέχνη. Παρόλο, που η Βενετία υπήρξε, για πολλά χρόνια, ο μεγάλος του αντίπαλος, ο ευρυμαθής Μεχμέτ Β’ είχε αναπτύξει ενδιαφέρον, για την τέχνη της Ιταλικής Αναγέννησης. Είχε, στην κατοχή του, πολλά έργα και θαύμαζε, ιδιαίτερα, τον ρεαλισμό των αναγεννησιακών πορτραίτων. Έτσι, τώρα, που είχε ειρήνη με τους Βενετούς, θεώρησε ότι θα μπορούσε να αποκτήσει ένα δικό του πορτραίτο, φιλοτεχνημένο, από κάποιον σπουδαίο Ιταλό ζωγράφο. Οι Βενετοί θεώρησαν ότι θα μπορούσαν να εκμεταλλευτούν, διπλωματικά, το αίτημα του Μεχμέτ Β’ και να βελτιώσουν τους όρους της ειρήνης. Εκείνη την εποχή, στην Βενετία, καλύτερος ζωγράφος θεωρούνταν ο Gentile Bellini (1428-1507). Είχε ζωγραφίσει πορτραίτα δόγηδων και άλλων Βενετών ευγενών, όπως επίσης (μεταγενέστερα) και της Αικατερίνης Κορνάρο, τελευταίας βασίλισσας της Κύπρου. Ο Μεχμέτ Β’ ζήτησε να δει αντίγραφα των έργων του, για να βεβαιωθεί ότι, πράγματι, έκανε ρεαλιστικούς πίνακες. Στα αντίγραφα των έργων του Bellini, που η κυβέρνηση της Βενετίας έστειλε στον Μεχμέτ Β’, ήταν και ορισμένα θρησκευτικά. Στα τελευταία, συγκαταλέγονταν ο αποκεφαλισμός του Αγίου Ιωάννη του Βαπτιστή, το οποίο ο σουλτάνος μελέτησε, με προσοχή. Ο Μεχμέτ Β’ ενημέρωσε τους Βενετούς ότι αποδεχόταν να ζωγραφίσει το πορτρέτο του ο Bellini και ανέμενε να έλθει, στην αυλή του. Έτσι, στην πρώτη διπλωματική αντιπροσωπεία, που στάλθηκε, από την Βενετία, στην Κωνσταντινούπολη μετά το τέλος του πολέμου, ήταν και ο Gentile Bellini.
1450 - 1524 Μετάλλιο του Μεχμέτ Β΄, με την αναφορά "Αυτοκράτορας του Βυζαντίου" ("Byzantii Imperatoris 1481"), κατασκευασμένο, από τον Κοστάντσο ντα Φεράρα.
Μαθήματα “τέχνης”.
Όταν ο Βενετός ζωγράφος παρουσιάστηκε, μπροστά, στον Μεχμέτ Β’, αυτός του είπε ότι η τέχνη του ήταν, πράγματι, ρεαλιστική, αλλά είχε εντοπίσει ένα λάθος. Δεν απεικόνιζε, σωστά, τον λαιμό των μοντέλων του! Ο Μπελίνι εξεπλάγη, που ένας Οθωμανός ήταν, σε θέση να κάνει κριτική, για την τεχνική του. Στο κάτω-κάτω της γραφής, ήταν ένας από τους διασημότερους ζωγράφους της εποχής του. Ο Μεχμέτ Β’, τότε, του έδειξε το αντίγραφο του πίνακα, με τον αποκεφαλισμό του Αγίου Ιωάννη του Βαπτιστή και του είπε ότι δεν είχε απεικονίσει, σωστά, τον λαιμό, σε ένα κεφάλι, που είχε, μόλις, κοπεί. Ο Bellini απάντησε, ευγενικά, ότι η τέχνη του και σε αυτή την λεπτομέρεια, ήταν ρεαλιστική. Τότε, ο σουλτάνος διέταξε να αποκεφαλιστεί, μπροστά, στον Bellini, ένας σκλάβος. Μάλλον, ένας κομμένος λαιμός παραμορφώνεται και ο καλλιτέχνης δεν είχε δει, ποτέ, μια παρόμοια σκηνή, σε αντίθεση με τον Μεχμέτ Β’. Στην συνέχεια, υποχρέωσε τον σοκαρισμένο ζωγράφο να κάνει σκίτσα του κομμένου κεφαλιού, που είχε πέσει, μπροστά, στα πόδια του! Σύμφωνα, με μία καταγραφή, ο Bellini πανικοβλήθηκε και ζήτησε να φύγει, αμέσως, από την Κωνσταντινούπολη. Φοβήθηκε ότι ο Μεχμέτ Β’ θα αποκεφάλιζε και εκείνον! Όμως, τελικά, ο Βενετός ζωγράφος παρέμεινε, στην αυλή του Μεχμέτ Β’, για περισσότερο από ένα χρόνο. Τον Νοέμβριο του 1480, τελείωσε το πορτρέτο του. Είναι το πρώτο ρεαλιστικό πορτραίτο Οθωμανού σουλτάνου. Και φυσικά, πέτυχε και τον λαιμό! Έξι μήνες, αργότερα, ο Μεχμέτ Β’ πέθανε, μάλλον, δηλητηριασμένος, από τον γιο και διάδοχό του, Βαγιαζήτ Β’. Αυτός δεν εκτιμούσε, ως θρησκόληπτος, που ήταν, καθόλου, τα αναγεννησιακά έργα τέχνης του πατέρα του, γι’ αυτό τα πούλησε, σε δυτικούς εμπόρους, προκείμενου να χρηματοδοτήσει την ανέγερση του τζαμιού του, στην Κωνσταντινούπολη. Ανάμεσα στα έργα, που πούλησε ο Βαγιαζήτ Β’, τότε, ήταν και το πορτρέτο του Μεχμέτ Β’, από τον Bellini. Το αγόρασε ένας Βενετός έμπορος, ο οποίος το έφερε, στην Βενετία. Σήμερα, ανήκει, στην συλλογή της Εθνικής Πινακοθήκης, στο Λονδίνο.
1855 Αθήνα, Πλατεία Συντάγματος. Το παλάτι φωτογραφημένο, από την οδό Όθωνος.
1881 - 1883 (κατασκευή). Φανάρι, Κωνσταντινούπολη. Η Μεγάλη του Γένους Σχολή. Αρχιτέκτων Κωνσταντίνος Δημάδης. Κατασκευάστηκε, σε μια έκταση, που, παλαιότερα, ανήκε, στον Δημήτριο Καντεμίρ. Η κατασκευή κόστισε 17.210 οθωμανικές λίρες και το κτιριακό συγκρότημα αποτελεί σήμα κατατεθέν του Κεράτιου Κόλπου, σύμβολο της χρυσής περιόδου του Ελληνισμού της Πόλης. Αποκαλείται, δε, συχνά, από τους εντόπιους Κόκκινο Κάστρο, ή Κόκκινο Σχολείο, λόγω του χαρακτηριστικού σχεδίου και χρώματός του, το οποίο οφείλει, στα κόκκινα τούβλα, που εισήχθησαν, από την Γαλλία.
1882 Αλεξάνδρεια, αποικιακή Αίγυπτος. Η βομβαρδισμένη πόλη, από τα βρετανικά και τα ελληνικά πολεμικά πλοία.
1903 Λαγκάδα. Ο δρόμος Σπάρτης - Καλαμάτας, μέσω Ταϋγέτου.
1905 Αθήνα, Κολωνάκι. Στο βάθος, ο Λυκαβηττός.
1907 Μεσσήνη. Όργωμα, με βουβάλια.
1908 - 1915 Δελφοί. Το ξενοδοχείο, χωρίς λουτρά και πιο εξελιγμένο, με λουτρά.
Σχόλια