Από την Κνωσό (1900 πΧ - 1350 πΧ), στην Σητεία του 1670, στον Παρθενώνα, το 1801, στην οδό Πανεπιστημίου (1900-1957), στην Θεσσαλονίκη (1925-1940), στην ανατίναξη του κτηρίου της προδοτικής ΕΣΠΟ, από την ΠΕΑΝ, στις 20-9-1942, στην φούσκα του Χρηματιστηρίου Αθηνών, το 1999, στις 6 γέφυρες της Βενετίας, το 2019 και μετέπειτα : Η μεταμόρφωση της Αθήνας και του Λεκανοπεδίου της Αττικής, μέσα από το φωτογραφικό υλικό του 19ου και του 20ου αιώνα (88).
1925 (κτίσμα). Θεσσαλονίκη. Μέγαρο Αλέγρα Εργάς, σε σχέδια των Μυλωνά και Κοτζαμπασούλη, στην διασταύρωση της οδού Διονυσίου Σολωμού, με την Βενιζέλου.
1940 (δεκαετία· πριν, ή μετά, την Κατοχή). Θεσσαλονίκη. Η Καμάρα.
1927 Αθήνα. Πλατεία Δημοπρατηρίου, οδός Μητροπόλεως, με την οδό Αιολου.
1929. Καστελλόριζο.
1932 Αθήνα, Κολωνάκι. Ο 19χρονος Λάμπρος Κωνσταντάρας (13/3/1913 - 28/6/1985), έξω από το σπίτι του.
1934 Αθήνα. Περίπτερο, στην πλατεία Ομονοίας.
1950 (δεκαετία). Πειραιάς. Χαρούμενες και έτοιμες Ελληνίδες μετανάστριες, έχοντας πάρει την έγκριση, για Αυστραλία και Νέα Ζηλανδία.
1953 Πειραιάς. Βαρύς ζεϊμπέκικος χορός, σε καφενείο.
2/2/1961 Αθήνα, θέατρο «Κεντρικόν». Άγγελος Τερζάκης και Δημήτρης Χορν, στην πρεμιέρα του έργου του Τερζάκη «Θωμάς ο δίψυχος».
1963. Sofia Loren και Μarcello Mastroianni, στα γυρίσματα της ταινίας «Yesterday, today and tomorrow».
1970. Γκύζη. Η συμβολή της Λεωφόρου Αλεξάνδρας, με την οδό Γκύζη.
1977. Η Καίτη Φίνου, σε ηλικία 19 ετών (γεννημένη, στις 30/12/1958).
17/9/1999 Αθήνα, οδός Σοφοκλέους . Η φούσκα του Χρηματιστηρίου Αθηνών, επί της πρωθυπουργίας του Κώστα Σημίτη και των ληστών εκσυγχρονιστών του (Γιάννος Παπαντωνίου, Νίκος Θέμελης, Άννα Διαμαντοπούλου, Τάσος Μαντέλης, Θεόδωρος Τσουκάτος, Νίκος Χριστοδουλάκης, Θεόδωρος Καραντζάς, Λουκάς Παπαδήμος, Γιάννης Στουρνάρας· και από κοντά, Βαγγέλης Βενιζέλος κλπ).
Μια ολόκληρη στρατιά, από αφιονισμένους παίκτες, που οι σημιτικοί «εκσυγχρονιστές» την δίδαξαν να ζει, με την σιγουριά ενός εισοδηματία, τον εγωκεντρισμό ενός ζάπλουτου, την μακαριότητα ενός ανυποψίαστου και πάντοτε, με την αναμελιά των βλακών. Είναι, άλλωστε, σαφές ότι όσο πιο ευτυχισμένος νιώθει κάποιος, τόσο πιο εύπιστος γίνεται. Όλα αυτά, όμως, μέχρι την Παρασκευή 17 Σεπτεμβρίου του 1999. Η τρίωρη συνεδρίαση εκείνης της ηλιόλουστης ημέρας ολοκληρώθηκε στις 13.30 το μεσημέρι, με τον Γενικό Δείκτη να κλείνει στις 6.355,04 μονάδες. Σε επίπεδα ρεκόρ όλων των εποχών, ενώ, ενδοσυνεδριακά, είχε φθάσει, μέχρι τις 6.484,30 μονάδες. Η αξία των συναλλαγών εκτινάχτηκε, στα θηριώδη επίπεδα των 612,9 δισ. δραχμών, που ισοδυναμούν, με 1,8 δισεκ. ευρώ, δηλαδή, κάπου 14 φορές περισσότερο, σε σύγκριση, με τον μέσο ημερήσιο τζίρο, στην διάρκεια της εφετινής χρονιάς. Βέβαια, η τότε συναλλακτική δραστηριότητα ήταν, επί της ουσίας, μαγική εικόνα, αφού βασιζόταν, σε ένα πολύ μεγάλο κομμάτι, στον «αέρα». Δηλαδή στην παροχή πιστώσεων, για αγορές μετοχών, χωρίς χρονική δέσμευση, για την αποπληρωμή τους. Τα απίστευτα και όμως, αληθινά, που έλαβαν χώρα, στις 17 Σεπτεμβρίου 1999, έμελε να σηματοδοτήσουν την «ημέρα των ημερών» της μεγαλύτερης φούσκας, στην σύγχρονη ιστορία της ελληνικής αγοράς. Καθώς, από εκεί και έπειτα, άρχισαν να κατρακυλούν οι τιμές, αδειάζοντας, βίαια, τις προσδοκίες του άμαθου και βλακεύοντος ελληνικού πληθυσμού, το, πάλαι ποτε, κραταιό «κόμμα των κωδικών» έχει καταγράψει, στην, συλλογική του μνήμη, την φούσκα αυτή, ως μεγάλο σκάνδαλο, συστατικό στοιχείο του οποίου ήταν η ανακατανομή πλούτου, με τα λεφτά των πολλών να καταλήγουν, στις τσέπες των ολίγων και μυημένων. Ωστόσο, με νομικούς όρους, υποτίθεται ότι σκάνδαλο δεν υπήρχε, όπως δεν υπήρξαν, επί της ουσίας και ένοχοι, αφού, από τις, περίπου, 80 δικαστικές υποθέσεις, για απάτες, χειραγωγήσεις και λοιπά συμπαρομαρτούντα, είτε εκδόθηκαν (κακώς) απαλλακτικά βουλεύματα, είτε έσβησαν (επίσης, κακώς), με αθωωτικές αποφάσεις, ενώ, σε ελάχιστες περιπτώσεις, επιβλήθηκαν κάποιες «ανώδυνες» ποινές.
Την ημέρα της κορύφωσης της «φούσκας» του 1999, στο χρηματιστηριακό ταμπλώ, υπήρχαν 265 εισηγμένες εταιρείες, των οποίων οι κοινοί και προνομιούχοι τίτλοι έφτασαν, στην στρατόσφαιρα των αποτιμήσεων των 72,5 τρισεκ. δραχμών, τα οποία ισοδυναμούν, με 212,76 δισεκ. ευρώ, δηλαδή επίπεδα, που αντιστοιχούσαν, σε 81,8 φορές, τα κέρδη, που είχαν πετύχει οι εισηγμένες, στην ετήσια χρήση του 1988 και σε 36,1 φορές, την εταιρική κερδοφορία του 1999. Σήμερα οι 197 εταιρείες, από τις 265, δεν υπάρχουν, στον χρηματιστηριακό χάρτη. Άλλες χρεοκόπησαν, άλλες απορροφήθηκαν, από διάφορα επιχειρηματικά σχήματα και άλλες επέλεξαν, αυτοβούλως, να αποχωρήσουν, από την αγορά. Επίσης τρεις είναι σε αναστολή διαπραγμάτευσης.
Οι εταιρείες, που εξακολουθούν να βρίσκονται, στο χρηματιστηριακό ταμπλό, όπως και πριν, από 25 χρόνια, έχουν περιορισθεί, τώρα, σε 65. Η τρέχουσα τιμή των 1.419,24 μονάδων του Γενικού Δείκτη εμφανίζεται να είναι 77,66% πιο κάτω, από εκείνη, που έκλεισε, στις 17 Σεπτεμβρίου 1999. Πλην όμως, οι πραγματικοί συσχετισμοί δεν είναι, αρμονικά, συγκρίσιμοι, λόγω των μεταβολών, που έχουν επέλθει, στην σύνθεσή του. Από τις 60 μετοχές, που είναι στη σύνθεσή του, μόνο, οι 13 παραμένουν, στο ίδιο «καλάθι». Αλλά και αυτές, με διαφορετικούς συντελεστές, ως προς τον υπολογισμό της βαρύτητας, που έχουν, στην διαμόρφωση της καθημερινής εικόνας του. Η τωρινή, αγοραία χρηματιστηριακή αξία, όλων των εισηγμένων εταιρειών, ανέρχεται, σε 97,94 δισεκ. ευρώ, εκ των οποίων τα 30,86 δισεκ. ευρώ αφορούν τις νέες εισαγωγές. Σε σχέση, με την ιστορική κορύφωση του ’99, η μεγάλη «τρύπα» των ζημιών κοστολογείται, σε 114,82 δισεκ. ευρώ, ήτοι, κάπου 12,8 φορές μεγαλύτερη, από το κόστος των ολυμπιακών αγώνων, που έγιναν, το 2004, στην Αθήνα και κατά το ΙΟΒΕ, ήταν 9 δισεκ. ευρώ, με το μεγαλύτερο κομμάτι, εξ αυτών, να αφορά το ολυμπιακά έργα. Και στην περίπτωση των χρηματιστηριακών απωλειών, τα δεδομένα σύγκρισης είναι ανόμοια, ενώ εκτός υπολογισμού, είναι τα μερίσματα συνολικού ύψους 56,4 δισεκ. ευρώ, σε βάθος 25ετίας.
2019 Venezia. Το πολυσύνθετο γλυπτό, με τις «έξι γέφυρες» του Ιταλού γλύπτη Lorenzo Quinn.
Το γλυπτό αποτελείται, από 6 μεμονωμένες γέφυρες-χέρια, που συμβολίζουν την σοφία, την ελπίδα, την βοήθεια, την πίστη, την φιλία και την αγάπη. Το γλυπτό φέρει την επωνυμία «Χτίζοντας γέφυρες» και συμβολίζει την προσπάθεια των ανθρώπων να υπερβούν τις διαφορές τους και μαζί, να δημιουργήσουν έναν καλύτερο κόσμο. Το συγκεκριμένο γλυπτό, επίσης, θα μπορούσε κάποιος να το δει, με μια διαφορετική, αλλά συναφή αφήγηση. Δηλαδή, ως έξι ζεύγη χεριών, που αναπαριστούν τις πέντε ηπείρους του πλανήτη και το έκτο ζεύγος, ως την αγάπη, που είναι ικανή να τους φέρει όλους, μαζί.
1950 (δεκαετία).
«ΘΗΣΑΥΡΟΣ». Σκίτσα του Μιχάλη Γάλλια, με την χοντρή και τον σύζυγό της, τον δυστυχή Ζαχαρία.
1960 (δεκαετία). Σκίτσο του Αρχέλαου.
1973 «ΡΟΜΑΝΤΣΟ». Σκίτσο του Βασίλη Χριστοδούλου.
1973 «ΡΟΜΑΝΤΣΟ». Σκίτσο του Βασίλη Χριστοδούλου.
1973 «ΡΟΜΑΝΤΣΟ». Σκίτσο του Κ. Βλάχου.
1973 «ΡΟΜΑΝΤΣΟ». Σκίτσο του Αρχέλαου.
Σχόλια