Από το 1989 και την συγκρότηση κυβέρνησης συνεργασίας ΝΔ και ΚΚΕ, στο 1975 και στο εσωτερικό κείμενο του ΚΚΕ, για το Πολυτεχνείο του 1973, στον 5ο αιώνα πΧ και τον “Κολυμβητή της Ποσειδωνίας”, στην Ακρόπολη (1855-1905), στον φόρο περιουσίας “varlik vergisi” το 1942, στην Τουρκία, στην Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία (27 πΧ - 355 μΧ - 476 μΧ - 1453 μΧ), στην Αθήνα (1905-2024), στην διατηρούμενη “Ριρίκα” του 1930, στην Θεσσαλονίκη, στο ηλεκτρικό αυτοκίνητο του 1910, στον νερουλά (1920-1950), στην αεροσυνοδό του 1972, στην τρύπα Μιρ, στην Σιβηρία, το 2024 και μετέπειτα : Η μεταμόρφωση της Αθήνας και του Λεκανοπεδίου της Αττικής, μέσα από το φωτογραφικό υλικό του 19ου και του 20ου αιώνα (110).
Ιούλιος 1989. Χαρίλαος Φλωράκης - Κωνσταντίνος Μητσοτάκης.
Η κυβέρνηση συνεργασίας Νέας Δημοκρατίας και ΚΚΕ (μέσω του “Συνασπισμού της Αριστεράς και της Προόδου), με πρωθυπουργό τον Τζαννή Τζαννετάκη, έχει συγκροτηθεί. Τελικά, ο Κωνσταντίνος Μητσοτάκης θα καταφέρει να γίνει πρωθυπουργός, τον Απρίλιο του 1990 και θα ηττηθεί, ταπεινωτικά, από τον ημιθανή Ανδρέα Παπανδρέου και το ΠΑΣΟΚ, στις βουλευτικές εκλογές της 10/10/1993, ενώ το ΚΚΕ διασπάστηκε και παρά λίγο, κόντεψε να διαλυθεί.
5ος αιώνας πΧ Ποσειδωνία, Magna Gracie, νότια Ιταλία. Τοιχογραφία, με τον “Κολυμβητή της Ποσειδωνίας”.
Ο Γερμανός αρχαιολόγος Tonio Höschler, Καθηγητής Κλασικής Αρχαιολογίας, στο Πανεπιστήμιο της Χαϊδελβέργης, ενδέχεται να έλυσε το μυστήριο του «Κολυμβητή της Ποσειδωνίας». Η περίφημη τοιχογραφία απεικονίζει έναν νέο, που βουτάει, σε μια άγνωστη θάλασσα. Η απλή ερμηνεία, που προτείνει ο Höschler, ίσως, δώσει την πιο πειστική εξήγηση. Η Ποσειδωνία, μια σπουδαία αρχαία ελληνική αποικία, στην Νότια Ιταλία, φιλοξενεί την τοιχογραφία, που ανακαλύφθηκε το 1968. Ο τάφος, αν και χωρίς επιγραφές, ή σημαντικά ευρήματα, διακοσμείται, με εντυπωσιακές παραστάσεις. Ανάμεσά τους, ξεχωρίζει ο Κολυμβητής, ένας γυμνός νέος, που βουτάει από έναν βράχο. Οι αρχαιολόγοι, μέχρι τώρα, συσχέτιζαν την βουτιά, με την μετάβαση, από τη ζωή, στον θάνατο, θεωρώντας την θάλασσα, ως σύμβολο αιωνιότητας. Ο Höschler προτείνει μια διαφορετική ερμηνεία : η σκηνή δεν είναι συμβολική, αλλά ρεαλιστική. Ο Κολυμβητής απεικονίζει μια πραγματική δραστηριότητα της αρχαίας ελληνικής καθημερινότητας, όπου ο νεαρός επιδεικνύει τις δεξιότητές του και το θάρρος του. Όπως σημειώνει, «στην Αρχαία Ελλάδα, η σωματική ομορφιά και δύναμη συνδέονταν, με την ηθική αρετή». Ο Höschler υποστηρίζει ότι η βουτιά, ίσως, αποτελούσε μέρος μιας αρχαίας τελετουργίας ενηλικίωσης. Ο νέος, περνώντας, από την εφηβεία, στην ωριμότητα, έπρεπε να αποδείξει την ανδρεία του και την ικανότητά του. Ο ίδιος τονίζει την μαυρισμένη επιδερμίδα του νεαρού και την φυσική χάρη της σκηνής, επισημαίνοντας την αρμονία της. Παράλληλα, απορρίπτει την ιδέα ότι οι αρχαίοι Έλληνες φοβούνταν την θάλασσα. Όπως επισημαίνει, η κολύμβηση ήταν συνηθισμένη δραστηριότητα και υπήρχε αρχαιοελληνική παροιμία, που συνέδεε την μη γνώση κολύμβησης, με την αμάθεια. Η τοιχογραφία της Ποσειδωνίας, λοιπόν, δεν είναι, μόνο, ένα αριστούργημα τέχνης, αλλά και μια απεικόνιση της αρχαίας ελληνικής καθημερινότητας. Η νέα προσέγγιση του Höschler προσφέρει μια γοητευτική προοπτική, φωτίζοντας το μυστήριο του Κολυμβητή και ενισχύοντας την κατανόηση του αρχαιοελληνικού πολιτισμού.
1855. Ακρόπολη.
Νοέμβριος 1975. Εσωτερικό κείμενο του ΚΚΕ, για την στάση του στο Πολυτεχνείο, τον Νοέμβριο του 1973.
«Οργανωμένες δυνάμεις της Αντί-ΕΦΕΕ υπήρχαν αρκετές. Ετσι σ’ αυτό το σημείο οποιαδήποτε ερμηνεία για τη στάση μας στη βάση οργανωτικών αδυναμιών δε στέκει. Υπήρχαν έμπειροι συνδικαλιστές, μέλη των εκλεγμένων επιτροπών των σχολών, γνωστοί σ’ όλο το φοιτητικό κόσμο, που θα μπορούσαν να επιβάλλουν τις απόψεις τους εύκολα και θα έπρεπε να καθοδηγούν προς την κατεύθυνση του ελέγχου της κατάληψης τουλάχιστον. Τελικά, αυτό που έγινε ήταν να ελεγχθεί ο χώρος του Πολυτεχνείου με την πρωτοβουλία των συνδικαλιστών μελών της ΑντιΕΦΕΕ, που αποτέλεσαν και την πλειοψηφία στην πρώτη Συντονιστική Επιτροπή. Δεν υπήρξε, όμως, καθοδήγηση, στη βάση της μόνιμης επαφής, σε κανένα ζήτημα σχεδόν και έτσι αναγκαστικά τα παραπάνω άτομα έδρασαν πρωτοβουλιακά σ’ όλη τη διάρκεια της κατάληψης. Δηλαδή τελικά δεν χρησιμοποιήθηκαν σχεδόν καθόλου οι οργανωμένες δυνάμεις που υπήρχαν μέσα στο Πολυτεχνείο, ούτε καν οι συνδικαλιστές μας που ήταν μέλη της Συντονιστικής Επιτροπής» (σ.28).
«Ερμηνεύοντας αυτή τη διστακτική μας στάση απέναντι στην κατάληψη, αλλά και στην εξέλιξή της σε αντιφασιστική-αντιιμπεριαλιστική εκδήλωση, μπορούμε να διαπιστώσουμε ένα φόβο μπροστά σε ταχύρρυθμες εξελίξεις που θα ξέφευγαν -πιθανώς- από τον έλεγχό μας και παραπέρα έναν περίεργο 'ρεαλισμό' στην τακτική μας, που φανέρωσε ότι δε βλέπαμε καθόλου στη μελλοντική μας προοπτική την ανατροπή της δικτατορίας μέσα από μορφές πάλης δυναμικής αναμέτρησης του λαού είτε αγωνιστικής του αντιπαράθεσης με ανώτερες μορφές πάλης ενάντια στη δικτατορία. (…) Αυτός ο 'ρεαλισμός' που ήταν μόνιμο στοιχείο των αναθεωρητών και της τακτικής τους σ’ ένα βαθμό υπήρχε και σε μας, όπως έδειξε η στάση μας στο Πολυτεχνείο, που δε μας άφηνε να μπούμε ενεργά στην καθοδήγηση των αγώνων που ωρίμαζαν ή τουλάχιστον να έχουμε επαναστατική επαγρύπνηση και ετοιμότητα ν’ ανταποκρινόμαστε στις απαιτήσεις του αγώνα» (σ. 31).
Μια σημαντική ανακάλυψη έκανε, τυχαία, συνεργείο, κατά την διάρκεια ανακαίνισης εκκλησίας, στην Χώρα Σφακίων. Πάνω, στην αγία τράπεζα, βρέθηκαν σκαλισμένες επιγραφές, στα αραβικά, στοιχείο που, προκαλεί ιδιαίτερη εντύπωση. Όπως αναφέρουν οι τεχνίτες, που είχαν αναλάβει την ανακαίνιση του παλιού ναού, κατά τις εργασίες, που πραγματοποιούσαν, ανακάλυψαν ότι η πέτρα της αγίας τράπεζας, στο ιερό της εκκλησίας, την οποία έξυσαν, καθώς είχε φθαρεί ο σοβάς, περιείχε ιδιαίτερα σύμβολα. Όταν άρχισαν να απομακρύνουν τον σοβά, ανακαλύφθηκε μια παλιά οθωμανική πέτρινη πινακίδα. Μάλιστα παρ’ όλο που είχαν αποξύσει τις επιγραφές, η ημερομηνία διατηρείται, κάτω αριστερά, που αναγράφει «1285», σε αραβικούς αριθμούς, δηλαδή 1868, στο τωρινό ημερολόγιο. Είναι, σίγουρα, κάποια πλάκα, που είχαν βάλει οι Τούρκοι, στους Κουλέδες, που έχτισαν, ακριβώς, εκείνη την εποχή. Οι Σφακιανοί την πήραν και την χρησιμοποίησαν και από ανάγκη, διότι ήταν μεγάλη και ωραία, αλλά και ίσως, συμβολικά, δηλαδή ότι ο Χριστός νίκησε τον Τούρκο και λειτουργεί, πάνω στα σύμβολά του. Ό,τι και να είναι, πάντως, είναι, ίσως, παγκόσμια πρωτοτυπία μια αγία τράπεζα να είναι πάνω, σε ισλαμική επιγραφή.
1899 Claude Monet (Παρίσι 14/11/1840 - Ζιβερνύ 5/12/1926).
2024 Αθήνα. Το Παναθηναϊκό Στάδιο.
Είναι το μόνο στάδιο, στον κόσμο, που κατασκευάστηκε, από μάρμαρο· εξ ου και “καλλιμάρμαρο”.
1910 Κωνσταντινούπολη. Η συνοικία Πέραν.
1920-1922 Μικρά Ασία. Χαρακώματα του ελληνικού στρατού.
1919 Σμύρνη. Η σημαία του ελληνικού κράτους κυματίζει, αλλά…
11/11/1942. Το τουρκικό κράτος, εν μέσω του Β’ παγκόσμιου πολέμου, επιβάλει τον ειδικό και εξοντωτικό φόρο περιουσίας “varlik vergisi”, στην της ελληνική μειονότητα και στις άλλες μη μουσουλμανικές κοινοτήτες.
Ο πρωθυπουργός Sukru Saracoglu, σε κλειστή συνεδρίαση της κοινοβουλευτικής ομάδας του Ρεπουμπλικανικού Λαϊκού Κόμματος (CHP) δήλωσε : «Αυτός ο νόμος είναι, επίσης, νόμος της επανάστασης. Βρισκόμαστε, μπροστά σε μια ευκαιρία, που θα μας δώσει την οικονομική μας ανεξαρτησία. Εξαλείφοντας τους ξένους, που κυριαρχούν, στην αγορά μας, θα βάλουμε την τουρκική αγορά, στα χέρια των Τούρκων». Εκείνη την εποχή και μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του 1950, το τουρκικό καθεστώς ήταν μια μονοκομματική δικτατορία του κεμαλικού CHP.
2019-2024 : Η ανάπτυξη 70 οικονομιών - ανάμεσα, στις οποίες και η ελληνική -, ως ποσοστό του ΑΕΠ, σε εμφανιζόμενες (τρέχουσες) αξίες (τιμές).
Η βάση της μέτρησης δεν είναι, καθόλου ακριβής. Είναι, απλώς, ενδεικτική. Η σωστή βάση μέτρησης είναι ο υπολογισμός των μεγεθών των ΑΕΠ των οικονομιών, σε μονάδες αγοραστικής δύναμης (PPP), με αποτέλεσμα τα πραγματικά μεγέθη των ΑΕΠ και των ποσοστών τους, να αποκλίνουν, σημαντικά.
1903 Ακρόπολη. Βοσκός, με τα πρόβατά του.
2023-2024. Στο - 16% ο όγκος εισροών και εκροών, στην ελληνική αγροτική παραγωγή. (Ποσοστά, που υπολογίζει η Eurostat, με βάση το έτος 2023).
1870 Τυφλίδα, Γεωργία. Χαμάλης κουβαλά δοχεία, με κρασί.
2024 Βάρτζια, Γεωργία. Μια πόλη, μέσα, σε σπήλαια.
Ιδρύθηκε, από την βασίλισσα Ταμάρ, το 1185. Ένας σεισμός, τον 13ο αιώνα, γκρέμισε τα 2/3 των σπηλαίων και εξέθεσε τις σπηλιές, στην κοινή θέα. Πριν από τον σεισμό, η πόλη δεν φαινόταν καθόλου. Υπήρχαν, μόνον, δυο είσοδοι, μια, από κάθε πλευρά. Τώρα, πλέον, μόνον, λίγοι μοναχοί την επισκέπτονται, ενώ κάποιες, από τις τοιχογραφίες, διατηρούνται, ακόμη.
1959 (κτίσμα). Τρίπολη.
1960 Ορεινή Ξάνθη, οικισμός Κετήκιον, ή Κατσίκα. Νεαρή Πομακοπούλα κουβαλάει νερό, με τον παραδοσιακό τρόπο.
1962 Αθήνα. Παλαιό λεωφορείο, στην οδό Πειραιώς.
1880 Αθήνα, Πλάκα. Το Ωρολόγιο του Κυρρήστου και Κουτσαβάκι : ο λαϊκός «μάγκας» της παλιάς Αθήνας.
17/1/1919 Κωνσταντινούπολη. Ο Νίκος Καζαντζάκης, με τον στρατιωτικό Ηρακλή Πολεμαρχάκη και τον Ιωάννη Σταυριδάκη.
1910 ΗΠΑ. Το ηλεκτρικό αυτοκίνητο (Detroit Model D) μπορούσε να διανύσει 340 χλμ, με ταχύτητα 32 χλμ την ώρα, με επαναφορτιζόμενη μπαταρία μολυβδου-οξέος. Η εταιρεία Anderson κατασκεύασε 13000 αυτοκίνητα, κατά την περίοδο 1909-1937.
1900. Η Αθήνα, από την Ακρόπολη.
1910 (δεκαετία). Αθήνα, Πλάκα. Οδός Αδριανού.
1920 (δεκαετία). Πειραιάς, λιμάνι.
1923 Βάρη (τα Βλάχικα).
1925 Αθήνα, Μοναστηράκι. Οδός Ευαγγελιστρίας.
1969. Μοναστηράκι. "τα τσαρουχάδικα".
1970 (δεκαετία) Αθήνα. Κάτω από την Ακρόπολη.
1967 (κατασκευή και κυκλοφορία). Η “Φαλκονέρα”. To πρώτο ελληνικό τρόλεϊ έγινε δυνατό να διασωθεί.
Τον Απρίλιο του 2012, δύο μνημειακά τρόλεϊ, ένα εκ των οποίων μοναδικό, στον κόσμο, είχαν, εκ παραδρομής, συμπεριληφθεί, στον κατάλογο οχημάτων της ΟΣΥ ΑΕ, προς εκποίηση. Εν τέλει, οι εκκλήσεις του Συλλόγου Μελέτης Ιστορίας των Συγκοινωνιών, στην Ελλάδα, αλλά και των συγγραφέων του βιβλίου «Από τα Παμφορεία στο Μετρό» εισακούστηκαν και τα δύο τρόλεϊ απέφυγαν, στο παρά πέντε, την δημοπράτησή τους, για σκραπ και την διάλυσή τους, προς ανακύκλωση. Το πρώτο όχημα, με αριθμό κυκλοφορίας 1127, είναι η διάσημη «Φαλκονέρα», η οποία κατασκευάστηκε, το 1967 και κυκλοφόρησε, στους δρόμους της Αθήνας, με πλαίσιο Lancia, ηλεκτρικό εξοπλισμό CGE και αμάξωμα ελληνικής κατασκευής Βιαμάξ. Πρόκειται, για το μοναδικό τρόλεϊ, που παράχθηκε, στην Ελλάδα και θεωρείται ανυπολόγιστης ιστορικής αξίας. Η «Φαλκονέρα» είχε παρουσιαστεί και στην Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης, σαν επίτευγμα της ελληνικής αμαξοβιομηχανίας, καθώς αποτελούσε πιλοτικό όχημα σειράς παραγωγής, όμως, τελικά, δεν θεωρήθηκε πετυχημένο και δεν συμπληρώθηκε, με άλλα παρόμοιου τύπου. Μολονότι είχε τεθεί, σε κυκλοφορία, οι οδηγοί της Ηλεκτρικής Εταιρίας Μεταφορών (δηλαδή της ΗΕΜ, όπως ονομαζόταν ο «πρόγονος» των ΗΛΠΑΠ) απέφευγαν να το οδηγούν – λόγω, κυρίως, του δεξιού τιμονιού – και ως εκ τούτου, του έδωσαν το παρατσούκλι «Φαλκονέρα», από την ομώνυμη βραχονησίδα, κοντά στην οποία είχε γίνει το τραγικό ναυάγιο του οχηματοαγωγού «Ηράκλειον», τον Δεκέμβριο του 1966. Η «Φαλκονέρα» είχε συνολική χωρητικότητα 100 επιβατών (27 καθημένοι και 73 όρθιοι) και κυκλοφορούσε, για αρκετά χρόνια, στις γραμμές που εξυπηρετούνταν, από τα ιταλικά οχήματα των ΗΛΠΑΠ. Τα τελευταία χρόνια της κυκλοφορίας του ιστορικού οχήματος, το αμάξωμά του ανασκευάστηκε, ούτως ώστε να μοιάζει περισσότερο, με τα δεξιοτίμονα Lancia των ΗΛΠΑΠ. Τα τελευταία ιταλικά οχήματα αποσύρθηκαν, οριστικά, το 1993. Το δεύτερο όχημα, που σώθηκε, από την εκποίηση, ήταν το διάσημο τρόλεϊ 4001, το πρώτο αρθρωτό και το μοναδικό ρωσικό, που είχε έρθει, στην χώρα μας. Το 4001 έφτασε στην Ελλάδα το 1987, όταν ο ρωσικός οίκος «EΝERGOMACHEXPORT» το προμήθευσε, δοκιμαστικά, στον ΗΛΠΑΠ. Ούτε αυτό είχε ιδιαίτερη επιτυχία, από κυκλοφοριακής πλευράς, λόγω δυσκινησίας.
1975 Πσκωφ, “Ε.Σ.Σ.Δ.” Μάθημα σκακιού, στο σχολείο.
2024 Σιβηρία, Ρωσία. Το τεράστιο ορυχείο διαμαντιών Μιρ, που είναι μια από τις μεγαλύτερες και βαθύτερες τρύπες, στην Γη.
Έχει βάθος 525 μέτρων και διάμετρο 1200 μέτρων. Ανακαλύφθηκε το 1955 και λειτούργησε, από το 1957, έως το 2004, που έκλεισε.
1978 Αθήνα, Κουκάκι. Οδός Μητσαίων.
Η οδός Μητσαίων, από την οδό Χατζηχρήστου.
2024 Αμβέρσα, Βέλγιο.
2024 Οντάριο, Καναδάς. Ο αυτοκινητόδρομος 401.
Φθάνει να έχει, κατά τμήματα, μέχρι 18 λωρίδες κυκλοφορίας και καλύπτει 800 χλμ, διασχίζοντας πόλεις-κλειδιά, όπως το Τορόντο, όπου η κυκλοφορία φθάνει, σε ορισμένους τομείς, τα 400.000 αυτοκίνητα, καθημερινά και είναι ο πιο πολυσύχναστος αυτοκινητόδρομος, στην Βόρεια Αμερική, με κυκλοφοριακή συμφόρηση, στις μητροπολιτικές περιοχές.
1981. Σκίτσο του Μιχάλη Γαλλία.
Σχόλια