Από τον 5ο αιώνα πΧ και την περιγραφή του Ηροδότου, για τα αιγυπτιακά ποταμόπλοια, στο 1896, με τον Λευκό Πύργο περιτοιχισμένο, στην Αθήνα του 1897 και του 1930, με τα πρόβατα, στο 1937, με τους Ηπειρώτες σκηνίτες, στον “ΚΑΤΑ ΤΟΝ ΔΑΙΜΟΝΑ ΕΑΥΤΟΥ” του Jim Morrison, το 1971, στα ελληνικά τραίνα, το 2003-2005 και μετέπειτα : Η μεταμόρφωση της Αθήνας και του Λεκανοπεδίου της Αττικής, μέσα από το φωτογραφικό υλικό του 19ου και του 20ου αιώνα. (50).
1789 - 2024 : Γαλλία· και όχι, μόνο..
5ος αιώνας πΧ. Ο Ηρόδοτος περιγράφει, ορθότατα, τα τεράστια ποταμόπλοια, που είδε, στον Νείλο και που, επί αιώνες, ουδείς ιστορικός πίστευε αποδίδοντας την αφήγηση του μεγάλου Έλληνα ιστορικού, σε φαντασία σε αποκυήματα της φαντασίας του. Δεν ήταν έτσι. Και αυτό αποδείχτηκε, στις ημέρες μας…
Ο Ηρόδοτος είχε ταξιδέψει, στην Αίγυπτο και στα κείμενά του, αναφέρθηκε, στην εμφάνιση ασυνήθιστων ποταμόπλοιων, στον Νείλο. Μεταγενέστεροι μελετητές θεώρησαν ότι τα κείμενα αυτά αποτελούσαν αποκυήματα της φαντασίας του και όχι καθαρή ιστορική καταγραφή. Αυτή η πεποίθηση, πλέον, καταρρίπτεται, καθώς υποβρύχιες ανακαλύψεις δικαιώνουν τον Έλληνα ιστορικό, μετά από 25 αιώνες.
Ο Ηρόδοτος επισκέφτηκε πολλά μέρη και περιέγραψε λαούς που κατοικούσαν, σε περιοχές του τότε γνωστού κόσμου. Γοητεύτηκε, ιδιαίτερα, από τον πολιτισμό των Αιγυπτίων, τους οποίους κατέτασσε, σε επίπεδο ανώτερο και από τους Έλληνες.
Στην πρώτη μεγάλη ιστορική καταγραφή του αρχαίου κόσμου, αφιερώνει 23 γραμμές της ιστορίας του, όπως αναφέρει την περίπλοκη περιγραφή της κατασκευής ενός σκάφους “baris”.
Για αιώνες, οι μελετητές υποστήριξαν ότι τέτοια πλοία δεν υπήρξαν, καθώς δεν βεβαιώνονταν, από κάποια αρχαιολογικά ευρήματα. Τώρα, τα στοιχεια βρεθηκαν. Ένα «καταπληκτικά συντηρημένο» ναυάγιο, στα νερά, γύρω από την βυθισμένη πόλη Θώνις - Ηράκλειο, αποκάλυψε πόσο ακριβής ήταν, στις περιγραφές του, ο Ηρόδοτος.
«Όταν ανακαλύψαμε το ναυάγιο αυτό, συνειδητοποιήσαμε ότι ο Ηρόδοτος είχε δίκιο», δήλωσε ο Damian Robinson, διευθυντής του Κέντρου Ναυτικής Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης, ο οποίος δημοσιεύει τα ευρήματα της ανασκαφής. «Αυτό που περιγράφει ο Ηρόδοτος, ήταν αυτό, που είδαμε».
Το 450 π.Χ. ο Ηρόδοτος παρακολούθησε την κατασκευή ενός «baris». Παρατήρησε ότι οι οικοδόμοι: «…έκοψαν τις σανίδες, σε δύο ράβδους (περίπου 100 εκατοστά μάκρος) και τα κανόνισαν, σαν τούβλα».
Έγραφε πως: «Στις ισχυρές και μακρές επιφάνειες, εισάγουν δύο σανίδες. Όταν έχουν κατασκευάσει το πλοίο τους, με αυτόν τον τρόπο, τεντώνουν τις δοκούς, πάνω τους … Περνούν τις ραφές, από μέσα, με τον πάπυρο. Υπάρχει ένα πηδάλιο, που διέρχεται, από μια τρύπα, στην τρόπιδα. Ο ιστός είναι, από ακακία και τα πανιά, από πάπυρο… »
Ο Robinson είπε ότι οι προηγούμενοι μελετητές «είχαν κάνει κάποια λάθη», προσπαθώντας να ερμηνεύσουν το κείμενο, χωρίς αρχαιολογικά στοιχεία. Αλλά η τωρινή ανασκαφή του λεγόμενου «Πλοίου 17» έχει αποκαλύψει ένα τεράστιο κύτος, σε σχήμα ημισέληνου και έναν τύπο κατασκευής, που δεν έχει ξανακαταγραφεί, ο οποίος περιλαμβάνει χοντρές σανίδες – όπως είχε παρατηρήσει ο Ηρόδοτος, περιγράφοντας ένα ελαφρώς μικρότερο σκάφος.
Αρχικά είχε μήκος, έως 28 μέτρα και είναι ένα από τα πρώτα αρχαία αιγυπτιακά εμπορικά σκάφη, που έχουν ανακαλυφθεί, ποτέ.
Ο Robinson πρόσθεσε: «Ο Ηρόδοτος περιγράφει τα σκάφη να έχουν μακρά εσωτερικά πλευρά. Κανείς δεν ήξερε, πραγματικά, τί σήμαινε αυτό … Τη δομή αυτή δεν την είχαμε δει, ποτέ ξανά πριν, από αρχαιολογικής άποψης. Ανακαλύψαμε αυτήν την μορφή κατασκευής, σε αυτό το συγκεκριμένο σκάφος και είναι, απολύτως, αυτό, που έλεγε ο Ηρόδοτος».
Περίπου, το 70% του σκάφους έχει επιβιώσει, καλά, διατηρημένο, στον Νείλο. Οι σανίδες της ακακίας κρατήθηκαν, μαζί με τις μεγάλες πλευρικές ράβδους – με μήκος, περίπου, 2 μ. – και στερεώθηκαν, με γόμφους, δημιουργώντας γραμμές «εσωτερικών πλευρών» μέσα στο κύτος. Το σύστημα πλοήγησης χρησιμοποιεί ένα αξονικό πηδάλιο, με δύο κυκλικά ανοίγματα, για τιμόνι και ένα κατάρτι, προς το κέντρο του σκάφους.
1937. Καραβάνι Ηπειρωτών σκηνικών, στην Παραμύθια.
Προσοχή : Δεν είναι Τσιγγάνοι…
1930. Αθήνα. Βοσκός και πρόβατα.
1930 (δεκαετία). Αεροφωτογραφία της συνοικίας Ζωγράφου.
Φαίνεται η βίλλα Ζωγράφου. Μπροστά, η Λεωφόρος Γεωργίου Ζωγράφου και από την άλλη, η Λεωφόρος Παπάγου.
1939. Ο ρεμπέτης Ανέστης Δέλλιας εξαρτημένος και καταβεβλημένος.
Μάιος - Ιούνιος 1941. Μάχη της Κρήτης. Κατεστραμμένο γερμανικό αεροπλάνο Ju52, στο αεροδρόμιο του Μάλεμε.
1941-1944 : Καλλιθέα. Περίοδος κατοχής.
1940 (δεκαετία). Παγκράτι. Ευτυχίδου και Σπύρου Μερκούρη, μάλλον, μετά την Κατοχή.
1971. “ΚΑΤΑ ΤΟΝ ΔΑΙΜΟΝΑ ΕΑΥΤΟΥ” Jim Morrison των “Doors”.
Ο Αμερικανός μουσικός των “Doors” Jim Morrison είναι βέβαιο ότι δεν ήταν κάποιος τυχαίος. Επιβάλλοντας αυτήν την αρχαιοελληνική επιγραφή, στον τάφο του, στο Παρίσι, όταν, πέθανε, εκεί, στις 3/7/1971, νεότατος, μόλις, στα 27 του χρόνια, απέδειξε την βαθύτητα της φιλοσοφικής του σκέψης, που παραπέμπει, στους αρχαίους Στωικούς φιλοσόφους. Φυσικά, η έννοια του “ΚΑΤΑ ΤΟΝ ΔΑΙΜΟΝΑ ΕΑΥΤΟΥ”, ουδεμία σχέση έχει, με την έννοια του χριστιανικού (ή του εβραϊκού, ή του μουσουλμανικού) διαβόλου. Στους Έλληνες της αρχαιότητας δεν υπήρχε η έννοια του διαβόλου και ο δαίμων ήταν μια θεότητα, που υποτίθεται ότι προστάτευε τους ανθρώπους. Έτσι η φράση “ΚΑΤΑ ΤΟΝ ΔΑΙΜΟΝΑ ΕΑΥΤΟΥ” έχει μια πρώτη ανάγνωση, που σημαίνει ότι “πράττω σύμφωνα, με τον δαίμονα του εαυτού μου” και σε μια δεύτερη πληρέστερη ανάγνωση σημαίνει ότι “πράττω, σύμφωνα, με την συνείδησή μου, χωρίς να λαμβάνω υπόψιν μου το τί λένε οι άλλοι, για μένα”.
1983. Ο Richard Champerlain και η Rachel Word, σε σκηνή, με φόντο την θάλασσα, στην τηλεοπτική σειρά “The thorn birds” (“Τα πουλιά πεθαίνουν, τραγουδώντας”).
1991 Νεάπολη Θεσσαλονίκης : Απόκριες, στο νυχτερινό κέντρο “Σκορπιός”, με τον μπουζουξή Αλέκο Κεσίδη, την Νατάσα Θεοδωρίδου και τον Αντώνη Ρέμο.
30/1/2003. Το IC Νέστωρ παίρνει ελεύθερη γραμμή, από τον σταθμάρχη Ξυλοκάστρου, για τον επόμενο σταθμό της Ακράτας.
2003 Κακιά Σκάλα : Η 300, στην άκρη του γκρεμού.
2003. Το τραίνο, στην Κυπαρίσσια.
2004. Αθήνα. Το τραίνο, στο χιονισμένο τοπίο του σταθμού Πελοποννήσου.
28/11/2004. Το δρομολόγιο 300 πέρνει, από το Ασβεστάδικο, στα Μέγαρα.
2005. Αναχώρηση, από τα Δίκαια του, νυν, Δήμου Ορεστιάδας.
2005. Η 501, από Θεσσαλονίκη, για Αθήνα, στην γέφυρα της Παπαδιάς.
2023. Το ωρομίσθιο, στην “Ευρωπαϊκή Ένωση”.
Στην Ελλάδα, το ωρομίσθιο φθάνει, περίπου, στο ήμισυ του μέσου της “E.E.”, δηλαδή, μόλις, στα 12,60 €.
Σχόλια