Τα ΕΛΤΑ, το Υπερταμείο και ο εφαρμοσμένος ορντολιμπεραλισμός της κυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη. Αποφάσισαν να κλείσουν 204 ταχυδρομικά υποκαταστήματα, στοχεύοντας, στην επίτευξη της κερδοφορίας των ΕΛΤΑ, αλλά αυτές οι επιδιώξεις περιορίζονται, προσωρινά, εξ αιτίας των αντιδράσεων των τοπικών κοινωνιών.
Η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη, στα πλαίσια των μνημονιακών μέτρων, που ξεκίνησαν, το 2018, την εποχή της κυβέρνησης Αλέξη Τσίπρα, ως σχεδιασμός του Υπερταμείου, αποφάσισε να προχωρήσει, στον τερματισμό της λειτουργίας 204 υποκαταστημάτων των Ελληνικών Ταχυδρομείων, σε όλη την επικράτεια, γεγονός, το οποίο δεν πρέπει να εκπλήσσει κανέναν ενημερωμένο πολίτη αυτής της χώρας. Αυτό είναι, που επιχειρώ να παρουσιάσω και να εξηγήσω, όσο πιο απλά γίνεται, στο, παραπάνω, βίντεο, που γύρισα, χθες 1/11/2025, που χρειάζεται να παρακολουθήσουν οι αναγνώστες.
Σκοπός αυτού του εγχειρήματος, το οποίο ξεκινάει, σήμερα, Δευτέρα 3 Νοεμβρίου 2025, είναι η δραστική μείωση των λειτουργικών δαπανών της εταιρείας, η οποία δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι έχει περάσει, στο Υπερταμείο, που δημιουργήθηκε, στα πλαίσια των εφαρμοστικών μέτρων του 3ου Μνημονίου, σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν. 4389/2016 και διαχειρίζεται τα περιουσιακά στοιχεία του ελληνικού Δημοσίου, με απώτερο, στόχο την μετατροπή των ΕΛΤΑ, σε κερδοφόρα επιχείρηση, τα κέρδη της οποίας θα χρηματοδοτήσουν το ελληνικό δημόσιο χρέος.
Αυτός είναι ο πραγματικός στόχος αυτού του επιχειρησιακού σχεδιασμού, χωρίς, βέβαια, να ομολογείται, κάτι, που όταν επιτευχθεί - κάτι που είναι, εξαιρετικά, δύσκολο -, προφανώς, θα ανοίξει τον δρόμο, στην ιδιωτικοποίηση και των ΕΛΤΑ, αν και η αλήθεια είναι ότι βρισκόμαστε μακριά, από μια τέτοια εξέλιξη.
Ήδη, παρά τις δικαιολογίες της κυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη και του υπουργού Οικονομικών Κυριάκου Πιερρακάκη, ο οποίος ψελλίζει ότι το κράτος έχει ενισχύσει τα ΕΛΤΑ, με 250.000.000 ευρώ, γεγονός, το οποίο δεν μπορεί να συνεχιστεί, ες αεί, ενώ γίνεται και μια ψευδής επίκληση των ευρωενωσιακών κανονισμών, που υποτίθεται ότι δεν επιτρέπουν τις επιδοτήσεις των επιχειρήσεων, ο ανακοινωθείς σχεδιασμός, για το σημερινό λουκέτο, σε 204 υποκαταστήματα των ΕΛΤΑ, υφίσταται τροποποίηση, με τον αριθμό τους να περιορίζεται δραστικά (γίνεται λόγος, για το κλείσιμο 60 υποκαταστημάτων, εκ των οποίων 40, στην Αττική και τα υπόλοιπα, στην Θεσσαλονίκη, στην Πάτρα και στα άλλα αστικά κέντρα της επαρχίας), έστω και προσωρινά, αν και πάλι και αυτός ο αριθμός είναι αβέβαιος.
Όμως, ο σχεδιασμός του “ξαφνικού θανάτου” των ταχυδρομικών υποκαταστημάτων, έστω και τροποποιημένος θα εγκαινιασθεί και η εξέλιξή του θα φανεί, στην πράξη. Έτσι, στα χωριά το κλείσιμο των υποκαταστημάτων των ΕΛΤΑ θα υποκατασταθεί, από τα πρακτορεία, που είναι διάφορες τοπικές επιχειρήσεις (λογιστικά γραφεία, καταστήματα τροφίμων, βιβλιοπωλεία, καφενεία, χασάπικα κλπ), κάτι, που, βέβαια, θα επιβαρύνει τους χρήστες των ταχυδρομικών υπηρεσιών, αλλά η γραφειοκρατία των ΕΛΤΑ και του Υπερταμείου, όπως και η κυβέρνηση, κρίνουν ότι, με αυτόν τον τρόπο θα μειωθούν, σημαντικά τα κόστη, που συνεπάγονται, από την διατήρηση των υποκαταστημάτων, τα κτίρια των οποίων είναι ιδιόκτητα και φυσικά, αυτά τα κτίρια θα διατεθούν, προς πώληση.
Εδώ, θα πρέπει να θυμηθούμε και να πληροφορηθούν όσοι δεν γνωρίζουν, ότι ο θεσμός των πρακτορείων υπάρχει, εδώ και τουλάχιστον, εδώ και μια εικοσαετία, με τον αριθμό τους, σε ολόκληρη την χώρα, να φθάνει, γύρω στα 600. Ως εκ τούτου, δεν αποτελεί κάτι το νέο. Η μόνη διαφορά είναι ότι αυτή η εναλλακτική λύση θα χρησιμοποιηθεί, πολύ περισσότερο, εκτενώς.
Όμως, αυτή η νεοφιλελεύθερη οικονομική πολιτική, που επιδιώκει την μείωση των λειτουργικών δαπανών του κράτους, συνοδεύεται, από την μεγάλη και επίμονη αύξηση των κρατικών εσόδων, με την υπέρμετρη επιβάρυνση της ελληνικής οικονομίας και της κοινωνίας, με όπλο την, πάσης φύσεως, φορολογίας, είτε αυτή εκφράζεται, με την κλασική μορφή των άμεσων και έμμεσων φόρων, όπως, επίσης και των ασφαλιστικών εισφορών, των τελών και του, κάθε είδους και αιτιολογίας, κρατικών εσόδων, με την ρυθμιστική παρέμβαση του κράτους, σε αυτήν την πολύπλοκη διαδικασία.
Ουσιαστικά, λοιπόν, αυτή η συνδυαστική οικονομική πολιτική δεν είναι, απλώς, νεοφιλελεύθερη, αλλά εντάσσεται, σε μια προωθημένη και εκτρωματική υβριδική κρατικιστική μορφή, που είναι ένας, ριζικά, διαφοροποιημένος ορντολιμπεραλισμός, ο οποίος διαφέρει, από την κλασική παραδοσιακή εκδοχή του, που αφορά την ρυθμιστική παρέμβαση του κράτους, με την επιβολή κανόνων, στον οικονομικό ανταγωνισμό των επιχειρήσεων (που, στην πράξη, αυτές οι κρατικές ρυθμιστικές παρεμβάσεις, όταν υπάρχουν, μέσα στα πλαίσια του λειτουργούντος ολιγοπωλιακού καπιταλισμού, είναι αναποτελεσματικές), αλλά επεκτείνεται, στην επιβολή μιας βαριάς φορολογίας, η οποία απευθύνεται, πρωτίστως, στην κοινωνία, αλλά περνάει και στην οικονομία, την λειτουργία της οποίας επιβαρύνει.
Αυτό είναι το εκτρωματικό πλαίσιο, εντός του οποίου, πρακτικά, κινείται η κυβέρνηση και εκφράζεται, από τα λουκέτα, στα υποκαταστήματα των ΕΛΤΑ.
Όσα, μέχρι τώρα, ανέφερα είναι απλά και εξηγούν το τί συμβαίνει και γιατί συμβαίνει, μέσα στα πλαίσια των ακολουθούμενων μνημονιακών οικονομικών πολιτικών και δεν χρειάζεται να επεκτείνω, περισσότερο το σημερινό κείμενο. Απλώς, παραπέμπω το αναγνωστικό κοινό, στο αρχικό βίντεο της παρούσας δημοσίευσης, για περισσότερη πληροφόρηση, επί του θέματος, το οποίο, φυσικά, ξεπερνά, κατά πολύ τα συμβαίνοντα, στην υπόθεση των ΕΛΤΑ.



Σχόλια