1980 - 1995 - 2022 - 2025 : Μια καταθλιπτική και λυπηρή επισκόπηση της ανόδου και της κατακρήμνισης του ελληνικού ΑΕΠ, πριν και μετά την ένταξη της Ελλάδας, στην ευρωζώνη, την 1/1/2002 και την χρεωκοπία του ελληνικού κράτους, τον Απρίλιο του 2010.


1980 - 2025 : Η άνοδος και η πτώση : Το ελληνικό ΑΕΠ (πραγματοποιήσεις και προβλέψεις), σε σταθερές τιμές, σε ευρώ και η εξέλιξη του ελληνικού δημοσιου χρέους, κατά την ίδια χρονική περίοδο. Όσον αφορά, για τις εκτιμήσεις, για την προβλεπόμενη πορεία και εξέλιξη του ελληνικού δημοσιου χρέους, από το 2022 και μετά, πρέπει να παρατηρήσω ότι έχουν πέσει έξω. Το ελληνικό δημόσιο χρέος, στο τέλος του 2022, έφθασε και ξεπέρασε τα 400.000.000.000 € και πιθανότατα, βρίσκεται, στα επίπεδα των 425.000.000.000 €. Κάτι ανάλογο αναμένω να συμβεί και με τις εκτιμήσεις και προβλέψεις, ως προς το ελληνικό ΑΕΠ, από το 2023 και μετά.


ΠΙΝΑΚΑΣ 14.1 Τα δεδομένα του ΑΕΠ και των συνιστωσών του για την περίοδο 2010 και μετά έχουν αναθεωρηθεί με έτος βάσης το 2015.
ΤΡΙΜΗΝΙΑΙΟ ΑΕΠ - ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΕΣΟΔΗΜΑΤΟΣ Οι εργασίες αναθεώρησης των δεδομένων με το νέο έτος βάσης για την περίοδο 1995-2009 συνεχίζονται και ως εκ τούτου υπάρχει διακοπή στο έτος 2010 της χρονοσειράς μεταξύ των μη αναθεωρημένων δεδομένων της περιόδου 1995-2009 και των αναθεωρημένων της περιόδου 2010 και μετά.
Σε τρέχουσες τιμές. Σε εκατομμύρια €. Εποχικά διορθωμένα στοιχεία όπου B=διακοπή χρονοσειράς
Ακαθάριστο εγχώριο προϊόν             (σε αγοραίες τιμές)
Σύνολο αμοιβών εξαρτημένης εργασίας
Αμοιβές εξαρτημένης εργασίας κατά κλάδο Α10
Ακαθάριστο λειτουργικό πλεόνασμα / μικτό εισόδημα
Φόροι επί της παραγωγής και των εισαγωγών
Eπιδοτήσεις
Γεωργία, δασοκομία και αλιεία
Ορυχεία και λατομεία, μεταποίηση, ενέργεια, παροχή νερού, επεξεργασία λυμάτων, διαχείριση αποβλήτων, εξυγίανση
Κατασκευές
Χονδρικό και λιανικό εμπόριο, επισκευές οχημάτων και μοτοσικλετών, μεταφορά και αποθήκευση, υπηρεσίες παροχής καταλύματος και υπηρεσίες εστίασης
Eνημέρωση και επικοινωνία
Χρηματοπιστωτικές και ασφαλιστικές δραστηριότητες
Διαχείριση ακίνητης περιουσίας
Επαγγελματικές, επιστημονικές και τεχνικές δραστηριότητες, διοικητικές και υποστηρικτικές δραστηριότητες
Δημόσια διοίκηση και άμυνα, υποχρεωτική κοινωνική ασφάλιση, εκπαίδευση, δραστηριότητες σχετικές με την ανθρώπινη υγεία και την κοινωνική μέριμνα
Τέχνες, διασκέδαση και ψυχαγωγία, επισκευές ειδών νοικοκυριού και άλλες υπηρεσίες
1995 Q12248466391341473271125944545622182111271137442773671
1995 Q22296667181341491275127544846822212129275140612851664
1995 Q32350868071341517281129545048422252139281144292933661
1995 Q42400469121351549289131845350422292145288147333019660
1996 Q12466670331421595303134844553522352133295151523134652
1996 Q22532172281431637314138645156322432184305155263228661
1996 Q32606274571451672322142946258532502277313159563320671
1996 Q42680177171471699329147947860332562406318163513416683
1997 Q12752979401351718335153248561422602540320167733537722
1997 Q22826182481371742344159150762722712698329171173636740
1997 Q32898885301371774355165052963922842817340174713734746
1997 Q42976688051361813373170955565133012912354178653836740
1998 Q13034789391361837397177355966433162883370184433750786
1998 Q23097892001371875414183558067533362953393187043852777
1998 Q33159694371391907422190159568333523028406189723964776
1998 Q43220496691431932429196860868833633131405192344084783
1999 Q13261797761491926428205358271833573190371193954160714
1999 Q23324399831591950436212957972833773251372196804303723
1999 Q333597102291651993452220756773834053306393196444451727
1999 Q434406105491702049489229255074924433366439199664620729
2000 Q134608103291621846470232257270534103391449203164676713
2000 Q235233107161751910522240957374234183481483204234804710
2000 Q335722110021781966542247258377334313555499207524672705
2000 Q436096113091771999558251961580144403699497209634523700
2001 Q137255116161922006567255964078445603752552213504867578
2001 Q237631118731782036584257069280255773881547215484779569
2001 Q338558117052021977582261369076665583771540225054915566
2001 Q438963117722081977580255768378285623860555227265023558
2002 Q139646130542122238729275778985596244215626220695269747
2002 Q2406971348523523297402877802875106684261690227005261749
2002 Q3411241343023122877442971785905126654137693231425305753
2002 Q4422831394624723027643054819922117104394722237455363770
2003 Q1432921448728424098313265808941127964391750241295480803
2003 Q2441681374527822217592925775920177684398682258495373799
2003 Q3453871533729023978663412883986198824880721253845461795
2003 Q44629515664302241987634998931009219085001736258305574773
2004 Q1477151554330022798373414828982258665298715275185470815
2004 Q24826215929285239985934468781015229355307784273195814800
2004 Q34937716450275242685235458741023259385688802280025723797
2004 Q44858716211277249590536148901067129125181859274875700811
2005 Q14885916530284247291436799191055219845379823275055602778
2005 Q24955117048291255497538359031102239475573846274725848818
2005 Q35026217220295256597138548831138219585633903277776127862
2005 Q45082317548294264497439448391131219905824887278696320915
2006 Q1536431776029927931029406175612072210255628940298046765686
2006 Q2541181811530828231040408071211932110725932934300526692741
2006 Q3547011808630528351056417269812312010885752930305286880793
2006 Q4556151918530328441063421867212522210836805922306336625828
2007 Q1567991953331030061162439869913352110676539997309297229892
2007 Q25823119515301299511344489679134722104065031005325257095903
2007 Q35859620012303301911314644680138423100467791045321787314908
2007 Q4593271952431430021121476669213932299461681052327997910905
2008 Q16058020320316309911794805717144926108566061039331897947876
2008 Q26039520674292300312074916707143027106969261097330447544867
2008 Q36073121569271292611604903706141829108279421131323147723875
2008 Q45989220445244288411204954694138132101169491175328267505884
2009 Q1586432003222727291035452862814143292472961219328786697964
2009 Q26007921476239291310394959661149136100278541282321707393961
2009 Q35915021399257299310755075707145134109674411270320056693947
2009 Q45994321899247289410265037760146516116880351251316607297913
2010 Q1 B58274210181772991732546078413363712047399898309347295973
2010 Q2 B56719202611692879696547877012562911817001800301147153808
2010 Q3 B55454198371552801656546676112792511816708805291757292850
2010 Q4 B54472194251322690607539275212283011436657794288976994844
2011 Q1526511908814526666205317751124627110564457672764669911075
2011 Q251678188551532569597507468412183210586645825266197148945
2011 Q3505421857416925285594942638118335100867127982608669831101
2011 Q449180178191872431537460857912094399764477812549670361172
2012 Q1482901754517323714694655558118439103263047622493969381133
2012 Q247352170861982272425444055111763999062587362456468051102
2012 Q34664116363194221138642825369582799560197572475065821053
2012 Q446135167511862192397440966989725100462167572414163691126
2013 Q14586115629162205739040595909152787658417112459268781238
2013 Q245283158031412043381409761610063291957787902411666261262
2013 Q34466515552156204635840145969474589757557382375665661209
2013 Q44423215297155208235739225819633489955747312406560391169
2014 Q14438215505172208237239655419344994557486992337467151212
2014 Q24405215635163216239340625348933892957686932294566131140
2014 Q34465815682201204042340525388654291058927202296171101096
2014 Q44440715662217200339540695488713990359206972195378121019
2015 Q14426315350188199434740775298333486157757132309568851067
2015 Q24407415126207196734540495458023587056366712298770491088
2015 Q34357615599193206441542095738474288056946822242267211165
2015 Q44417415809198209440142945708394990057597062136781061107
2016 Q14353015806200209539143745527924291357407072137574771127
2016 Q24392315839201212739944225417804589257636692141678311162
2016 Q34344715861191214639144475587584891657636442093378051152
2016 Q4436791569018421113944489551751448925643632214977457965
2017 Q14379815999203213942245355737554592857566442143774191056
2017 Q24433115979213211340845465887624593657096582156978381054
2017 Q34438315929211210941445185617394593557426542176778951209
2017 Q44432216094211215240545855957404995457476552149177971060
2018 Q14467616339212218438446156067935096558496812134780561066
2018 Q244608164772162208383468763480351100758066812148476801033
2018 Q344755164872072180377475266180853100157636852129280631087
2018 Q44512516598216218338947686738125510215770711216407860972
2019 Q145655167992352189387486370379265104657977222167383181135
2019 Q246159170612252284381493668177670107359087272212080341056
2019 Q345643169122142264369489969274864108658637112186081091238
2019 Q445375168682232267371497064771465107458277112205275821127
2020 Q144638170252222261354497269372062107559647022114076231150
2020 Q238542159962122180335423866271666105259346011929658602610
2020 Q340946163412032170349442467475767109059776302020366872285
2020 Q441781164762082149333451174078467109759466392036973472411
2021 Q142818166932102220358462071474971115659306652168371982755
2021 Q244621170382152235365475277073575118759937122297873762771
2021 Q346237175252162341374504478673974123859817322298478412113
2021 Q447880179822192417374518778672379127161837432515483783634
2022 Q150096181882242432373531480471880130561857542437991141586
2022 Q251479184342302479366536983272585134362547502579396892437
2022 Q350409185942362506356537686270589134263547682664392984127

1/1995 - 9/2022 : Η ελπιδοφόρα πορεία του ελληνικού ΑΕΠ, ανά τρίμηνο, που, από το 2010 και μετά, κατέστη και καθίσταται εφιάλτης.


Αυτή είναι και έτσι, απεικονίζεται, επίσημα, η άνοδος και η κατακρήμνιση της ελληνικής οικονομίας, από μια άλλη περισσότερο πρόχειρη και επιπόλαια ματιά, αλλά, πάντως και αυτή ενδεικτική της πορείας και της εξέλιξης του ελληνικού ΑΕΠ, υπολογισμένη, σε αριθμούς. Και την χαρακτηρίζω, ως πρόχειρη και επιπόλαια, επειδή τα μεγέθη του ελληνικού ΑΕΠ, εδώ, εκφράζονται, σε τρέχουσες και όχι, σε σταθερές τιμές. Για να έχουμε πλήρη στοιχεία, για το ελληνικό ΑΕΠ του 2022, πρέπει να υπολογίσω και το 4ο τρίμηνο (Οκτώβριος - Δεκέμβριος) του 2022, κάτι που δεν έχει κάνει η ΕΛΣΤΑΤ, από την οποια άντλησα τα, παραπάνω, στοιχεία και τα χρησιμοποιώ, πάντοτε, με επιφύλαξη, διότι δεν εμπιστεύομαι τις έρευνες, που διενεργεί (και) ως προς τα επίπεδα του ΑΕΠ της χώρας μας, αφού δεν υπολογίζει και δεν μπορεί να υπολογίσει το πραγματοποιημένο, κάθε έτος, ΑΕΠ, διότι αυτό, λόγω της φοροδιαφυγής και της παραοικονομίας, είναι, τουλάχιστον, κατά 45%, μεγαλύτερο, από το εμφανιζόμενο, ως επισημο/“πραγματικό” ΑΕΠ της ελληνικής οικονομίας. (Άλλοι μελετητές αναφέρουν ότι το ποσοστό της φοροδιαφυγής και της παραοικονομίας, στην Ελλάδα, κυμαίνεται, μεταξύ 26%, έως 29% του καταγραφόμενου ΑΕΠ, αλλά σφάλλουν, κατά την γνώμη μου).

Μένοντας, στα επίσημα στοιχεία, που δίνει η ΕΛΣΤΑΤ, θα επιχειρήσω να μετρήσω την εξέλιξη του ελληνικού ΑΕΠ, με υπολογισμένο και το 4ο τρίμηνο του 2022, για να έχουμε, έστω και προσεγγιστικά, ολοκληρωμένη την εικόνα, ως προς το μέγεθος του ΑΕΠ της ελληνικής οικονομίας το 2022.

Λαμβάνοντας υπόψη ως δεδομένα, την αύξηση αύξηση του πληθωρισμού, κατά 9,3%, το 2022 και την υπολογιζόμενη ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας, μέσα στο ίδιο έτος, κατά 4,86%, τότε, η ονομαστική αύξηση του ΑΕΠ, το 2022, φθάνει, στο 14,16%. Έτσι, με δεδομένο, επίσης, ότι το ελληνικό ΑΕΠ, το 2021, έφθασε, όπως προκύπτει, από τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, στα 181,156 δισεκ. €, η ονομαστική αύξηση του ελληνικού ΑΕΠ, το 2022, φθάνει, περίπου, στα 25,651 δισεκ. €, με αποτέλεσμα το συνολικό ονομαστικό ΑΕΠ του 2022 να φθάνει, περίπου, στα 206,807 δισεκ. €.

Φυσικά, το μέγεθος αυτό του ελληνικού ΑΕΠ, του 2022, είναι παραπειστικό, ακριβώς, επειδή είναι ονομαστικό και όχι αποπληθωρισμένο, αλλά, έστω και έτσι, βρίσκεται, ακόμη, πολύ μακριά, από τα προμνημονιακά επίπεδα του 2006 (συνολικό ΑΕΠ 218,077 δισεκ. €), του 2007 (συνολικό ΑΕΠ 232,953 δισεκ. €, σε τρέχουσες τιμές και 249,878 δισεκ. €, σε σταθερές τιμές), του 2008 (συνολικό ΑΕΠ 241,598 δισεκ. €), του 2009 (συνολικό ΑΕΠ 237,185 δισεκ. €), αλλά και από το πρώτο μνημονιακό έτος 2010 (συνολικό ΑΕΠ 224,819 δισεκ. €). Αυτό, που προβλέπεται, μάλιστα, είναι ότι το ελληνικό ΑΕΠ του 2025, θα βρίσκεται, σε μικρότερα επίπεδα, από το ονομαστικό ελληνικό ΑΕΠ του 2006 και υποτίθεται ότι θα φθάσει, στα 207,567 δισεκ. €, σε σταθερές τιμές.



Αλλά, όπως φαίνεται, από τα στοιχεία του, παραπάνω πίνακα, μέσα, στο 2023, η παρούσα “ευημερία” των αριθμών, όσον αφορά την μεγέθυνση του ελληνικού ΑΕΠ, πρόκειται να σταματήσει, απότομα και στην καλύτερη περίπτωση, θα εισέλθει, σε μια μακρά περίοδο καθοδικής στασιμότητας, τουλάχιστον, μέχρι, το 2025 και θεωρώ δεδομένο ότι αυτό το υποτιθέμενο, ως “καλό” σενάριο, για το μεσομακροπρόθεσμο μέλλον της πορείας και της εξέλιξης του ελληνικού ΑΕΠ και της, περίπου, στασιμότητας της ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας, γύρω από το μηδέν, θα συνεχιστεί και μακροπρόθεσμα, πολύ περισσότερο του 2025, ήτοι, τουλάχιστον, μέχρι το 2030, αν και είναι πολύ νωρίς, για να μιλήσουμε, για το τί πρόκειται να συμβεί, έως τότε, λαμβανομενης υπόψιν, της σφοδρότατης και άκρως, πιθανής και σοβαρής εκτίμησης και πιθανότητας, η πραγματικότητα να  είναι αποδειχθεί ότι πρόκειται να ακολουθήσει μια πολύ χειρότερη πορεία και οι εξελίξεις να χαρακτηρισθούν, ως αρνητικές, με - μικρότερο, ή μεγαλύτερο - υφεσιακό περιεχόμενο· κάτι που θεωρώ ότι πρόκειται, πιθανότατα, να συμβεί.

Υπό τις συνθήκες αυτές και με δεδομένη την απότομη πτώση της ελληνικής παραγωγής αγαθών και υπηρεσιών, για μακρύ χρονικό διάστημα, οι βουλευτικές εκλογές του 2023 (είτε αυτές διεξαχθούν μια φορά, είτε δυο) καθίστανται κρίσιμες και καθοριστικές, διότι η κυβέρνηση, ή οι κυβερνήσεις, που πρόκειται να προκύψουν, από αυτές, θα κληθούν να διαχειριστούν και να συντελέσουν, καθοριστικά, ως εκφραστές των εντολών του θεσμισμένου ευρωιερατείου των ξένων δανειστών, με μειωμένες ροές χρήματος και σαφέστατα, ανεπαρκή χρηματοδότηση της ελληνικής οικονομίας, όπως και του ελληνικού κράτους, το οποίο πρόκειται να συνεχίσει και κυρίως, να εντείνει, σε μεγαλο βαθμό, την κάλυψη των αναγκών του και την εξυπηρέτηση το τεράστιο χρέος του, με συνεχή και μακροχρόνια λιτότητα, με την λήψη άμεσων μέτρων, για την μείωση των κρατικών δαπανών και την αύξηση των κρατικών εσόδων, προκειμένου να επιτευχθούν, σε ένα τεράστιο βάθος χρόνου, τα πρωτογενή πλεονάσματα των κρατικών προϋπολογισμών, επί πολλά έτη, όπως προβλέπεται, από τις μνημονιακές υποχρεώσεις, που έχουν αναλάβει να φέρουν, εις πέρας, όλες οι μνημονιακές και οι δήθεν “μεταμνημονιακές κυβερνήσεις, σύμφωνα, με όσα προβλέπονται, στο κείμενο του “ντροπαλού”, ήτοι άτυπου, πλην όμως, ουσιαστικού και πραγματικού 4ου Μνημονίου, που υπέγραψε, το καλοκαίρι του 2018, η κυβέρνηση των Αλέξη Τσίπρα και Πάνου Καμμένου, που, τώρα, εφαρμόζει - με μεγάλη περίοδο χάριτος, από το 2020, λόγω της λεγόμενης πανδημίας του COVID 2019, μέχρι τις ημέρες μας - η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη και οι επόμενες, μετά από τις επερχόμενες (μια, ή δυο) προσεχείς βουλευτικές εκλογές του 2023.

Δυστυχώς, αυτή είναι η πικρή και σκληρή αλήθεια, την οποία πρόκειται να κληθούμε, ως άτομα και κυρίως, ως κοινωνία να υποστούμε και να διαχειριστούμε, σε μακροχρόνια βάση.

Κάπως έτσι, τα παραμύθια τελειώνουν. Η ελληνική κοινωνία φτωχαίνει. Και πρόκειται να συνεχίσει να φτωχαίνει. 

Μόνη εναλλακτική ρεαλιστική/πραγματιστική διέξοδος, είναι η έξοδος της Ελλάδας, από το ευρώ και την ζώνη του και η σύναψη μιας συμφωνίας, με τον ESM και τους ξένους δανειστές, είτε μονομερώς, από το ελληνικό κράτος, για την μετατροπή του συνόλου, ή του τεράστιου μέρους του, που θα το περιορίζουν (εκφραζόμενο, σε ευρώ και λοιπό ξένο συνάλλαγμα), τουλάχιστο, στο 20%, ή και ακόμη, λιγότερο, απο το μέγεθος του ελληνικού ΑΕΠ, με το τεράστιο υπόλοιπο του ελληνικού δημοσίου χρέους να μετατραπεί, στην νέα ελληνική νομισματική μονάδα, εκφραζόμενο, στην ισοτιμία της μιας νέας ελληνικής νομισματικής μονάδας, προς ένα ευρώ και να εξυπηρετείται/πληρώνεται, σε αυτή την βάση.

Αλλά, δυστυχώς, μια τέτοια θετική και ελπιδοφόρα εξέλιξη δεν προβλέπεται να υπάρξει, διότι δεν υπάρχει κανένας άξιος λόγου κοινωνικός χώρος, ούτε και κάποια δυναμική, που να οδηγήσει, προς αυτή την κατεύθυνση την ελληνική κοινωνία. 

Και φυσικά, δεν υφίσταται, ούτε ένας κάποιος άξιος λόγου πολιτικός οργανισμός, που να  μπορέσει να στεγάσει και να εκφράσει ένα τέτοιο αίτημα και εγχείρημα. Τουλάχιστον, μέχρι σήμερα και στο προβλεπόμενο και ορατό μέλλον.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Παρουσιάζοντας, τμηματικά, το περιεχόμενο του σχεδιάσματος της μήνυσης, για τις παρανομίες, σχετικά, με την “ληστεία” των, υπερβαλλόντως, των ασφαλιστικών κατηγοριών ποσών, που κατέβαλαν οι “νέοι ασφαλισμένοι” και οι ασφαλισμένοι των λεγόμενων “νέων περιοχών” βενζινοπώλες και τις παράνομες επικουρικές συντάξεις των πρατηριούχων υγρών καυσίμων του e-ΕΦΚΑ, λόγω μη συμπλήρωσης των ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης (1).

Άρθρο 16 Συντάγματος : Τα ιδιωτικά πανεπιστήμια απαγορεύονται, χωρίς περιστροφές και “δια ροπάλου”, ενώ το άρθρο 28 του Συντάγματος, είναι άσχετο, με το θέμα. Μνήμες δικτατορίας του 1973, αστυνομοκρατία και συνταγματική εκτροπή και ανωμαλία φέρνει ο Κυριάκος Μητσοτάκης, που κάνει τεράστια μαλακία, καταργώντας, κάθε, έστω και τυπική, έννοια της εθνικής κυριαρχίας, γι’ αυτό και τα δικαστήρια - παρά τις μπουρδολογίες του Βαγγέλη Βενιζέλου - οφείλουν να κρίνουν τις διατάξεις αυτού του νομοσχεδίου, όταν ψηφιστεί, ως αντισυνταγματικές.

2/2024 Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο : Κατεξευτελιστικό ψήφισμα καταδίκης του αυταρχικού καθεστώτος φυλαρχίας κράτους της υποσαχάριας Αφρικής του - κατά τους αφελείς χριστιανούς, εκφραστή των “Γωγ και Μαγώγ” - και κατά τον ορθό λόγο, δυνάμενου να αποκληθεί και ως «disordered» Κυριάκου Μητσοτάκη, που έχει αποθρασυνθεί και “έγινε ρόμπα”, για την ανυπαρξία κράτους δικαίου, την αστυνομοκρατία, την ανελευθερία των ΜΜΕ, την κατασκοπεία με το σύστημα “Predator”, τον έλεγχο της ΕΥΠ, από τον ίδιο και την ανισορροπία της κατανομής των εξουσιών, με τον κυβερνητικό έλεγχο, στο δικαστικό σύστημα. (Καιρός ήταν. Άργησε. Πολύ άργησε)…