Από τον Ελευθέριο Βενιζέλο και την εθνοκάθαρση της ανταλλαγής των πληθυσμών της 30-1-1923, στο αντίο, στον “στρατηγό” Μίμη Δομάζο, στις 28-1-2025, στην πυραμίδα, από μαύρη πέτρα, το 2.500 πΧ, στον μινωικό και στον μυκηναϊκό πολιτισμό (16ος-15ος αιώνας πΧ), στην Παρθένο Αθηνά του Φειδία (447 πΧ-438 πΧ), στον ελληνικό πάπυρο της Ιουδαίας, το 136 μΧ, στον “Τοίχο της Μνήμης”, στην Βέροια (4ος πΧ αιώνας - 4ος μΧ αιώνας), στο αρχαιότερο σπίτι, στην Γαλλία (13ος αιώνας μΧ), στο Auschwitz (27-1-1945), στην Αθήνα (1860-2025), στην Θεσσαλονίκη (1900-2025) και μετέπειτα : Η μεταμόρφωση της Αθήνας και του Λεκανοπεδίου της Αττικής, μέσα από το φωτογραφικό υλικό του 19ου και του 20ου αιώνα (129).
1924 - 2024. Μικρά Ασία, Λιβίσι. Το ακατοίκητο και ερημωμένο ελληνικό χωριό-φάντασμα, όταν ο πληθυσμός του έφυγε, στα πλαίσια της επισημοποιημένης εθνοκάθαρσης και την εξαφάνιση της τρισχιλιετούς (και περισσότερο) παρουσίας του ελληνισμού, στα μικρασιατικά εδάφη, που υπογράφτηκε, στις 30/1/1923, από τον, παραπάνω, εκ των καταστροφέων του μικρασιατικού ελληνισμού, εικονιζόμενο Ελευθέριο Βενιζέλο.
Σύμφωνα, με τα, παραπάνω, στοιχεία της απογραφής του πληθυσμού, στην Οθωμανική Αυτοκρατορία, το 1914, ο συνολικός πληθυσμός των μιλέτ (των εθνών, που, όσον αφορά τον τουρκικό πληθυσμό, δεν είναι ακριβής, διότι, όλοι οι μουσουλμάνοι θεωρήθηκαν, ως Τούρκοι, κάτι, που είναι αναληθές) ανήρχετο, στα 20.975.345, εκ των οποίων 1.792.206 ατόμων καταγράφηκαν, ως Έλληνες (Ρωμιοί). Ο αριθμός δεν είναι ακριβής και απέχει, αρκετά, από την πραγματικότητα, διότι οι Έλληνες προτιμούσαν να καταχωρίζονται, περισσότερο, στα μητρώα των ορθόδοξων χριστιανικών εκκλησιών και λιγότερο, στα μητρώα του οθωμανικού κράτους, αλλά και επειδή, ήδη, από το 1914, είχαν αρχίσει οι διώξεις των μη μουσουλμανικών πληθυσμών, από τους Νεότουρκους. Ως, κατά το ήμισυ, Μικρασιάτης, εκ μητρός, η μισή μου ρίζα βρίσκεται, σε αυτήν την γη.
1970 Χριστούγεννα. Αθήνα. Ο Μίμης Δομάζος και η Βίκυ Μοσχολιού, με τις δύο μικρές κόρες τους.
28/1/2025 Αθήνα. Το τελευταίο αντίο, στον Μίμη Δομάζο.
13ος αιώνας μΧ. Γαλλία. Το παλαιότερο σπίτι, στην χώρα. Το ισόγειο είναι μικρότερο, σε έκταση, από τον πρώτο όροφο, επειδή, τότε, οι ιδιοκτήτες των σπιτιών οληρωναν φόρο, μόνο, για το ισόγειο!
2025. Αριζόνα, ΗΠΑ. “The Wave”. Σχηματισμός βράχων, από αμμόλιθο, στα βόρεια σύνορα, με την Γιούτα. “To Κύμα”, βρίσκεται, στις πλαγιές των Coyote Buttes, στην άγρια φύση του οροπεδίου του Κολοράντο.
2500 πΧ. Αρχαία Αίγυπτος. Η πυραμίδα, από μαύρη πέτρα, της οποίας τα συστατικά δεν υπάρχουν, στον πλανήτη Γη!
Η μαύρη σιδερένια πέτρα υπάρχει, μόνο, στο Διάστημα, στους μετεωρίτες. Η σιδερένια πέτρα είναι πολύ σκληρή και έτσι, είναι δύσκολο να χαραχθεί και να διαμορφωθεί, αλλά είναι εύκολο να σπάσει. Ως εκ τούτου, η πυραμίδα και τα τεχνουργήματα, που έχει, παραμένουν, για τους επιστήμονες να είναι ένας γρίφος χιλιάδων ετών…
15ος - 16ος αιώνες πΧ. Λακωνία, Μυκηναϊκή εποχή. Χρυσό κύπελλο του Βαφείου.
16ος αιώνας πΧ. Μινωική Κρήτη. Μια πρόσφατη ανάλυση DNA αρχαίων μινωικών γονιδιωμάτων αποδεικνύει την ύπαρξη ενδογαμίας, με την επιλογή συντρόφου γάμου, που καθοριζόταν από την συγγένεια. Οι γάμοι, μεταξύ πρώτων ξαδέλφων, ήσαν καθημερινή συνήθεια, για τους Μινωίτες της Εποχής του Χαλκού.
Μια ομάδα επιστημόνων, από το Ινστιτούτο Ανθρωπολογίας της Εξελικτικής Βιολογίας Max Planck, έκανε αυτήν την σημαντική ανακάλυψη. Η μελέτη, που βασίστηκε, σε ανάλυση γονιδιωμάτων της συγκεκριμένης περιόδου, αποκάλυψε στενούς συγγενικούς δεσμούς, μεταξύ των ατόμων. «Περισσότερα από χίλια αρχαία γονιδιώματα, από διάφορες περιοχές του κόσμου, έχουν δημοσιευτεί, μέχρι σήμερα», ανέφερε η Ειρήνη Σκουρτανιώτη, επικεφαλής συγγραφέας της έρευνας. «Όμως, φαίνεται ότι ένα τόσο αυστηρό σύστημα γάμων, μεταξύ συγγενών, δεν υπήρχε, πουθενά αλλού, στον αρχαίο κόσμο». Η αποκάλυψη ότι αυτή η πρακτική εφαρμοζόταν, ενεργά, στην αρχαία μινωική κοινωνία, ήταν «μια απόλυτη έκπληξη, για όλους μας και γεννά πολλά ερωτήματα». Η Κρήτη ήταν η γενέτειρα του μινωικού πολιτισμού, μιας κοινωνίας, με περίπλοκες τελετουργίες και αυστηρούς κανόνες, όχι μόνο, για τις θυσίες ζώων και τις ταφικές πρακτικές, αλλά και για τους γάμους. Η μελέτη των γονιδιωμάτων ανθρώπων, που έζησαν, στο Αιγαίο, κατά την Εποχή του Χαλκού, αποτέλεσε το αντικείμενο άρθρου, που δημοσιεύτηκε, στο περιοδικό Nature Ecology & Evolution. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσίαζε το DNA των πρώην κατοίκων ενός μυκηναϊκού οικισμού του 16ου αιώνα π.Χ. Η ερευνητική ομάδα επικεντρώθηκε, στα λείψανα, που βρέθηκαν, σε έναν τάφο, μπροστά από ένα σπίτι, σε έναν μικρό οικισμό. Αυτό τους επέτρεψε να κατασκευάσουν ένα οικογενειακό δέντρο, προσφέροντας σαφή εικόνα των συγγενικών δεσμών, μεταξύ των κατοίκων. «Θέλαμε να εξετάσουμε πώς… οι άνθρωποι θάβονταν, μαζί, όταν ήσαν γενετικά συγγενείς», εξήγησε ο Φίλιπ Στόκχαμερ, καθηγητής αρχαιολογίας, στο CNN. Ένας άλλος στόχος της μελέτης, σύμφωνα με τον ίδιο, ήταν να κατανοηθεί η σημασία της γενετικής συγγένειας και η κοινωνική δομή της εποχής. «Μπορέσαμε να διαπιστώσουμε… ότι οι τρεις γιοι έζησαν, ως ενήλικες, στο ίδιο σπίτι», ανέφερε. «Ένας από τους συζύγους, έφερε μαζί του, την αδελφή του και ένα παιδί».Αυτό, που ανακάλυψαν, αναλύοντας τα γονιδιώματα αυτών των ατόμων, μαζί με εκατό άλλα, ήταν ότι οι συγγενικοί δεσμοί, μεταξύ των μελών της οικογένειας, ήσαν πολύ στενότεροι, από ό,τι επιτρέπουν οι σύγχρονες γαμήλιες πρακτικές. Συγκεκριμένα, διαπιστώθηκε ότι οι Μινωίτες επέτρεπαν τους γάμους, μεταξύ πρώτων ξαδέλφων. «Έχουν μελετηθεί χιλιάδες αρχαία γονιδιώματα και υπάρχουν ελάχιστα στοιχεία, για γάμους, μεταξύ ξαδέλφων, στις κοινωνίες του παρελθόντος», τόνισε ο Στόκχαμερ. «Από ιστορική άποψη, αυτό είναι πραγματικά εντυπωσιακό». Ο Στόκχαμερ έδωσε μια απλή εξήγηση, για αυτό το φαινόμενο, το οποίο η σύγχρονη κοινωνία μπορεί να θεωρεί ανθυγιεινό, ή ακατάλληλο. Τόνισε ότι, σε άλλες περιοχές της Ευρώπης, κατά την Εποχή του Χαλκού, οι γυναίκες, συνήθως, μετανάστευαν, για να παντρευτούν, σε περιοχές, με περισσότερους διαθέσιμους πόρους. Όμως, στην Ελλάδα, «δεν υπήρχε αρκετός χώρος, για καλλιέργεια». «Ο κύριος στόχος ήταν η διατήρηση της γης, μέσα στην οικογένεια», εξήγησε. «Αν δούμε τί καλλιεργούσαν, ήταν, κυρίως, αμπέλια και ελιές, για την παραγωγή λαδιού. Και τα δύο αυτά φυτά απαιτούν παραμονή, στο ίδιο μέρος, για δεκαετίες. Αν παντρεύεσαι, μέσα στην οικογένεια, σημαίνει ότι επικεντρώνεσαι, στην διατήρηση της γης, στον ίδιο τόπο». Η κυριαρχία των ενδοοικογενειακών γάμων, στην αρχαία Μινωική Κρήτη, δεν ήταν, λοιπόν, τυχαία, αλλά ένας τρόπος διασφάλισης της ιδιοκτησίας και της σταθερότητας. «Μπορούμε να διαπιστώσουμε, ξεκάθαρα, τους γάμους, μεταξύ ξαδέλφων, από τα γενετικά δεδομένα», ανέφερε ο Στόκχαμερ. «Είναι πάρα πολλοί, για να είναι σύμπτωση. Θα έλεγα ότι ήταν μια αρκετά αυστηρή πρακτική». Όσον αφορά την σημασία αυτής της ανακάλυψης για την επιστήμη και την ιστορία, ο Στόκχαμερ ήταν σαφής : «Με αυτά τα δεδομένα, είμαστε ουσιαστικά αναγκασμένοι να ξανασκεφτούμε την κοινωνική οργάνωση αυτής της περιόδου και τις κοινωνίες που βρίσκονταν, πίσω από αυτά τα καταπληκτικά έργα τέχνης και αρχιτεκτονικής», δήλωσε. «Γνωρίζουμε πολλά, για την διοίκηση των παλατιών, μέσω γραπτών πηγών. Αλλά, τώρα, μπορούμε να πούμε κάτι και για τους απλούς ανθρώπους».
447 πΧ - 438 πΧ. Παρθενώνας, Ακρόπολη Αθηνών. Απεικόνιση του αγάλματος της Παρθένου Αθήνας, ύψους 12 μέτρων, καλλιτέχνημα του Φειδία, από χρυσό, για τα υφάσματα και από ελεφαντοστούν, για τον κορμό του αγάλματος. Δεν υπάρχει, πλέον, από πολύ παλιά· ήδη, από την αρχή της ύστερης αρχαιότητας, αφού λεηλατήθηκε και κάηκε, από τις επιδρομές των εκχριστανισμένων (ήσαν αρειανιστές) Γότθων του Αλαρίχου. Η μορφή του αγάλματος διασώθηκε, από ρωμαϊκά αντίγραφα και απεικονίσεις.
3ος αιώνας μΧ. Αντιόχεια (Αntakya, Τουρκία). Σαρκοφάγος των ρωμαϊκών χρόνων. Αφορά έναν ενήλικα άνδρα, μια γυναίκα και ένα κορίτσι, από πλούσια οικογένεια.
4ος αιώνας πΧ - 4ος αιώνας μΧ. Βέροια. Η μόνιμη, ημιυπαίθρια έκθεση του Αρχαιολογικού Μουσείου Βέροιας, «Ο Τοίχος της Μνήμης».
1559 και 1623 Ντούισμπουργκ, Γερμανία, «GRAECIA». Χάρτες του Gerard Mercator.
1860 Αθήνα, Μοναστηράκι. Από την Ακρόπολη, η οδοί Αθηνάς και Ερμού.
1869 Αθήνα. Ο ανεμόμυλος του Αργυρίου, στο Μετς, με φόντο την Ακρόπολη. Δεξιά, λιμνάζοντα νερά βροχής.
1869 Αθήνα. Η Ακρόπολη φωτογραφημένη, από το καμπαναριό της Μητρόπολης. Δεξιά, στο βάθος, το κτήριο του πρώτου Πανεπιστημίου της Ελλάδας, οικία Κλεάνθους. Σήμερα είναι Μουσείο του Πανεπιστημίου Αθηνών.
1870. Αθήνα. Το κέντρο της πόλης, με τα Ανάκτορα, την πλατεία Συντάγματος και στο βάθος, τον Λυκαβηττό, σε φωτογραφική λήψη, από την Ακρόπολη.
1885 Αθήνα. Οδός Βασιλίσσης Σοφίας, στο ύψος του σημερινού Μεγάρου Μουσικής.
1880 - 1890 (δεκαετίες). Πειραιάς. Το εργοστάσιο κονιάκ των αδελφών Μπαρμπαρέσου. Ήταν απλωμένο, σε τρία διαφορετικά μέρη της πόλης.
1890 (δεκαετία). Αθήνα. Ο φαληρικός όρμος, από τον Λόφο του Φιλοπάππου.
1900 Αθήνα, Λόφος Φιλοπάππου. Θέα, στην Ακρόπολη.
1910 - 1920 Αθήνα. Διαφήμιση αυτοκινήτων FIAT, με φόντο αρχαιολογικούς χώρους, στους στύλους του Ολυμπίου Διός και στο βάθος, η Ακρόπολη.
1915 (κατασκευή). Πειραιάς, Καμίνια. Το εργοστάσιο σαπωνοποιίας “ΑΛΕΠΟΥΔΕΛΗΣ ΚΑΙ ΣΙΑ ΠΕΙΡΑΙΕΥΣ” του πατέρα του Οδυσσέα Ελύτη παραμένει, έως σήμερα. Το πέτρινο ακίνητο, στην οδό Βασιλικών, στην Λεύκα, είναι ανακαινισμένο.
1916 Θεσσαλονίκη. Το τραμ, οι άμαξες και οι άνθρωποι, πίσω, από τον Λευκό Πύργο.
1894 - 1920 - 2020 Πειραιάς. Η έναρξη και το τέλος του εργοστασίου Δασκάλακη, στον χώρο του οποίου θα κατασκευασθεί το δικαστικό μέγαρο της πόλης.
1920-1930 Σπέτσες. Το εργοστάσιο Δασκάλακη, στο νησί.
1918 Ακρίτας Φλώρινας. Το δημοτικό σχολείο, με τους μαθητές.
1919 - 1922 Μικρά Ασία. Χάρτης, πριν την μικρασιατική καταστροφή.
1920 Μικρά Ασία. Δύο Έλληνες στρατιώτες κοιτούν τον φωτογραφικό φακό. Η καταστροφή ήλθε αργότερα.
1920 Λεμεσός, Βρετανική Αποικία. Πλάτρες. Το ομώνυμο ξενοδοχείο.
1930 (κατασκευή δεκαετίας). Αθήνα. Κλιμακοστάσιο πολυκατοικίας, στην Ανακτόρων. Όπως και η πόρτα του διαμερίσματος.
1931 Αθήνα, περιοχή Βρυσάκι. Η οδός Αρείου Πάγου.
1932 Αθήνα, Στήλες Ολυμπίου Διός. Στο βάθος, η Ακρόπολη.
1934 Αθήνα. Η Λεωφόρος Αμαλίας. Στο βάθος, ο Λυκαβηττός.
1936 Αθήνα. Ένας κουλουρτζής έχει αρχίσει την δουλειά, για το μεροκάματο, κρεμώντας τα κουλούρια, στον κρεμανταλά (από αυτό το ορμώμενο ξύλο, βγήκε η λαϊκή λέξη).
1935 Θεσσαλονίκη. Η οδός Παύλου Μελά.
1940 Θεσσαλονίκη. Τότε, που έκαναν μπάνιο, στην παραλία.
1937 Πειραιάς. Πέραμα.
1941 Αθήνα, Κατοχή. Η πλατεία Ομονοίας, από το ξενοδοχείο «Εξέλσιορ».
Απέναντι, είναι η οδός Κωνσταντίνου, στην αριστερή γωνία, το φαρμακείο του Μπακάκου, το πολυώροφο του 1939 (Μέγαρο Αντρικίδη), το κλασικό σημείο συνάντησης, στην γωνία της Αγίου Κωνσταντίνου. Το φαρμακείο υπάρχει και σήμερα και βρίσκεται, ακριβώς, δίπλα από το γνωστό γωνιακό κτήριο, επί της οδού Αγίου Κωνσταντίνου αριθμός 3. Στο βάθος, η εκκλησία του Αγίου Κωσταντίνου. Στην δεξιά γωνία, το ξενοδοχείο «Πάνθεον», πρώην ξενοδοχείο "Ελλάς''. Δίπλα ο κινηματογράφος "Κρόνος" (1937 - 1948), (πρώην θέατρο, και νυν, κινηματογράφος "Κοτοπούλη''), (κατεδάφιση, το 1974), όπου το 1978-1985, θα ανεγερθεί το Ξενοδοχείο "La Mirage". Δεξιά, είναι το ξενοδοχείο «ΜΕΓΑ», επί της πλατείας και 3ης Σεπτεμβρίου, μετέπειτα, το 1963, θα χτιστεί νέο κτήριο το ξενοδοχείο «Ομόνοια», σήμερα, στην θέση του, είναι το «Hondos Center».
1941 Κόρινθος, Κατοχή.
27/1/1945 Πολωνία, Auschwitz. Από την δουλεία, στην απελευθέρωση. Έξοδος, από το στρατόπεδο συγκέντρωσης.
1945 Αθήνα, Πλατεία Συντάγματος. Το “Μέγαρο Αντρέα Κορομηλά”, από την οδό Ερμού.
Από την οδό Ερμού, η πλαΐνή και η πίσω πλευρά του “Μεγάρου Κορομηλά”. Βρισκόταν, επί της πλατείας και της οδού Ερμού, κατασκευάστηκε, το 1853, με σχέδια του Παναγή Κάλκου (1818–1875). Στο ισόγειό του, στέγαζε το ζαχαροπλαστείο του Ζαβορίτη. Το κτήριο θα κατεδαφιστεί (το 1963). Στην θέση αυτού του κτηρίου, σήμερα, είναι η δεξιά πλευρά του Υπουργείου Οικονομικών. Αριστερά, είναι η πλατεία Συντάγματος, μπροστά, η οδός Νίκης.
1949 Τασκένδη. Εξόριστος Ελασίτης.
1942-1946 Θεσσαλονίκη. Οι ίδιες σκάλες της πολυκατοικίας, που έμενε ο Βασίλης Τσιτσάνης, στην οδό Παύλου Μελά 21.
1947 Memphis, Tennessee, ΗΠΑ. Ο Elvis Priesley είναι το νεαρό αγόρι, με το ποδήλατο, έξω, από ένα μπακάλικο.
Σχόλια