Από το 3000 πΧ, στο 1700 πΧ και στο 2025 μΧ, (τελικά, ναι· είμαστε, κυρίως, Έλληνες), στο “Free Constantinople”(?), το 2024, στον κίνδυνο φτώχειας, στο 18,8%, στην Ελλάδα του 2023, στον 16ο αιώνα πΧ, στην Κνωσό, στις ελληνικές αρχαιότητες (540 πΧ -12ος αιώνας μΧ), στην επτάλοφο Ρώμη, στις 21/4/753 πΧ, στο ιστορικό “Μεγάλο Καφενείο”, στην Τρίπολη, στην Λεμεσό, του 1850, στους προϋπολογισμούς των ΗΠΑ, (1940-2024), στην Αθήνα (1900-2024), στην Θεσσαλονίκη (1889; - 1966), στην Sofia Loren, το 1950, στην Marilyn Monroe (1955-1957), στον πολύστροφο δρόμο Κίνας-Πακιστάν (1959-1979-2024), στην Αλάσκα, στην «Πύλη του Ουρανού», και στο “Sky train”, στην Κίνα, στον ύφαλο Montgomery, στην Αυστραλία, στην γαλλική Πολυνησία, στον ανάγλυφο χάρτη της Αφρικής, στην Αλμύρα Θάλασσα, στην τεράστια σπηλιά, από αλάτι, στην Περσία, στο Ρίο-Αντίρριο, το 2024 και μετέπειτα : Η μεταμόρφωση της Αθήνας και του Λεκανοπεδίου της Αττικής, μέσα από το φωτογραφικό υλικό του 19ου και του 20ου αιώνα (124).
Ι
3000 πΧ - 1700 πΧ - 2025 μΧ. Τελικά, ναι· είμαστε Έλληνες.
Σύμφωνα και με την πιο πρόσφατη εργασία, που δημοσιεύτηκε, το 2017, oι ελληνικοί πολιτισμοί δεν ήταν, κυρίως, εισαγόμενοι και συνδεόμαστε, ακόμη, μαζί τους, γενετικά, καταλήγοντας, στο συμπέρασμα ότι οι Μινωίτες είχαν στενή γενετική σχέση, με τους Μυκηναίους, και ότι και οι δύο σχετίζονταν, στενά, αλλά όχι απόλυτα, με τους σύγχρονους Έλληνες.
«Oι Μίνωες και Μυκηναίοι παραμένουν, έως σήμερα, οι θρυλικοί αρχαίοι Έλληνες, που έχτισαν τεράστια παλάτια. Για αιώνες, επιστήμονες διαφωνούσαν, ως προς την προέλευση αυτών των ανθρώπων. Το, πού είχαν τις ‘ρίζες’ τους. Όταν γενετιστές κατάφεραν να βρουν και να μελετήσουν DNA αυτών των πολιτισμών, βρήκαν κάτι, που άφησε, εξ απήνης, πολλούς, στο χρωμόσωμα Χ. Συγκεκριμένα, είδαν ομάδες mtDNA, την H, την K και την Τ, που είναι γενετικά ψίχουλα, τα οποία οδηγούν, πίσω στους πρώτους αγρότες, που εγκαταστάθηκαν, στην Ευρώπη. Όταν είδαν το Υ χρωμόσωμα (που κληρονομείται, από τον πατέρα, στον γιο), ήλθε άλλο ένα plot twist. Οι αρχαίοι Έλληνες ‘κουβαλούσαν’, κυρίως, τις J2a και G2a απλοομάδες (haplogroups), κάτι που είναι εντυπωσιακό, καθώς αυτά τα γενετικά χαρακτηριστικά αποκαλύπτουν πως είχαν ουσιαστική σχέση, με τους πρώτους αγρότες, που μετακόμισαν, από την Ανατολή. Τα πράγματα γίνονται, ακόμη, πιο ενδιαφέροντα, σε αυτά, που έδειξε η γονιδιωματική ανάλυση (βλ. πλήρης χαρτογράφηση του γονιδιώματος). Οι επιστήμονες βρήκαν πως και οι Μίνωες και οι Μυκηναίοι μοιράζονταν, περί το 75% του DNA τους, με τους αρχαίους Ευρωπαίους αγρότες, που ζούσαν, ήδη, στην Ελλάδα, χιλιάδες χρόνια, πριν οποιοσδήποτε σκεφτεί να χτίσει τα εντυπωσιακά παλάτια. Το υπόλοιπο 25% του DNA προερχόταν, από ανθρώπους, που είχαν ρίζες, κάπου, στην περιοχή του αρχαίου Καυκάσου - εκεί όπου είναι σήμερα η Αρμενία και το Ιράν. Μάλιστα, οι Μυκηναίοι είχαν εξτρά ‘δόση’ γενετικής κληρονομιάς, που δεν είχαν οι Μίνωες : ένα μικρό αλλά σημαντικό κομμάτι DNA, από την Ευρασία (μέχρι την Σιβηρια). Αυτό προτείνει ότι ένας μυστήριος πληθυσμός μετακινήθηκε, στην Ευρώπη και αναμείχθηκε, με τους ντόπιους, την εποχή, που άρχιζε ο Μινωικός Πολιτισμός».
Υπάρχει, ακόμη, γενετική σχέση με τους αρχαίους πολιτισμούς;
Στην σύγκριση, που έκαναν οι ερευνητές, στο DNA των αρχαίων και των σύγχρονων Ελλήνων, βρήκαν πως «οι σύγχρονοι Έλληνες ‘κουβαλούν’, ακόμη, γενετικά χαρακτηριστικά αυτών των αρχαίων πολιτισμών. Υπάρχει 80% γενετική ομοιότητα, με τους Μυκηναίους». Αυτό αποδεικνύει πως, παρά τις τόσες αυτοκρατορίες, τις εισβολές και τις μετακινήσεις πληθυσμών, μέσω της Ελλάδας, τα τελευταία 4.000 χρόνια, η κύρια γενετική κληρονομιά αυτών των αρχαίων πολιτισμών έχει επιβιώσει. Όλα αυτά δείχνουν ότι δεν χρειάζεται κάποιος εξελιγμένος πολιτισμός να εμφανιστεί και να δείξει, σε όλους, το πώς γίνεται η κάθε δουλειά. Την επόμενη φορά, που πει κάποιος, πως ο αρχαίος ελληνικός πολιτισμός εισήχθη, από κάπου αλλού, απλά, παρουσιάστε τα γενετικά δεδομένα, που αποδεικνύουν ότι αυτοί οι θρυλικοί πολιτισμοί μεγάλωσαν, στο ‘σπίτι’ τους, συνδυάζοντας το DNA των πρώτων Ευρωπαίων αγροτών, Καυκάσιων, κυνηγών. Έτσι δημιούργησαν κάτι, εξ ολοκλήρου, καινούργιο και απόλυτα, επαναστατικό, στην ανθρώπινη ιστορία.
- Τα θηλυκά (XX) δείγματα δεν φέρουν πατρογραμμή (Y-DNA), εξού και το σύμβολο –, που δεικνύει μη εφαρμογή.
- Σύμφωνα με τον Ιωσήφ Λαζαρίδη, που υπήρξε ένας εκ των επικεφαλής της μελέτης, το δείγμα από τους Αρμένους Χανίων είναι χαμηλής ποιότητας και μεταγενέστερο της άφιξης του Μυκηναϊκού πολιτισμού στην Κρήτη, οπότε δεν μπορεί να χαρακτηριστεί Μινωικό, ή Μυκηναϊκό.
2018 - 2023 Υψηλός ο κίνδυνος της φτώχειας, στην “Ευρωπαϊκή Ένωση” και πολύ υψηλότερος, στην Ελλάδα.
3000 πΧ - 5ος αιώνας μΧ. Κίμωλος (“H Ασημένια Νήσος”). Αρχαιολογικές, τοπογραφικές και ιστορικές έρευνες, σε νεκροπόλεις και προσπάθειες ανασύνθεσης διάσπαρτων αρχαιολογικών θραυσμάτων της αρχαίας κυκλαδίτικης πολιτείας.
16ος αιώνας πΧ Κνωσός. Το μπάνιο της βασίλισσας.
2024 Τα αρχαιοελληνικά θέατρα, στην ελληνική επικράτεια.
Εννοείται ότι, εκτός του ελληνικού εδαφικού χώρου, βρίσκονται πολύ περισσότερα θέατρα. (Βαλκάνια, Κάτω Ιταλία, Σικελία, Μικρά Ασία, Κύπρος, Μέση Ανατολή, Βόρειος Αφρική, Μαύρη Θάλασσα κλπ).
21/4/753 πΧ. Η επτάλοφος Ρώμη.
7ος αιώνας πΧ. Ρώμη. Ο “Lapis Niger”, o «Μέλας Λίθος». Η παλαιότερη καταγραφή της λατινικής γλώσσας, στην γνωστή κυμαία εκδοχή του ελληνικού αλφαβήτου.
540 πΧ - 530 πΧ Άνω Πιτσά, Ξυλόκαστρο, Κορινθίας. Πίνακας αγνώστου ζωγράφου, σε ξύλο, όπου αναπαριστάται σκηνή θυσίας. Βρέθηκα, μαζί με άλλους τρεις πίνακες ζωγραφικής, αλλά είναι ο μόνος, που διατηρείται, σε καλή κατάσταση.
Ο πίνακας είναι περίτεχνος, αν και μικρός, στο μέγεθος (31cm X 14,5cm). Η γραφή και η γλώσσα της επιγραφής είναι ελληνική, αν και περίεργη, επειδή είναι γραμμένη, στην κορινθιακή εκδοχή του ελληνικού αλαφαβητου (εκείνη την εποχή, η περιοχή είχε κατακτηθεί, από την Σικυώνα).
490 πΧ. Αρχαία Ολυμπία. Κορινθιακό άγαλμα, μισοδιατηρημένα σχέδια και χρώματα.
5ος αιώνας πΧ. Αθήνα. Λήκυθος.
5ος αιώνας πΧ. Καστρί Γρεβενών. Δακτυλίδι , με την επιγραφή «ΕΡΑΜΑΙ ΜΕΓΑ», ήτοι «αγαπώ πολύ».
Από ακρόπολη, που έκτισαν οι Τυμφαίοι· Μακεδόνες, από το γένος των Μολοσσών. Εχουν βρεθεί 76 νομίσματα, κυρίως, χάλκινα και λίγα αργυρά. Το 60% αυτών είναι κοπής, ανάμεσα στο δεύτερο μισό του 4ου αιώνα πΧ και το πρώτο μισό του 3ου αιώνα πΧ και έγιναν, από τον Αλέξανδρο Γ’, τον Κάσσανδρο και τον Δημήτριο Πολιορκητή. Μεταγενέστερο είναι ένα του Αντιγόνου Γονατά και ένα του Φιλίππου Ε’.
4ος αιώνας πΧ (αρχές). Σπαρτιάτικο ψηφιδωτό, με τον Αχιλλέα, στην μέση, μεταμφιεσμένο, σε γυναίκα, όταν κρυβόταν, στην αυλή του βασιλιά Λυκομήδη, στην Σκύρο, προκειμένου να μην επιστρατευθεί, για την Τροία. Αρχαιολογικό Μουσείο Σπάρτης.
340 πΧ. Ο αρχαιοελληνικός «Πάπυρος του Δερβενίου», το αρχαιότερο «βιβλίο» της Ευρώπης, κατέχει ξεχωριστή θέση, στην παγκόσμια πολιτιστική κληρονομιά.
Το μοναδικό αυτό εύρημα, αποτελεί το αρχαιότερο αναγνώσιμο χειρόγραφο της Ευρώπης και ήρθε στο φως, το 1962, στο Δερβένι Θεσσαλονίκης, ανάμεσα, στα υπολείμματα της νεκρικής πυράς ενός πλούσια κτερισμένου τάφου των ύστερων κλασικών χρόνων. Το βιβλίο, το οποίο αντιγράφεται, σε αυτόν τον πάπυρο, είναι πολύ παλαιότερο και χρονολογείται, περίπου, στο 420-410 π.Χ. Σύμφωνα με τους μελετητές, το κείμενο, που κινείται, στα όρια, μεταξύ θεολογίας και φιλοσοφίας, ανήκει, στην ορφική γραμματεία. Ο συγγραφέας του βιβλίου ήταν, πιθανότατα, ο Ευθύφρων, από τα Πρόσπαλτα της Αττικής. Το εύθραυστο αυτό εύρημα, θεωρείται κομβικής σημασίας τεκμήριο, στην μελέτη της αρχαίας ελληνικής θρησκείας και φιλοσοφίας και έχει, πλήρως, αναγνωσθεί, ενώ έχει ενταχθεί, στον Διεθνή Κατάλογο της UNESCO.
Είναι οστεοφυλάκιο και τεφροδόχο σκεύος, που βρισκόταν, σε νεκρόπολη, που ανασκάφηκε. Ιδιοκτήτης του ήταν, όπως αναφέρεται, σε επιγραφή, στο χείλος, «Αστιούνειος Αναξαγοραίοι ες Λαρίσας», δηλαδή ο Αστιούνειος, γιος του Αναξαγόρα, από την Λάρισα. Η θεσσαλική καταγωγή του κατόχου συνδέεται με την ομηρεία της αριστοκρατικής οικογένειας των Αλευάδων από τον Μακεδόνα βασιλιά Φίλιππο Β’ (334 π.Χ.), μετά την αποτυχημένη τους απόπειρα να αποτινάξουν την μακεδονική κυριαρχία.
3ος αιώνας πΧ (τέλη) - 2ος αιώνας πΧ (αρχές). Βαρύτιμο διάδημα, με κεντρικό τμήμα, διαμορφωμένο, σε ηράκλειο κόμβο.
Από τον θησαυρό του Καρπενησίου. Φυλάσσεται, στο Μουσείο Μπενάκη.
5ος αιώνας πΧ - 12ος αιώνας μΧ. Κωνσταντινούπολη, Σκούταρι. «Ο Πύργος του Λεάνδρου», ή «Πύργος της Κόρης» (Kız Kulesi).
1ος αιώνας πΧ. Αθήνα, Στοά του Αττάλου. Η κεφαλή της Νεμέσεως. Η Νέμεση ήταν η θεά και η προσωποποίηση της δικαιοσύνης.
Στην κοσμοαντίληψη των Ελλήνων, επικρατούσε το ηθικό σχήμα : Ύβρις - Άτη - Νέμεσις Τίσις. Ή Ύβρις είναι η υπερεκτίμηση των ανθρώπινων δυνατοτήτων και των ικανοτήτων, που οδηγεί, στην αλαζονική συμπεριφορά και στην ασέβεια, προς τους άλλους και κυρίως, προς τους θεούς. Η Άτη είναι αποτέλεσμα της Ύβρεως, που προκαλούσε την επέμβαση του Δια και σημαίνει το θόλωση του νου (την τύφλωση) του υβριστή, που τον οδηγεί, σε πολύ σοβαρότερα ατοπήματα. Η Νέμεσις είναι η οργή και η εκδίκηση των θεών, για αυτήν την συμπεριφορά και την διάπραξη της Ύβρεως. Η Τίσις είναι η τιμωρία και η συντριβή του υβριστή.
3ος αιώνας πΧ. «Η κυρά της Καλύμνου». Χάλκινο άγαλμα, που φοράει χιτώνα, με κρόσσια.
12ος αιώνας μΧ. Βυζαντινός πεζικάριος (πιθανόν, αξιωματικός των μεναυλάτων), σε στιγμή εφόρμησης, σε μάχη. Είναι μινιατούρα, με πολύ σημαντικές λεπτομέρειες.
1347
Périgueux, Γαλλία. L’Eschif. Ήταν σημείο παρατηρίου, για μια γέφυρα διοδίων. Παραμένει κρεμασμένος, σε έναν στενό τοίχο-ράφι.31/12/1600. Η ίδρυση και η σημαία της Βρετανικής Εταιρείας των Ανατολικών Ινδιών.
Λειτουργεί, από το 1840 και ήταν το αγαπημένο της αριστοκρατίας και της υψηλής κοινωνίας, από όπου παρέλασαν σπουδαίες προσωπικότητες, όπως ο Καζαντζάκης. Στον χώρο, έχουν διατηρηθεί ατόφια αντικείμενα, όπως είναι οι τεράστιοι καθρέπτες, με τις σκαλιστές κορνίζες, τα οβάλ τραπεζάκια και οι καναπέδες. Τα έπιπλα αυτά είχαν μεταφερθεί, στο Καφέ, από την Βιέννη, από το εργοστάσιο, του κατασκευαστή Μίκαελ Τόνετ (1796 – 1871). Η ονομασία του χώρου εμπεριέχει και τη λέξη «μουσείο», διότι ο επισκέπτης μπορεί να θαυμάσει τα παραπάνω αντικείμενα, τα οποία έχουν ανεκτίμητη ιστορική αξία, να δει όπλα της Επανάστασης του 1821, τα οποία βρίσκονται σε ειδική προθήκη και να ενημερωθεί, για την ιστορία του χώρου και της πόλης. Από τον χώρο έχουν περάσει πάρα πολλές προσωπικότητες της πολιτικής, των τεχνών, του αθλητισμού και της δημοσιογραφίας. Στον χώρο του «Μεγάλου Καφενείου», γίνονται, κατά κύριο λόγο, παρουσιάσεις βιβλίων και μουσικές βραδιές. Επίσης, έχουν γίνει και θεατρικές παραστάσεις, σε συνεργασία, με θεατρικές ομάδες της πόλης και το Μαλλιαροπούλειο Θέατρο.
1850. Οθωμανική Κύπρος. Λεμεσός.
1ος - 2ος αιώνες μΧ. Ρώμη. Άγαλμα του Ηρακλή κατασκευασμένο, από Έλληνα γλύπτη.
Το άγαλμα βρέθηκε, τυχαία, το 1864, κάτω από την αυλή του Παλάτσο Πίο Ριγκέτι (Palazzo Pio Righetti), στο Κάμπο ντε Φιόρι (Campo de’ Fiori), στην περιοχή του πρώτου αρχαίου θεάτρου (του Πομπήιου), στνη Ρώμη. Στον χώρο, κτιζόταν η βίλα του τραπεζίτη Pietro Righetti, ο οποίος, στην συνέχεια, δώρισε το άγαλμα, στον Πάπα Πίο Θ΄. Αυτός το τοποθέτησε, στην παπική συλλογή. Έτσι, μέχρι και σήμερα, βρίσκεται στα Μουσεία του Βατικανού.
1890 (δεκαετία). Αγγλία. Τροχόσπιτο οικογένειας αριστοκρατών και πλουσίων, στην βικτωρ εποχη.
1901 Νέα Υόρκη. Το πρώτο ταξί, με ταξίμετρο.
1910 Αθήνα. Ο Ιλισός ποταμός και στο βάθος, η Ακρόπολη.
1910 (δεκαετία). Η Αθήνα, από αερόστατο, πάνω από τον λόφο του Φιλοπάππου.
Στρατιωτικές αεροφωτογραφίες, από αερόστατο, πάνω από τον λόφο του Φιλοπάππου, όπου φαίνεται το νότιο άκρο της Αθήνας, Κουκάκι και Καλλιθέα.
1927 Αθήνα. Πλατεία Ομονοίας.
1927 Αθήνα. Οδοί Αιόλου και Σταδίου (Χαυτεία).
1931 Νέα Φιλαδέλφεια. Η ποδοσφαιρική ΑΕΚ της εποχής.
1931 Αθήνα. Ο δολοφονημένος μηχανικός του θεάτρου «Περοκέ» Παναγιώτης Μωραΐτης, στην απόπειρα δολοφονίας του ηθοποιού Βασίλη Αυλωνίτη, που έπαιζε έναν σατιρικό ρόλο, για τους πολιτικούς.
Οι δολοφόνοι που πυροβόλησαν τον Αυλωνίτη, ήσαν οπαδοί του, τότε, πρωθυπουργού Ελευθέριου Βενιζέλου. Ο Αυλωνίτης αντιλαμβανόμενος το τί πήγαινε να συμβεί, έσκυψε και την γλίτωσε, αλλά η σφαίρα βρήκε τον άτυχο μηχανικό.
1900 (αρχές δεκαετίας). Οθωμανική Θεσσαλονίκη. Εργασίες κατεδάφισης του περιτειχίσματος του Λευκού Πύργου.
11/12/2024 Αλάσκα. Αρχίζει η πολική νύχτα. Δεν θα δουν ήλιο, μέχρι τις 23/1/2025.
Αυτό συμβαίνει επειδή ο ήλιος δεν ανατέλλει, βόρεια του Αρκτικού Κυκλου, εξ αι της κλίσης της Γης.
2024 Τιάνμεν (βουνό), Κίνα. Η «Πύλη του Ουρανού», σε ύψος, 1520 μέτρα, περίπου και 999 σκαλιά.
2024 Χουνάν, Κίνα. Το «Sky train», ή «Cloud train», σε διαδρομή 285 χλμ.
Περσία. Τμήμα μιας τεράστιας σπηλιάς, από αλάτι, που σμιλεύτηκε, στην διάρκεια εκατομμυρίων ετών.
2024 H γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου φωτογραφημένη από τον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό.
Σχόλια