3270 πΧ, ο «άνθρωπος των Πάγων», στις Άλπεις. 1500-1450 πΧ, το Ανάκτορο Ζάκρου. 1600 πΧ - 1400 πΧ. Η Υστερομινωική Νεκρόπολη, στους Αρμενοὺς. 8-8-1303, η καταστροφή του Φάρου της Αλεξάνδρειας. 1896, η αρχαία Κόρινθος. 1910, η Μυρτιώτισσα. 1916-1979, ο Γιάννης Μαρής. 18-11-1923, ο αιχμάλωτος Έλληνας στρατιώτης. 19 πΧ - 1980 μΧ, Αθήνα. Απρίλιος 1941 - Νοέμβριος 1943, ο πόλεμος κατά των Γερμανών κατακτητών. 1959-2024, Λεμεσός. 4-8-1962, ο θάνατος της Marilyn Monroe. 18-11-1984 Ελούντα, Ανδρέας Παπανδρέου, Μουαμάρ Καντάφι, François Mitterrand. 2023, η ανέλκυση του HMS Triumph. 2025, το φροντιστήριο Αργυρουπόλεως, στον Πόντο, η Άρτα, η στάση του τραμ, στην Σεβίλλη και μετέπειτα (170).
1303 - 1311. Ιστορικός Χάρτης της Λεκάνης του Αιγαίου πελάγους. Εικονογράφηση της Grand Catalan Company. Τμήμα Ιστορίας της Στρατιωτικής Ακαδημίας των ΗΠΑ.
8/8/1303. Αλεξάνδρεια, Αίγυπτος. Ένας σφοδρός σεισμός συντάραξε τα θεμέλια της πόλης, με αποτέλεσμα την τελική κατάρρευση του Φάρου της Αλεξάνδρειας, ενός, από τα Επτά Θαύματα του Αρχαίου Κόσμου. Για περισσότερο, από 1.500 χρόνια, αυτό το μνημειώδες επίτευγμα της αρχαίας μηχανικής και αρχιτεκτονικής δέσποζε, πάνω από το λιμάνι, φωτίζοντας τον δρόμο, για αμέτρητους ναυτικούς, που ταξίδευαν, στην Μεσόγειο Θάλασσα. Η λάμψη του δεν ήταν, απλώς, ένα φως, για τους ναυτικούς. Ήταν ένα σύμβολο της ισχύος, του πλούτου και της τεχνολογικής υπεροχής της πόλης. Η καταστροφή δεν ήταν το αποτέλεσμα μιας και μόνο, ημέρας. Ο Φάρος, παρά την στιβαρή του κατασκευή, είχε, ήδη, υποστεί σημαντικές φθορές, από προηγούμενους σεισμούς. Οι αρχαιολόγοι πιστεύουν πως η κατασκευή ήταν, ήδη, αποδυναμωμένη, από σεισμούς, που είχαν πλήξει την περιοχή τα προηγούμενα χρόνια, ειδικά, τον καταστροφικό σεισμό του 956 μ.Χ. Ωστόσο, ο σεισμός της 8ης Αυγούστου 1303 ήταν ολέθριος. Οι δονήσεις ήσαν, τόσο ισχυρές, που τα τοιχώματα της κολοσσιαίας κατασκευής ράγισαν, ανεπανόρθωτα. Μεγάλες πέτρινες πλάκες και τμήματα του κτηρίου αποκολλήθηκαν και κατέρρευσαν, μετατρέποντας τον φάρο, σε ερείπια. Οριστική κατάληξη ήταν να σβήσει το φως του, για πάντα. Η απώλεια του Φάρου της Αλεξάνδρειας δεν ήταν, απλώς, η κατάρρευση ενός κτιρίου. Ήταν η απώλεια ενός συμβόλου, ενός αρχιτεκτονικού και τεχνολογικού επιτεύγματος, που ενσάρκωνε την ανθρώπινη φιλοδοξία και εφευρετικότητα. Για πολλούς ιστορικούς, η πτώση του ήταν μια τραγική υπενθύμιση της δύναμης της φύσης και της παροδικότητας, ακόμη και των πιο μεγαλοπρεπών έργων του ανθρώπου. Παρά την οριστική του απώλεια, η κληρονομιά του φάρου παραμένει ζωντανή. Ο μύθος του φάρου της Αλεξάνδρειας συνεχίζει να εμπνέει αρχιτέκτονες, ιστορικούς και εξερευνητές, υπενθυμίζοντας την σπουδαιότητα του φωτός, που οδηγεί, σε ασφαλείς προορισμούς, τόσο, στην ξηρά, όσο και στην θάλασσα. Ενώ η δομή του χάθηκε, η ιδέα και η σημασία του συνεχίζουν να ζουν, μέσα στην ιστορία και τον πολιτισμό.
17ος αιώνας μΧ (οικοδόμηση). Κέρκυρα. Το βενετσιάνικο αρχοντικό, στην οδό Θεμιστοκλή Κοτάρδου, στο οποίο στεγάζονταν το ποιοτικό βιβλιοπωλείο «Απόστροφος».
1865 (οικοδόμηση). Λονδίνο. Το αντλιοστάσιο Crossness είναι ένα αριστούργημα μηχανικής, αρχιτεκτονικής και σχεδιασμού.
1890 - 2017. Αγγλία.
1900. Πυλαία, Θεσσαλονίκη.
1900 (δεκαετία). Οι Βλάχοι της Μαγνησίας.
1910 (δεκαετία). Αθήνα. Μυρτιώτισσα. (Θεώνη Δρακοπούλου 1885 - 4 Αυγούστου 1968) ήταν Ελληνίδα ηθοποιός και ποιήτρια. Γεννήθηκε, στην Κωνσταντινούπολη, στο προάστιο Μπεμπέκι. Ο πατέρας της, Αριστομένης Δρακόπουλος, ήταν γιος της Θεώνης Καλαμογδάρτη και εγγονός του Ανδρέα Καλαμογδάρτη, γόνου αρχοντικής Πατρινής οικογένειας. Υπηρετούσε, στην Κωνσταντινούπολη, ως πρώτος διερμηνέας της Ελληνικής Πρεσβείας και είχε την καλλιέργεια, αλλά και όλα τα μέσα, για να προσφέρει, στην κόρη του, την μόρφωση, που απαιτούσε η πρώιμη καλλιτεχνική της ιδιοσυγκρασία. Έξι χρόνια, μετά τη γέννηση της Θεώνης, ο πατέρας της διορίστηκε γενικός πρόξενος της Ελλάδας στην τουρκοκρατούμενη, τότε, Κρήτη, όπου μετακόμισε, μαζί με την οικογένειά του. Μετά από παραμονή δυο χρόνων, στο νησί, εγκαταστάθηκαν, οριστικά, στην Αθήνα, όπου η Θεώνη φοίτησε στην δραματική Σχολή Χιλλ της Πλάκας. Από μαθητική ηλικία, είχε κλίση, προς την ποίηση και το θέατρο. Πήρε μέρος, σε ερασιτεχνικές παραστάσεις αρχαίου δράματος, παρακολούθησε μαθήματα, στην Βασιλική Δραματική Σχολή Εθνικού Θεάτρου. Ως ηθοποιός, εμφανίστηκε, από τη Νέα Σκηνή του Κωνσταντίνου Χρηστομάνου. Το 1904, έλαβε μέρος, στην παράσταση της "Αντιγόνης" του Σοφοκλή και έπαιξε, επίσης, στο Δημοτικό και στο Εθνικό Θέατρο. Αναγκάστηκε, ωστόσο, να διακόψει την θεατρική της σταδιοδρομία, λόγω αντίδρασης της οικογένειάς της. Παντρεύτηκε τον Σπυρίδωνα Παππά, που ήταν ξάδελφός της και εγκαταστάθηκε, μαζί του, στο Παρίσι, όπου συνέχισε τις δραματικές σπουδές, στην Κρατική Δραματική Σχολή. Γράφει η ίδια : [....] Λάβαινα μέρος, εδώ κι εκεί, σε κάτι ερασιτεχνικές παραστάσεις αρχαίων δραμάτων και αργότερα, πάλι, σε καλύτερο και καλλιτεχνικότερο επίπεδο, με τον καταπληχτικό Χρηστομάνο. Λέγανε πως είχα ταλέντο, μα δεν με άφησαν να το καλλιεργήσω. Έπειτα, βιαστικά, σα να με είχαν πάρει τα χρόνια, με πάντρεψαν. Είναι, ωστόσο, βέβαιο, πως εγώ προετοίμασα, στον γιο μου - ήταν ο ηθοποιός Γιώργος Παππάς, που πέθανε, πρόωρα, την δεκαετία του 1950 - το δρόμο, που τον πέρασε, αργότερα, τόσο θριαμβευτικά, γιατί, ως την ώρα που τον γέννησα, το μόνο πράγμα που μ’ απασχολούσε, το μόνο, που πρόσεξα, στο Παρίσι, σε κείνη τη μεγαλούπολη, που πήγα, μετά το γάμο μου, ήταν το θέατρο. Ο γάμος μου στάθηκε άτυχος. Εγώ η ίδια δέχτηκα να παντρευτώ έναν ξάδερφό μου, που είχε έρθει, τότε, απ’ το Παρίσι, για να μας δει και τον προτίμησα, απ’ όλους τους νέους, που γνώριζα. Δεν τον αγάπησα, όμως, έλεγα πως το συγγενικό μας αίμα θα έσμιγε, σιγά-σιγά και τις ψυχές μας. Είχα άδικο. Όσο καλός κι αν ήταν, ευγενικός, μορφωμένος, όσο κι αν αγάπησε και φρόντισε κι αυτός, όπως μπορούσε, για την μόρφωση του παιδιού μας, στο βάθος, έμεινε ξένος, για μένα. Αγαπούσε, ωστόσο κι αυτός, πολύ το θέατρο και με βοήθησε, στο Παρίσι, να πηγαίνω και ν’ ακούω τα μαθήματα, που έδιναν φτασμένοι ηθοποιοί, στην επίσημη Δραματική Σχολή του Κράτους. Οι καλύτερές μου ώρες ήσαν εκείνες, που περνούσα σ’ εκείνη την αίθουσα». Ο γάμος της, όμως, δεν έμελλε να διαρκέσει πολύ. Μετά τον χωρισμό, επέστρεψε, στην Ελλάδα, όπου εργάστηκε, ως καθηγήτρια απαγγελίας, στο Ωδείο Αθηνών. Καθοριστική, για την ποιητική της έκφραση, στάθηκε η γνωριμία και ο έρωτάς της, με τον ποιητή Λορέντζο Μαβίλη. Μετά τον δραματικό θάνατο του τελευταίου, στη μάχη του Δρίσκου, το 1912, η 27χρονη Μυρτιώτισσα στράφηκε, στην ποίηση, για να εκφράσει τον πόνο της. Η ποίηση ήταν διέξοδος, στον ρομαντικό και συναισθηματικό χαρακτήρα της Θεώνης Δρακοπούλου. Είναι, από τις σημαντικότερες γυναικείες φυσιογνωμίες, στον χώρο της νεοελληνικής ποίησης. Το ποιητικό έργο της Μυρτιώτισσας κυριαρχείται, από έντονο λυρισμό, ενώ, συχνά, θέματά της είναι η φύση και το δίπτυχο έρωτας-θάνατος. Άνθρωπος, με ιδιαίτερες ευαισθησίες, έγραφε, απελπισμένη, για τον έρωτα, αλλά και γεμάτη αγάπη, για την φύση, ποιήματα, τα οποία διέτρεχαν το πάθος και η ειλικρίνεια. Με τον καιρό, η πορεία της γινόταν όλο και πιο "εσωτερική", ακολουθώντας μια διαδρομή, από έξω, προς τα μέσα:
"Το ντύμα μου το σάρκινο μου
το 'λιωσε η ψυχή μου".
Το ταλέντο της αναγνωρισμένο, από τους ομοτέχνους της, βρήκε θερμό υποστηρικτή, στο πρόσωπο του Κωστή Παλαμά, ο οποίος της χάριζε, ανεπιφύλακτα, την εκτίμησή του και προλόγιζε τα βιβλία της: Οι «Κίτρινες Φλόγες» (1925) και οι «Κραυγές» (1939) θεωρούνται σημαντικότατες Η Μυρτιώτισσα εξέδωσε τα ποιητικά έργα «Τραγούδια» (1919), «Κίτρινες φλόγες» (1925) (με πρόλογο του Κ. Παλαμά, 1925), «Τα δώρα της αγάπης» (1932, Βραβείο της Ακαδημίας Αθηνών) και «Κραυγές» (1939, Κρατικό Βραβείο), ενώ, το 1953, κυκλοφόρησε ένα συγκεντρωτικό έργο, με τίτλο «Ποιήματα». Επίσης, μετά τον πρόωρο χαμό του γιου της, το 1958, έγραψε το χρονικό «Ο Γιώργος Παππάς, στα παιδικά του χρόνια», που εκδόθηκε το 1962. Τιμήθηκε, με κρατικά βραβεία ποίησης (το 1932, για τα «Τα δώρα της αγάπης» και το 1939, για τις «Κραυγές»). Κυκλοφόρησε, επίσης, μια δίτομη παιδική ανθολογία, το 1930 και μετέφρασε την «Μήδεια» του Ευρυπίδη, καθώς και ποιήματα της Άννας Ντε Νοάιγ (Anna, Comtesse Mathieu de Noailles). Η ποίηση της Μυρτιώτισσας αποτελεί σταθμό, στον γυναικείο νεοελληνικό ποιητικό λόγο. Τα ποιήματά της είναι, αμιγώς, ερωτικά και συγκινούν, με την γνησιότητα της λαϊκής ιδιοσυγκρασίας της. Τα τελευταία χρόνια της ζωής της υπέφερε, από διαβήτη. Πέθανε, έπειτα από καρδιακή προσβολή, στην Αθήνα την Κυριακή 4 Αυγούστου του 1968, σε ηλικία 83 ετών Η ταφή της έγινε, στον οικογενειακό τάφο της οικογένειας Δρακοπούλου, στο Πρώτο Νεκροταφείο Αθηνών. Το αρχείο της οικογένειας Καλαμογδάρτη δώρισε τα "Ποιήματα", στον ξάδελφό της Γεώργιο Παπαδιαμαντόπουλο και αυτός, με την σειρά του, στην Δημοτική Βιβλιοθήκη.
1907. Σπάρτη. Μία ημέρα, στο παζάρι.
1937. Αθήνα. Ο Ιωάννης Μεταξάς, μπροστά, στην βουλή.
1938. Coyoacán, Μεξικό. Ο Λεβ Νταβίντοβιτς Τρότσκυ, ο Diego Rivera και ο André Breton.
1930 (δεκαετία). Αθήνα.
1940. Αθήνα. Αναμνηστική φωτογραφία η οποία εμφανίζει τρεις νεοαποφοιτήσαντες Ανθυπολοχαγούς, από την «Στρατιωτική Σχολή Ευελπίδων», λίγο πριν αυτοί μετακινηθούν, σε Μονάδες του Μετώπου. Στην φωτογραφία, πρώτος, αριστερά, με το δίκοχο διακρίνεται ο, τότε, Ανθυπίλαρχος Αλέξανδρος Προεστόπουλος (1920-1998), και μετέπειτα Υπτγος ε.α., και τελευταίος Υπασπιστής του Βασιλέα Κωνσταντίνου Β΄, ενώ οι άλλοι δύο Ανθυπολοχαγοί ανήκουν, στο όπλο του Πυροβολικού, ενώ ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι, τότε, στολές υπηρεσίας των αξιωματικών.
Απρίλιος 1941. Γερμανικά στρατεύματα εισέρχονται, στην Λάρισα. (Φωτογραφία Franz Peter Weixler). Προσέξτε την φωλιά των πελαργών, επάνω, δεξιά. Κατά την διάρκεια του βομβαρδισμού της πόλης, πολλά, από αυτά τα άτυχα πουλιά, πέθαναν. Ένα τέτοιον συμβάν περιγράφεται, στα απομνημονεύματα του Francis Clive Lowe.
Απρίλιος 1941. Οι Γερμανοί, συνοδευόμενοι, από Έλληνα χωροφύλακα, φθάνουν, στον Ισθμό της Κορίνθου.
Απρίλιος 1941. Λουτράκι, Κατοχή. Οι δύσκολες ημέρες έχουν αρχίσει…
1950. Μετεμφυλιακή έκδοση βιβλίου της “Ένωσης Στελεχών της Ελληνικής Βασιλικής Χωροφυλακής”.
1951. Αθήνα. Θέα της πόλης, από το Θέατρο Ηρώδου του Αττικού, με χιόνι.
1952. Cannes. H Ειρήνη Παπά και Αλή Χαν. Η Ελληνίδα ηθοποιός έμελλε να συναντήσει τον πρίγκιπα Αλή Χαν, στο φεστιβάλ. «Λέγεται ότι η όμορφη Ελληνίδα ηθοποιός έλαβε πρόσκληση, για να συναντήσει τον πρίγκιπα Aλή Χαν, στην βίλα του, στην Ριβιέρα, στις 21 Μαΐου» έγραφε ο διεθνής Τύπος, την άνοιξη του 1952, για την ανερχόμενη ηθοποιό και τον γοητευτικό πρίγκιπα, με υπαινιγμούς ειδυλλίου, όμως, η ίδια η Ειρήνη Παπά θα εξηγούσε πως κάτι τέτοιο δεν συνέβη : Σε συνέντευξη, στον Φρέντυ Γερμανό και τον Νίκο Χατζηνικολάου, μάλιστα περιέγραψε τον πρίγκιπα, ως «λιγδιάρη», συμπληρώνοντας πως βρίσκει το παραμύθι της Σταχτοπούτας χυδαίο : «Είχε μια ζωντανή ορχήστρα, τότε, ήταν της μόδας το cheek-to-cheek και βρίσκομαι εγώ να χορεύω cheek-to-cheek, με τον Αλί Χαν που ήταν και λίγο λιγδιάρης Λοιπόν, τί καλύτερο, από μία Σταχτοπούτα, από μία φτωχή χώρα, να θέλει αυτό το κοριτσάκι να αναρριχηθεί και να γίνει πριγκίπισσα. Με ρωτήσανε εμένα; Αν είμαι εγώ Σταχτοπούτα και αν θέλω να γίνω εγώ, ποτέ, πριγκίπισσα; Εγώ θέλω να τα κερδίσω όλα, με την δικιά μου την αξία και με το σπαθί μου. Λοιπόν, πληγώνομαι, τότε, γιατί βουτάει, ξαφνικά, ο Τύπος όλο αυτό το πράγμα και σε σπαράζουνε. Σου λέει, δεν μπορεί, έτσι θα είναι και αυτή. Ε, λοιπόν, εγώ θεωρώ το παραμύθι της Σταχτοπούτας το πιο χυδαίο, που υπάρχει».
1953. Αθήνα. Τρίκυκλα αναπήρων του πολέμου, με σημαία της Βορείου Ηπείρου.
1954. Αθήνα, Πλατεία Γκύζη.
10/8/1954. Κωνσταντινούπολη. Μια καθηγήτρια του γυμνασίου, στο Kabataş, μπαίνει, στην θάλασσα, μπροστά, από το σχολείο.
1957. Πάρος. Ο φούρναρης ξεφουρνίζει το ψωμί.
1958. Κορυδαλλός. Ποδόσφαιρο, στο «Άσυλο Αλητόπαιδων». Τώρα, στον χώρο αυτόν, εγκαινιάζεται, τον ερχόμενο Νοέμβριο, το δημαρχείο της πόλης.
1958. Πειραιάς. Η Μάρθα Καραγιάννη, με τον Robert Mitchum, στην “Σπηλιά του Παρασκευά”, στον Πειραιά, όπου η νεαρή, τότε, ηθοποιός συμμετείχε, ως χορεύτρια, στο πρόγραμμα του νυχτερινού κέντρου, στο οποίο πρωταγωνιστούσε η Μάγια Μελάγια. Ο αστέρας του Χόλιγουντ είχε έλθει, στην Ελλάδα, για τις ανάγκες της πολεμικής ταινίας “Οργισμένοι Λόφοι”, σκηνές της οποίας γυρίστηκαν, στον Πειραιά. Ο Τύπος της εποχής ήθελε τον Robert Mitchum να δηλώνει, μετά την έξοδό του, στο περίφημο νυχτερινό κέντρο : «Να, λοιπόν, που έχετε και στην Ελλάδα, Σοφία Λόρεν. Θα έλεγα, μάλιστα, ότι η νεαρή Μάρθα είναι κάτι καλύτερο, κάτι, ανάμεσα, σε Σοφία Λόρεν και Κλαούντια Καρντινάλε». «Ήταν ωραίος άντρας, αλλά εμένα μου άρεσαν τα απλά, λαϊκά παιδιά» είχε πει, αργότερα, η αξέχαστη ηθοποιός, για την συνάντηση της με τον κινηματογραφικό αστέρα.
1950 (δεκαετία). Πειραιάς, Πασαλιμάνι. Θαλάσσιος περίπατος, με ένα ταλιράκι.
Στα μεταπολεμικά χρόνια, υπήρχαν διασκεδάσεις, που δεν κόστιζαν και ομόρφαιναν την καθημερινότητα του κόσμου. Ανάμεσά τους, ο θαλάσσιος περίπατος, από το γραφικό Πασαλιμάνι, με ένα ταλιράκι. Από κάθε συνοικία και γειτονιά του Πειραιά, τα κυριακάτικα απογεύματα, ο κόσμος κατέβαινε, στο Πασαλιμάνι, για να ξεσκάσει. Από την Δραπετσώνα, την Αμφιάλη, τα Ταμπούρια, τον Κορυδαλλό, την Αγία-Σοφιά, τα Καμίνια, το Χατζηκυριάκειο, την Καλλίπολη και την Κοκκινιά, γέμιζαν τα λεωφορεία. Μοναδικός ο περίπατος, στο Πασαλιμάνι. Οικογένειες βολεύονταν, με μια γκαζόζα και χάζευαν την κίνηση. Η νεολαία περπατούσε, τιτιβίζοντας ερωτόλογα, ενώ ένας ολόκληρος κόσμος, από ηλικιωμένους, γκαρσόνια και μικροπωλητές, έφτιαχνε έναν όμορφο λαϊκό πίνακα. Η περιοχή ήταν γεμάτη, από, κάθε λογής, καταστήματα. Στην πλατεία, συγκεντρωμένα και τα περίφημα θεάματα. Τρεις χειμερινοί και δύο θερινοί κινηματογράφοι, δύο χειμερινά θέατρα και ένα καλοκαιρινό. Στην αριστερή πλευρά της πλατείας, ασφαλτοστρωμένη λεωφόρος οδηγούσε, προς την πλατεία Αλεξάνδρας, την Καστέλα και το Φάληρο. Από τη δεξιά πλευρά, ο περιπατητής συναντούσε το Ναυτικό Μουσείο, που ήταν ανοιχτό τις Κυριακές τα απογεύματα και παρακάτω, μες, στην θάλασσα, ο ιστορικός Όμιλος των Ερετών. Απέναντι, μια μάντρα, όπου ο Καραγκιόζης έτερπε το κοινό του, με το λαϊκό χιούμορ. Στην δεξιά άκρη του λιμανιού, οι εγκαταστάσεις του Ολυμπιακού, με το παραθαλάσσιο γήπεδο μπάσκετ και από πάνω, το Ναυτικό Νοσοκομείο Πειραιώς, το «Ρωσσικό», όπως το αποκαλούσαν, οι παλαιοί Πειραιώτες. Το Πασαλιμάνι συγκέντρωνε τις Κυριακές περισσότερο κόσμο, από κάθε άλλο μέρος της Αττικής. Χάριζε, κάθε είδους, διασκέδαση. Ακόμη και βαρκάδα. Κάτασπρες και πεντακάθαρες βαρκούλες περίμεναν τους επισκέπτες, για μια ρομαντική βόλτα, στο λιμανάκι. Με ένα δεκάρικο, νοίκιαζε όποιος επιθυμούσε βαρκούλα, για βόλτα μιας ώρας. Αραδιασμένες οι βαρκούλες, πλάι, στο μουράγιο, περίμεναν τους πελάτες, για να λικνιστούν, στα ήρεμα νερά του κολπίσκου. Αλλά και στην είσοδο του λιμανιού, βαρκούλες εκτελούσαν την τακτική συγκοινωνία, από την Αλεξάνδρας, μέχρι απέναντι, δηλαδή, μέχρι τις εγκαταστάσεις του Ολυμπιακού και με ναύλο, μόλις, μία δραχμή. Έτσι, έβλεπε κανείς να πηγαινοέρχονται, συνέχεια, στο γραφικό λιμανάκι, βαρκούλες, με ζευγαράκια, εφηβικές συντροφιές και τραγούδια. Υπήρχε, όμως και ο ακτοπλοϊκός θαλασσινός περίπατος, στον οποίο δεν χρειαζόταν να τραβάει κουπί ο ρομαντικός επιβάτης. Με ένα ταλιράκι, απολάμβαναν ημίωρη θαλασσινή κρουαζιέρα. Από το απόγευμα, ως τα μεσάνυκτα, δύο καραβάκια είχαν αναλάβει τον ρόλο των τοπικών «κρουαζιερόπλοιων», η «Εριέττα» και η «Φανερωμένη». Αρκούσε να δρασκελίσεις το μαδέρι, που οδηγούσε, στα καθίσματα. Παιδιά, νέοι, κοπέλες, μεσόκοποι, γέροι απολάμβαναν την προσωρινή φυγή. Η βαρκάδα περιλάμβανε βόλτα, προς την δαντελωτή ακτή της Καστέλας. Ο λόφος του Προφήτη Ηλία και ο τρούλος της εκκλησιάς φάνταζαν, διαφορετικά, από την πλευρά της θάλασσας. Το ακατοίκητο νησάκι του Κουμουνδούρου, ο Ναυτικός Όμιλος, αλλά και τα γρι γρι, που ξεκινούσαν, για το ψάρεμα της νύχτας. Το καραβάκι συνέχιζε, προς το Φάληρο και το Ελληνικό, για να πάρει τον δρόμο της επιστροφής. Πάλι, η μπούκα του Πασαλιμανιού, το οποίο, όταν φωτιζόταν, με τα πολύχρωμα λαμπιόνια των κέντρων, ήταν πραγματικό πανόραμα. Γράφει ο Ελευθέριος Γ. Σκιαδάς
1959. Λεμεσός. Αναμνηστική φωτογραφία από τάξη της Ε' Αστικής.
1990 (δεκαετία). Λεμεσός. Τουριστική περιοχή Γερμασόγειας.
1990 - 2024 Λεμεσός. Η Αγίου Ανδρέου.
1960 (δεκαετία). Ύδρα.
Αύγουστος 1961. ΗΠΑ. Μια σπάνια φωτογραφία, με τον σκηνοθέτη John Huston και την Marilyn Monroe, από τα γυρίσματα της ταινίας ''The Misfits'' (1961), σε σενάριο Arthur Miller. H Monroe έχει κρυμμένο το πρόσωπό της και φαίνεται να κλαίει.Ήδη, ο γάμος της, με τον Miller, είχε διαλυθεί (αυτός είχε κάνει σχέση, με μια άλλη γυναίκα) και εκείνη ήταν ψυχικά, και σωματικά, άρρωστη. Έναν, ακριβώς, χρόνο μετά, βρέθηκε νεκρή, στο κρεββάτι της, από υπερβολική δόση βαρβιτουρικών. Η επίσημη εκδοχή της αιτίας θανάτου ήταν η αυτοκτονία, αλλά υπήρξαν και έντονες φήμες (χωρίς να αποδειχθούν), για δολοφονία της.
1962. Πάρος, Παροικιά.
Ιανουάριος 1967. Βάρκιζα.
1960 (δεκαετία). Τρίκαλα. Λεωφορείο του ΚΤΕΛ.
1960 (δεκαετία). Μέτσοβο. Κάποτε, όλα τα παιδιά, από το απόγευμα και πέρα, πήγαιναν τα φορτηγά ζώα, στο οροπέδιο των Πολιτσών, για να βοσκήσουν και την άλλη ημέρα, από την νύχτα, οι ιδιοκτήτες της κάθε ομάδας να πάρουν αυτά, για ξύλα για τον χειμώνα, κυρίως. Άλλοι, στα σαμάρια, άλλοι, στα καπούλια, από τα παιδιά, παρέδιδαν, με την πεζή πορεία της επιστροφής και τα καπίστρια, από τα ζώα, που είχαν πάει καβάλα στις Πολιτσές. Τα άλλα, που συνοδεύαν, ήσαν, χωρίς καπίστρια και κάθε αγέλη είχε, έως, 10 ζώα. Τότε, το Μέτσοβο είχε, πάνω, από 2000 φορτηγά ζώα.
1/8/1969. Los Angeles. Η Sharon Tate φωτογραφίζεται, από τους Jay Sebring και Voytek Frykowski, στο σπίτι της, στο Cielo Drive.
1970 (δεκαετία). Αθήνα. Σωτήρης Μουστάκας, Γιάννης Μιχαλόπουλος, Μίμης Φωτόπουλος, Νίκος Παπαναστασίου (ο μόνος, που ζει, ακόμη, στα 89 έτη του).
19/12/1980. Η πυρπόληση του «ΜΙΝΙΟΝ». Πέθανε, αυτές τις ημέρες, μετά, από μακροχρόνια ασθένεια η Λίτσα Τσαγκαράκη, που είχε κατηγορηθεί, προφυλακιστεί και κατόπιν, αθωωθεί, για αυτήν την καταστροφή.
«Ο πρώτος αντιτρομοκρατικός νόμος, μετά την μεταπολίτευση, είναι ο 774/1978, ο οποίος προέβλεπε ακόμη και θανατική ποινή. Τα αθώα θύματα αυτού του νόμου και των άλλων, που ακολούθησαν, είναι πολύ περισσότερα, από τα θύματα της τρομοκρατίας. Θύτες ήσαν η αστυνομία, η δικαιοσύνη και οι νομοθέτες των τρομονόμων, ενώ τα θύματα προέρχονται, από τον αντιεξουσιαστικό χώρο, ή θεωρήθηκε ότι ανήκουν, σε αυτόν. Οι πρώτοι δεκατρείς, που συνελήφθησαν, το 1980, αθωώθηκαν, μετά από πολύμηνη προφυλάκιση. Η μέθοδος, όμως, να προφυλακίζονται αθώοι και να αθωώνονται, στην συνέχεια, από έλλειψη στοιχείων θεωρήθηκε, προφανώς, πολύ επιτυχής και δεν έχει εγκαταλειφθεί. Είναι χαρακτηριστικό, όμως, ότι τον Μάρτιο του 1980 συνελήφθησαν, στην Χαλκίδα, με τον αντιτρομοκρατικό νόμο, τρεις ανήλικοι μαθητές, επειδή έκαψαν τα απουσιολόγια του σχολείου. Οι περιπτώσεις είναι αμέτρητες. Στην σύλληψη, το 1981, των αδελφών Αικατερίνης και Ευαγγελίας (Λίτσας) Τσαγκαράκη 23 και 20 ετών, αντίστοιχα και του Βαγγέλη Λάμπρου, ο οποίος, το 1979, σε ηλικία 23 ετών, είχε φυλακιστεί, για εκούσια απαγωγή της ανήλικης, τότε, Λίτσας Τσαγκαράκη. Τον Δεκέμβριο του 1980, κάηκαν τα πολυκαταστήματα Μινιόν και Κατράντζος και τον Ιούνιο του 1981, τα πολυκαταστήματα Κλαουδάτος και Ατενέ. Μετά, από λίγες ημέρες, συνελήφθη, ως ύποπτος, για τους εμπρησμούς, ο Βαγγέλης Λάμπρου, ο οποίος ανήκε, στον αντιεξουσιαστικό χώρο και αμέσως, μετά, η αστυνομία έκανε έφοδο, στο σπίτι των αδελφών Τσαγκαράκη, λόγω της προηγούμενης σχέσης της Λίτσας Τσαγκαράκη, με τον Βαγγέλη Λάμπρου, παρόλο, που αυτός, εκείνη την εποχή, συζούσε με άλλη γυναίκα. Δισέλιδο ρεπορτάζ, σε εφημερίδα, όπου οι αδελφές Τσαγκαράκη εμφανίζονταν, αναμφισβήτητα, ως ένοχες, για τους εμπρησμούς. Τα στοιχεία, που παρουσιάστηκαν, τότε, θεωρήθηκαν αδιάσειστα. Οι δύο αδελφές έκαναν συχνά ταξίδια, στο εξωτερικό, στο σπίτι τους βρέθηκαν πολλά μπουκάλια, με χημικά καθώς και τεύχη της εξτρεμιστικής οργάνωσης «Αντί». Πρόκειται, βέβαια, για το ευρείας κυκλοφορίας περιοδικό «Αντί», του οποίου τα γραφεία ήσαν, στο Κολωνάκι. Λίγες ημέρες, αργότερα, αποδείχθηκε ότι τα ταξίδια στο εξωτερικό αφορούσαν επισκέψεις σε οφθαλμιατρικό κέντρο, λόγω των προβλημάτων όρασης της μιας, από τις δύο αδελφές και τα μπουκάλια, με τα χημικά ήταν οφθαλμιατρικά φάρμακα. Και ο Λάμπρου και οι δύο αδελφές απηλλάγησαν, από τις κατηγορίες, όμως, στην αντίληψη της κοινωνίας, οι αδελφές παρέμειναν ένοχες. Λίγους μήνες, αργότερα, ο πατέρας των αδελφών Τσαγκαράκη, που υπηρετούσε, ως υπεύθυνος ασφαλείας του νομισματοκοπείου της Τράπεζας της Ελλάδας, έβαλε τέλος, στην ζωή του, αυτοπυρπολούμενος, στο προαύλιο της εκκλησίας. Επέλεξε αυτόν τον τρόπο θανάτου, που, συνήθως, επιλέγουν οι απόλυτα αδύναμοι και αγανακτισμένοι άνθρωποι. Δεν πυρπόλησαν οι κόρες του τα πολυκαταστήματα, αλλά οι εκπρόσωποι του κράτους πυρπόλησαν αυτόν τον πατέρα. Ο Βαγγέλης Λάμπρου συνελήφθη, επανειλημμένα, χωρίς ποτέ να αποδειχθεί ανάμειξή του, σε οποιαδήποτε πράξη. Τέλος, θεωρήθηκε ύποπτος και για το “ριφιφί”, στην Τράπεζα Εργασίας, το 1992. Και πάλι, δεν προέκυψε κάτι που να τον συνδέει, με την υπόθεση, αλλά λόγω της κακής πλέον ψυχικής κατάστασής του, αυτοκτόνησε, στην Αίγινα, το 1994, σε ηλικία 39 ετών. Η αυτοπυρπόληση του Τσαγκαράκη και ο θάνατος του Λάμπρου, τεχνικά, θεωρήθηκαν αυτοκτονίες. Σαφέστατα, όμως, ήςαν δολοφονίες του Κράτους. Όπως, ακριβώς, δολοφονία του κράτους ήταν και ο θάνατος του Βασίλειου Μάγγου και τόσων άλλων».
1982. Λευκωσία. Κατάστημα της Τράπεζας Κύπρου, στην οδό Μακαρίου.
2025. Λευκωσία. Στενωπός.
1984. Ίος.
15/11/1984. Ελούντα, Κρήτη. Μουαμάρ Καντάφι, Ανδρέας Παπανδρέου, François Mitterrand.
1987. Η αμαξοστοιχία 1345, από Ζευγολατιό.
Φεβρουάριος 2014. Κίεβο. Αγκαλιά της Γιούλια Τιμοσένκο, με την Victoria Nuland, τις ημέρες του πραξικοπήματος, κατά του Ουκρανού προέδρου Βίκτορ Γιαννουκόβιτς.
2025. Φραγκφούρτη.
2025. Τσεχία. “Dancing House”!
2025. Πυρσόγιαννη Μαστοροχωρίων Κόνιτσας.
2025. Άγιοι Σαράντα, νότια Αλβανία. Το αρχαιοελληνικό θέατρο του Βουθρωτού (Butrint, ή Butrinti, στα Αλβανικά). Το Βουθρωτό είναι μια αρχαία πόλη, μέσα σε έναν φυσικό παράδεισο, σαν βαθίσκιωτο, δροσερό «νησί», στα νότια της ιόνιας ακτογραμμής της Αλβανίας, πολύ κοντά, στα ελληνοαλβανικά σύνορα. Η UNESCO κήρυξε το Βουθρωτό μέρος της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς και μετέτρεψε, σε εθνικό πάρκο, την περιοχή, που ήταν αραιοκατοικημένη. Η αρχαία πόλη του Βουθρωτού αναδείχθηκε, ως Μνημείο Πολιτιστικής Κληρονομιάς, το 1948. Το 1992 ανακηρύχθηκε Μνημείο Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της UNESCO, και το 1999, εγγράφηκε, επισήμως, στον Κατάλογο Μνημείων της Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς. Η αρχαία πόλη του Βουθρωτού τα τελευταία χρόνια γίνεται, όλο και πιο δημοφιλής τουριστικός προορισμός, προσελκύοντας εκδρομείς, από το κοντινό ελληνικό νησί της Κέρκυρας και άλλα μέρη της Ευρώπης και της Αλβανίας.
2025. Κάρπαθος.
2025. Κυπαρίσσι Λακωνίας. Ένα κρυμμένο παραθαλάσσιο χωριό, όπου ασπρισμένα σπίτια συναντούν το Αιγαίο. Κάποτε, ήταν προσβάσιμο, μόνο, με βάρκα και παραμένει μια ειρηνική απόδραση περιτριγυρισμένη, από γκρεμούς, ελαιόδεντρα και πεντακάθαρα νερά.
2025. Ηλιακό Σύστημα. (Η φωτογραφία είναι προϊόν AI). Έχει μπει, ήδη, στο ηλιακό μας σύστημα, ο διαστρικός κομήτης 3I/Atlas [επίσης, γνωστός, ως C/2025 N1 (ATLAS) και προηγουμένως, ως A11pl3Z], που ανακαλύφθηκε, από τον σταθμό Asteroid Terrestrial-impact Last Alert System (ATLAS), στο Río Hurtado της Χιλής, την 1η Ιουλίου 2025, όταν εισερχόταν, στο εσωτερικό Ηλιακό Σύστημα, σε απόσταση 4,5 AU (αστρονομικών μονάδων), στα 670 εκατομμύρια km,,από τον Ήλιο. Υπολογίζεται ότι η εγγύτερη απόσταση της υπερβολικής τροχιάς του, προς τον ήλιο, θα είναι, κάπου, μεταξύ των τροχιών της Γης και του Άρη. Θα περάσει, στις 19/12/2025, στην πιο κοντινή απόσταση, από την Γη, η οποία θα είναι 1,798 ± 0,002 AU (όπου AU = Αστρονομική Μονάδα και 1AU ισούται, με 149.597.870.700 m ή 149.597.870,7 km).
2025. Σεβίλλη, Ισπανία. Αυτή είναι μια, από τις πιο εντυπωσιακές στάσεις τραμ, στον κόσμο. Μια κατασκευή εμπνευσμένη, από τα κύματα, εξ ολοκλήρου, επενδυμένη, με τυρκουάζ μωσαϊκά και γυαλισμένο χάλυβα, σχεδιασμένη να συνδυάζει την τέχνη, την φύση και την αστική αρχιτεκτονική. Συλληφθείσα, από νέους Ανδαλουσιανούς αρχιτέκτονες, αυτό το έργο στοχεύει να μετατρέψει μια απλή στάση, σε μια αισθητηριακή εμπειρία. Φυσική σκιά, από τα δέντρα, ηλιακό φως, που αντανακλάται, στα πλακάκια, χαλαρωτική ακουστική. Εδώ, η αναμονή, για το τραμ γίνεται μια ευχάριστη στιγμή περισυλλογής.
4/8/2025 “Εφημερίδα των Συντακτών”. Ελληνικό. Το χώμα βάφτηκε μαύρο. Πρωτοσέλιδο.
1960. Σκίτσο του Π. Παυλίδη.
1977. Σκίτσο του Αρχέλαου.
31/7/2025. Σκίτσο του Βαγγέλη Χερουβείμ.
8/2025. Σκίτσο του Αντώνιου Νικολόπουλου (Solοup).
8/2025. Σκίτσο του Πέτρου Ζερβού.
8/2025. Σκίτσο του Γιάννη Δερμεντζόγλου.
8/2025. Σκίτσο του Νίκου Τριαντάφυλλου
8/2025. Τρία σκίτσα του Πέτρου Τσιολάκη.
8/2025. Δυο σκίτσα του Στάθη Σταυρόπουλου.
1/8/2025. Σκίτσο του Κώστα Μητρόπουλου.
2/8/2025. Σκίτσο του Αντώνη Βαβαγιάννη.
4/8/2025. Σκίτσο του Κώστα Σκλαβενίτη.
5/8/2025. Σκίτσο του Κώστα Σκλαβενίτη.
5/8/2025. Σκίτσο του Κώστα Γρηγοριάδη.
6/8/2025. Σκίτσο του DRANIS.
6/8/2025. Σκίτσο του Βαγγέλη Παπαβασιλείου.
6/8/2025. Σκίτσο του Ε. Ντοκ.
6/8/2025. Σκίτσο του Μιχάλη Κουντούρη.
Σχόλια