Από το 1997, στο 2024. Ο Κορνήλιος Καστοριάδης και η σύγχρονη γραφειοκρατική κοινωνία, 27 χρόνια μετά.
Με τον Κορνήλιο Καστοριάδη, επ’ ευκαιρία των 27 ετών, από τότε που αποβίωσε, ασχολείται το παρόν δημοσίευμα, όπως και το , παραπάνω, βίντεο, το οποίο είναι απαραίτητο να παρακολουθήσουν οι αναγνώστες.
Έχουν υπάρξει, στο παρελθόν, και άλλες αναφορές, σε αυτό εδώ το μπλογκ, στον Έλληνα φιλόσοφο και πολιτικό διανοούμενο και επαναστάτη, αλλά και το παρόν δημοσίευμα έχει την θέση του, σχετικά με τον άνδρα και την δράση του.
Από τον Κορνήλιο Καστοριάδη, αυτό, που μάθαμε, είναι η σύγχρονη γραφειοκρατική κοινωνία ο κοινωνικός, πολιτικός και οικονομικός προσδιορισμός της σύγχρονης κοινωνίας ως μίας γραφειοκρατικής κοινωνίας, η οποία, χωρίς να αποβάλλει τον καπιταλιστικό της χαρακτήρα, έχει υποστεί, άκρως, σημαντικούς μετασχηματισμούς και παρουσιάζεται και σε δύο εκδοχές.
Α) Αυτήν του δυτικού κόσμου, έτσι όπως διαμορφώθηκε, από την ιστορική κοινωνική και οικονομική εξέλιξη του κλασικού καπιταλισμού, που αφορά τον καπιταλισμό των κλασικών ιδιωτικών επιχειρήσεων, στην σύγχρονη μορφή του, με την γραφειοκρατικοποίηση των παραγωγικών οικονομικών μονάδων και την εμφάνιση του γραφειοκρατικού κοινωνικού στρώματος, στην διοίκηση των μεγάλων επιχειρήσεων.
Β) Αυτήν της συνεκδοχής του κρατικιστικού γραφειοκρατικού καπιταλισμού της Ανατολής, η οποία όμως προέκυψε ως αποτέλεσμα των πολιτικών αγώνων του δυτικού, αλλά και του ευρύτερου προλεταριάτου, για την οικοδόμηση της σοσιαλιστικής κοινωνίας, η οποία, στην πράξη, υποκαταστάθηκε, από την εργατική γραφειοκρατία και την αστική διανόηση, που συγκροτήθηκαν, σε ένα γραφειοκρατικό πολιτικό στρώμα, το οποίο ανέλαβε την διοίκηση των εργατικών/εργατιστικών πολιτικών κομμάτων, που οδήγησαν, στην γραφειοκρατικοποίηση της επιχειρούμενης σοσιαλιστικής κοινοκτημοσύνης, μέσα από το σχήμα του γραφειοκρατικού κρατικού καπιταλισμού, όπως οικοδομήθηκε, στην “Σοβιετική Ένωση” και όπως τώρα επιβιώνει, με όχι ασήμαντους μετασχηματισμός, στην σύγχρονη κομμουνιστική Κίνα, στο Βιετνάμ και στις υπόλοιπες χώρες, όπου ο αποκληθείς “υπαρκτός σοσιαλισμός” επιβιώνει.
Αυτά είναι, που μας έμαθε ο Κορνήλιος Καστοριάδης και τα οποία, βέβαια, εκκινούν, από παλαιότερες αναλύσεις του James Burnham, τις οποίες επικαιροποίησε και αναβάθμισε, κοινωνιολογικά, με αναλυτικό τρόπο, ο Καστοριάδης, στην μεταπολεμική εποχή.
Κρατώ αυτό, ως το πιο αξιόλογο και πιο σημαντικό στοιχείο της πολυσχιδούς δράσης του, την οποία έχω περιγράψει και στο παρελθόν και στην οποία αναφέρομαι, στο αρχικό βίντεο του παρόντος δημοσιεύματος, το οποίο και πάλι, προτρέπω τους αγαπητούς αναγνώστες να το παρακολουθήσουν, για να έχουν μια σαφή εικόνα του ανδρός και του έργου του· κάτι, που είναι, προφανώς, απαραίτητο.
Δεν θα επεκταθώ παρακάτω, διότι το κείμενο θα γίνει κουραστικό. Ως εκ τούτου, σταματώ εδώ και επαναλαμβάνω την προτροπή μου, προς τους αναγνώστες, να παρακολουθήσουν το αρχικό βίντεο.
Δεν θα χάσουν. Αντιθέτως, θα αποκομίσουν πολλά.
Σχόλια