Από τον Enrico Malatesta (1853-1932), στον 14ο αιώνα πΧ, στην Κνωσό, στο Σινικό Τείχος (700 πΧ-1700 μΧ), στην Αθήνα (550 πΧ-2022), στο χάλι, στην Σιβηρία, τον 5ο αιώνα πΧ, στους Θούριους και στην Κορινθία, τον 4ο αιώνα πΧ, στις Τράλλεις και στην Λυκία της Μικράς Ασίας, τον 1ο και τον 2ο αιώνα μΧ, στην Θεσσαλονίκη (1900-2024) και μετέπειτα : Η μεταμόρφωση της Αθήνας και του Λεκανοπεδίου της Αττικής, μέσα από το φωτογραφικό υλικό του 19ου και του 20ου αιώνα (122).
Enrico Malatesta (14/12/1853 - 22/7/1832). Ιταλός αναρχικός. «Αν, προκειμένου να νικήσουμε, θα έπρεπε να στήσουμε κρεμάλες, στις πλατείες, θα προτιμούσα να χάσουμε».
14ος αιώνας πΧ. Κνωσός. Πήλινη πινακίδα, με την Γραμμική γραφή Β, που αποκρυπτογράφησε ο Michael Ventris, την δεκαετία του 1950 και την ταυτοποίησε, ως πρώιμη γραφή της ελληνικής γλώσσας. Η πινακίδα είχε ανακαλυφθεί, από τον Arthur Evans, τo 1900.
700 πΧ (δεκαετία) - 1700 μΧ (δεκαετία). Το Σινικό Τείχος. Τμήμα του από το έδαφος, από δορυφόρο και από το Space Shuttle, σε ψευδοχρωματική εικόνα (Απρίλιος 1994).
2024. Το τέλος του Σινικού Τείχους, στην θάλασσα, στο Χουσάν.
550 - 540 πΧ. Αθήνα. Κόρη Φρασίκλεια του γλύπτη Αριστίωνα (εκ της) Πάρου. Στην δεύτερη φωτογραφία, εμφανίζεται η εκπληκτική λεπτομέρεια των σχεδίων του ενδύματος, που δεν φαίνονται, στο γενικό πλάνο.
5ος αιώνας πΧ. Σιβηρία, κοιλάδα Παζίρικ. Το αρχαιότερο χαλί, στον κόσμο. Ανακαλύφθηκε, την δεκαετία του 1940, στον τάφο ενός Σκύθη πρίγκηπα.
415 πΧ - 460 πΧ. Αθήνα. Ηφαιστίον (το Θησείον). Ο ναός είναι κτισμένος, στον λόφο του Αγοραίου Κολωνού και φαίνεται, από όλη την Αρχαία Αγορά, ενώ βρίσκεται, στο δυτικό τμήμα της.
4ος αιώνας πΧ. Magna Graecia. Νεκρόπολη Θουρίων, Σύβαρη. Ορφικό χρυσό έλασμα.
Είναι ένα, από τα τρία μικρά χρυσά ελάσματα, που βρέθηκαν, στην νεκρόπολη των Θουρίων, πόλη, που ιδρύθηκε, από τους Αθηναίους και τον Περικλή (444 πΧ-443 πΧ). Φυσικά, η γραφή και η γλώσσα της επιγραφής είναι η αρχαία ελληνική.
380 πΧ - 370 πΧ. Κόρινθος (κατασκευή). Χάλκινος καθρέπτης, που δείχνει την Αφροδίτη και τον Πάνα, να παίζουν αστραγάλους Πίσω της, είναι ο Έρως και κάτω, από το τραπέζι μια χήνα.
Η ανάγλυφη διακόσμηση, στο μπροστινό μέρος, δείχνει την Φαίδρα να κάθεται, σε ένα τετράποδο σκαμνί, με μαξιλάρι. Ένας συνοδός απομακρύνεται, προς τα δεξιά, με τα χέρια, ψηλά. Πίσω από την Φαιδρα αιωρε ο Έρως. Έχει διασωθεί και το τμήμα του καθρέπτη.
325 πΧ - 300 πΧ. Χελιωτόμυλος Κορινθίας. Νεκρική κλίνη, μέσα σε θαλαμοειδή τάφο. Σπάνιο εύρημα του 1931.
3ος πΧ - 2ος πΧ αιώνες. Ετρουσκική επιγραφή, που έχει διαβασθεί, κατά το ήμισυ. Η γραφή είναι στο ελληνικό αλφάβητο, που υιοθέτησαν οι Ετρούσκοι, αλλά η γλώσσα τους δεν έχει, αναγνωσθεί, παρά, μόνον, εν μέρει.
Η ετρουσκική γλώσσα δεν είναι ινδοευρωπαϊκή και ομοιάζει, με την προελληνική γλώσσα, στην Λήμνο και με την ραϊτική γλώσσα, που έχει εξαφανισθεί και ομιλείτο, στην Αυστρία, στην Ελβετία και στην Ιταλία. Στην παραπάνω επιγραφή έχει διαβασθεί η πρώτη λέξη, όχι, όμως, η δεύτερη.
Ο Σείκιλος έγραψε το τραγούδι του, σε επιτύμβια κυλινδρική στήλη, που έχει ύψος 40 cm και περιέχει, στην κοινή ελληνική της ελληνιστικής εποχής, ένα επίγραμμα δώδεκα λέξεων και ένα μέλος (τραγούδι) δεκαεφτά λέξεων, μαζί με τη μουσική του. Στην κορυφή της στήλης, το επίγραμμα αναφέρει τον άνθρωπο, που το έγραψε, καθώς και το σκοπό, για τον οποίο το έγραψε:
“ΕΙΚΩΝ Η ΛΙΘΟΣ ΕΙΜΙ. ΤΙΘΗΣΙ ΜΕ ΣΕΙΚΙΛΟΣ ΕΝΘΑ ΜΝΗΜΗΣ ΑΘΑΝΑΤΟΥ ΣΗΜΑ ΠΟΛΥΧΡΟΝΙΟΝ”. (Εγώ η πέτρα είμαι μια εικόνα. Με έβαλε, εδώ, ο Σείκιλος, ως διαχρονικό σήμα αθάνατης μνήμης).
Στη μέση, υπάρχουν οι στίχοι του τραγουδιού, μαζί με τα σύμβολα της μελωδίας, η οποία είναι του λεγόμενου φρυγικού τύπου :
“ΟΣΟΝ ΖΗΣ ΦΑΙΝΟΥ,
ΜΗΔΕΝ ΟΛΩΣ ΣΥ ΛΥΠΟΥ.
ΠΡΟΣ ΟΛΙΓΟΝ ΕΣΤΙ ΤΟ ΖΗΝ,
ΤΟ ΤΕΛΟΣ Ο ΧΡΟΝΟΣ ΑΠΑΙΤΕΙ”.
2ος αιώνας μΧ. Οινόανδα, Λυκία, Μικρά Ασία. Η λεγόμενη φιλοσοφική επιγραφή του Διογένη. Σώζεται, αποσπασματικά και είναι λαξευμένη.
1868. Το άγαλμα «Η Νίκη των Μεγάρων».
1870 Αθήνα. Η οδός Ηρώδου Αττικού, με φόντο την τρίτοξη γέφυρα του Ιλισού ποταμού.
1880. Η Ακρόπολη, από το Αστεροσκοπείο Αθηνών.
1882 Χριστούγεννα. Νέα Υόρκη. Ο Thomas Edison φωταγώγησε, αντί κεριών, με ηλεκτρικούς λαμπτήρες, που ο ίδιος είχε ανακαλύψει.
1887 Montmartre. Δεύτερος, από αριστερά, είναι ο Emile Bernard, δίπλα του, ο Vincent Van Gogh καθισμένος καπνίζει την πίπα του, όρθιος ο Andre Antoine και δεξιά, στην άκρη, ο Paul Gauguin.
1901 Αθήνα. Πλατεία Συντάγματος.
1909 Αυλώνα Αττικής.
1910 Αθήνα. Καφενείο, στην οδό Μητροπόλεως.
1910 Πειραιάς. Ακτή Ποσειδώνος.
1939 Πειραιάς. Διαμόρφωση της Πλατείας Καραϊσκάκη.
1942 Αθήνα, Κατοχή. Ο Νίκος Γκάτσος, στην Ομόνοια.
1950. Τζιτζιφιές. Ο νέος Γιώργος Ζαμπέτας δουλεύει, στο «Φαληρικόν» του Γιώργου Μαργωμένου, που είναι, κάτω δεξιά. (Οι άλλοι μουσικοί είναι οι : Πρόδρομος Τσαουσάκης, Τάκης Μπίνης, Δημήτρης Στεργίου, Γιάννης Μέρτικας, Μίμης Χαματζής).
1957 Αθήνα, Αμπελόκηποι. Λεωφόρος Κηφισίας.
1960. Αθήνα. Πλατεία Συντάγματος.
1969 Αθήνα, Χριστούγεννα. Η Ζωή Λάσκαρη, με τον πρώτο της σύζυγο Πέτρο Κουτουμάνο και την κόρη τους Μάρθα.
1926 (κατασκευή). Θεσσαλονίκη. Το “Κόκκινο Σπίτι”, ή το «Μέγαρο Λόγγου», στην σύμβολα των οδών Αγίας Σοφίας και Ερμού. Κτίστηκε, από την Oικοδομική Εταιρεία Νέων Χωρών, για να στεγάσει την οικογένεια του Ναουσαίου βιομήχανου κλωστοϋφαντουργίας Γρηγορίου Λόγγου.
1930 Θεσσαλονίκη. Λεωφόρος Νίκης και Αριστοτέλους, στην παραλία.
1930 (δεκαετία). Θεσσαλονίκη. Το κτίριο της Τράπεζας της Ελλάδος, στην οδό Τσιμισκή.
1930 - 2024. Θεσσαλονίκη. Τότε και τώρα. Η πλατεία Αγίας Σοφίας.
12/12/1930 Θεσσαλονίκη. Εγκαινιάζεται το γήπεδο Συντριβανίου, ως έδρα του ΠΑΟΚ, με φιλικό αγώνα, με τον Άρη Θεσσαλονίκης και νίκη των γηπεδούχων , με 2-1.
1930 Καβάλα. Η δυτική πλευρά, χωρίς την Ιχθυόσκαλα, ακόμη. Οι καπναποθήκες, στο βάθος, μαζεμένες, στο κέντρο, είναι η σημερινή Ερυθρού Σταυρού.
2024 βορειοκεντρική Κίνα, κοιλάδα Ριφτ, στο οροπέδιο Λοές. Μια σχισμή 10 χλμ, που σχηματίστηκε, από κινήσεις, εντός του φλοιού της Γης.
2024 Ο Αμαζόνιος ποταμός, διαστάσεων 7020 χλμ, προέρχεται, από τους πρόποδες του όρους Miami, στο Περού και εκβάλλει, στον Ατλαντικό Ωκεανό, από την Βραζιλία.
Δεν υπάρχει ούτε μια γέφυρα, στον ποταμό. Το όνομά του το πήρε, από τον πρώτο Ευρωπαίο εξερευνητή, τον Ισπανό Francisco de Orellana, o οποίος έφθασε, το 1541, στην πηγή του ποταμού και όταν επέστρεψε, στην Ισπανία ανέφερε ότι οι βάρκες της συνοδείας του δέχτηκαν επιθέσεις, από γυναίκες, με τόξα και βέλη. Για τον λόγο αυτόν, έδωσε το όνομα «Αμαζόνιος», στον ποταμό, ενθυμου τις Αμαζόνες των ομηρικών επών.
2024 Σικελία, Ιταλία. Η μεσαιωνική κωμόπολη του 13ου αιώνα Rocca Imperiale, με το ενετικό κάστρο, στην κορυφή, κάτω από το φως του φεγγαριού και όλα τα φώτα αναμμένα μοιάζει με χριστουγεννιάτικο δέντρο.
2024 Ιsafjörður, Ισλανδία. Το αεροδρόμιο, που βρίσκεται, στα δυτικά φιόρδ της χώρας και παρά το μικρό του μέγεθος, παίζει κρίσιμο ρόλο, στην μεταφορά επιβατών και προμηθειών, σε αυτήν την δύσκολη περιοχή, όπου η πρόσβαση είναι δυσχερής, λόγω των δύσβατων εδαφών και των δυνατών ανέμων.
2024 Eyre Highway, νότια ακτή της Αυστραλίας. Ο πιο μακρύς, σε απόλυτη ευθεία, αυτοκινητόδρομος, επί 146,6 χλμ.
2024. Τα στενά του Γιβραλταρ, από το αεροπλάνο. Αριστερά, η Αφρική και δεξιά, η Ευρώπη.
Σχόλια